Natteskrekk

BilFrue

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Sensommerskattene 2023
Noen som har erfaringer med natteskrekk og vil dele noen tips med en skrekkslagen mor?

Dessverre ikke noen tips mot det :/ jenta mi hadde det en periode når hun var 2. Jeg tok henne i armene mine og trøstet hun ellers vet jeg at vi ikke må vekke de. Det går over! Men utrolig vondt når det står på :(

Dessverre er det ingen tiltak (som jeg eller legene våre har funnet) som har vist seg å fungere, men de fleste har uansett god nytte av å begrense skjerm-tid, roe ned den/de siste timen(e) før leggetid, og å optimalisere sovemiljøet til barnet.
(Riktig madrass, riktig temperatur osv.)
La barnet hvile hvis nødvendig på dagen, det kan hjelpe litt å ikke være helt utslitt pga søvnmangel, men pass også på at barnet får brukt "god" energi i løpet av dagen.

Selv om det er kjempeekkelt, og skummelt, er det ikke farlig, og barnet tar som regel ingen notis av det.
Kos og prat rolig, og pass på så barnet ikke skader seg.

<3

Dessverre er det ingen tiltak (som jeg eller legene våre har funnet) som har vist seg å fungere, men de fleste har uansett god nytte av å begrense skjerm-tid, roe ned den/de siste timen(e) før leggetid, og å optimalisere sovemiljøet til barnet.
(Riktig madrass, riktig temperatur osv.)
La barnet hvile hvis nødvendig på dagen, det kan hjelpe litt å ikke være helt utslitt pga søvnmangel, men pass også på at barnet får brukt "god" energi i løpet av dagen.

Selv om det er kjempeekkelt, og skummelt, er det ikke farlig, og barnet tar som regel ingen notis av det.
Kos og prat rolig, og pass på så barnet ikke skader seg.

<3

Takk, det er det jeg har lest meg frem til også - i dag klarte vi det uten hvertfall :-)

Fant aldri noe som kunne forebygge. Men når det skjedde, måtte man bare sitte med han og stryke på han å snakke beroligende.

Jeg snakket med mamma angående dette da jeg vet at jeg selv hadde det som barn. :)

Dette var svaret hennes: Man legger barnet som vanlig og sjekker når det begynner. Oftest etter 2timer. Da begynner man å vekke barnet når det har sovet 1 time og 45 min ca. Hold barnet våken ca. et kvarter. Og legg barnet igjen. Dette gjør man tre netter på rad. Det har fungert etter jeg fikk hjelp og det hjalp fra start med barn nr.2.
Begynner nattskrekken igjen så gjør man det samme i tre kvelder igjen.

Lillemor hadde en lang periode i 2-års alderen hvor hun hadde nattskrekk. Forferdelig slitsomt, men man må bare trøste, og passe på at barnet ikke styrer så mye at h*n skader seg i sengekanten etc. Det er i allefall viktig å ikke vekke dem.. Liten trøst, men: det går over...

Back
Topp