Nattens utfordringer.....

Twinkletwinkle

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Lillemor er nå 12 dager. Hun har siden hun ble født vært ett sovedyr. Må vekkes hver 3 time på dagen for mat, men har regulert selv til ca hver 3 - 3,5 time på natt. Men nå de siste nettene har det vært ett styr uten like. I går kveld skulle jeg gi pupp før legging, da holdt vi på i 2 timer før hun sovnet. Var så sår på puppene. Så våknet hun igjen etter 3 timer, og så det samme styret igjen med mating og soving etterpå.

Kan det være for lite melk? At hun ikke blir mett? Mistenker og at hun bruker meg som smokk og mer enn gjerne vil ligge inntil. Men da ligger jeg bare å hører om hun puster og at hun ikke er for varm, altså minimalt med søvn... Blir iallefall helt tussete av dette...

Og nei, hadde ikke sett for meg å få sove på nettene med nyfødt i hus, men verdt ett forsøk å høre om noen har tips for å kanskje gjøre det litt bedre..

Det kan være litt styr iblant på nettene ja! Mini her har hatt to netter til nå som han har styrt veldig (skal ikke klage altså, han sover egentlig veldig greit og er 3 uker nå), og da måtte jeg rett og slett bare bysse ham til han sovnet. Ga ikke mer pupp når han hadde fått for under 1 time siden, fordi jeg har erfaring med fra både han og storesøster at de da har fått vondt i magen og blitt mye mer urolige rett etter amming nr 2.
Har nok ikke så mange råd, men byssing funker her, selvom det er veldig slitsomt midt på natta. Samtidig er det ikke sånn hver eneste natt, bare en gang i blant. Også tar jeg isåfall igjen en god dupp på dagtid.

Kan være økedøgn, lite melk, magesmerter. Ikke godt å si. Min sjekkliste er ofte:
- er babyen kald/varm?
- mett? (når fikk hn mat?)
- trenger babyen å bli pakket bedre inn med tepper? Noen babyer liker å bli "svøpt"
- kan det være behov for nærhet og hud-mot-hud-kontakt?
- vil hn ha smokk?
- har hn vondt i magen? Gir så malt og/eller "sykler" med bena
- er hn kvalm og må ligge litt på siden?

For mye mat kan gi magevondt, ja, men det er en balanse en må finne (og instinkter som må følges), for de skal jo heller ikke føøe seg sultne eller tørste. Hvis det blir veldig ille, sånn rundt 3 uker kan "moroa starte", så er "white noise" et tips

Jenta mi er 17 dager nå og har holdt på sånn hver natt siste uka. Har stortsett vært våken helt til 6-7 om mårran. Har ikke funnet noe løsning eller årsak, tror hun bare trenger mye nærhet og kos, og får det gjennom å ligge inntil brystet. Er veldig slitsomt å amme og bysse hele natten, men funnet ut at jeg bare må holde ut og heller sove når hun sover på dagen. De sier det blir bedre med tiden..

Back
Topp