Natten med en nyfødt

LHH

Forelsket i forumet
Jeg har ei som virkelig ikke vil ligge alene og sove om natten, ho er 3 uker i dag så har ikke prøvd så hardt og få henne opp i sengen sin heller!! Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få henne til og sove alene. ?
Har babynest så hu ligger tett og godt i den. Har en vugge i stua som hu også bruker babynestet i på dagen og sover super godt og lenge i den, men når kvelden og natten kommer er det ikke snakk om og forlate fanget til mamma
 
Samme her!! Følger spent med for å få tips!
 
Det er vel litt sånn at vi trenger veldig mye nærhet å kos i starten, min var å sånn og han er 3 uker imorgen.. Han sover i sengen sin om natta men våkner etter 1-2 timer, og sovner som regel med pupp i munn eller når jeg holder han, og våkner igjen etter 1-2 timer .. Det er nok bare sånn i starten:)
 
Ja de sier jo at man ikke kan få nok kos og nærhet i starten :))
Klart det er trygt og ligge på mammaen sin og sove :))
Men sånn etterhvert må man jo prøve og bli litt vant til senga :) Å jeg sover så dårlig med lille ved siden a. Meg for ligger helt mus still då jeg ikke skal rulle på hu eller noe..
 
Vår ligger inni ammeputa i senga si ved siden av vår seng. Tror han syns det er godt å ha ammeputa rundt seg, da blir det litt tettere og tryggere:) han sov i senga vår i ca en uke etter at vi kom hjem. Så bare prøvde vi å legge han over i senga si og det gikk jo bra:) deilig å få hele senga si tilbake!! Men har ikke no særlig tips egentlig.

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app
 
Samme her og slik har du vært siden hun ble født for snart 4 uker siden. Umulig å få henne til å sove uten nærkontakt til mammen sin.. Både slitsomt og koselig! Hatt dessverre ingen gode råd..

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Her sover mini på ammemadrass inntil meg, på to kjøkkenstoler :) Så kan jeg stryke litt på ham når han sutrer og det er lett å amme :)
 
Varmeflaske! Vi fekk ikkje jento vår til å ligge i babynestet, ho sovna på puppen men våkna med ein gong me la ho nedi nestet. Men når det var varma opp med varmeflaska gjekk det heilt fint! :) Verdt eit forsøk kanskje?
 
Varmeflaske! Vi fekk ikkje jento vår til å ligge i babynestet, ho sovna på puppen men våkna med ein gong me la ho nedi nestet. Men når det var varma opp med varmeflaska gjekk det heilt fint! :) Verdt eit forsøk kanskje?
Det har vi også gjort! Suksess! Er jo ikke no stas å komme fra varmt fang til kald seng!
 
Følger med her..
Her skal det kun soves på brystet til mamma eller pappa.. Jeg blir så utrolig varm! De gangene man har forsøkt å legge henne i kurven hennes er hun lysvåken etter 5 minutter, selv med oppvarmet seng.. Så har vi gjerne 1-2 timer med byssing før hun sovner igjen, så er jo litt begrenset hvor mye man gidder prøve når man er stuptrøtt.. Øver oss på å sovne på egenhånd i samme kurven (men i stua) på dagtid. Det går litt bedre for hver dag.. Satser på at det ordner seg etterhvert.
 
Jeg bruker voksipose i sengen hennes,pakker henne godt inn slik at hun får det tett rundt seg (er jo d de liker best),og hun sover i sengen sin hele natta! Prøvde med teppe rundt henne og dyna over ett par netter,men da sov hun dårlig og våknet ofte. Har en sånn voksipose man knyter igjen. Da kan jeg ligge med vinduet åpent også :)

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app
 
Her sover snuppa i egen seng, gjort fra dag én!! Sover i vugga si på dagtid, også gjort fra vi kom hjem fra sykehuset.
Selfølgelig ligger hun og koser seg i fanget på både pappa, mamma og søstre (og bestemødre) innimellom. Men kan fint legge henne ned uten at hun våkner, jeg kan også legge henne ned våken og hun kan sovne om hun er trøtt/finner roen!
Jeg vet ikke hva jeg gjør som har en baby som er så "snill" (vet at alle babyer er snille, derfor i gåseøyner, men dere skjønner hva jeg mener) Hun er rolig og skriker nesten ikke...bare når pappaen er litt treig med å kle på...hahah... :)
Jeg har et mykt fleeceteppe rundt snuppa nesten hele tiden (ikke når her er kjempevarmt) men spesielt på kveldene når vi har stelt tar jeg teppet rundt før jeg ammer. Har henne på fanget og prøver å få henne til å rape (noe som sjeldent skjer) koser en liten stund etter at hun har spist...ser hun blir stuuptrøtt...da bærer jeg henne på rommet og legger henne i senga. Hun liker å ligge litt på siden, så dytter dynene godt rundt henne (hun har fortsatt teppet rundt seg, så hun er varm, selv om dynen er litt kald) I kveld slo hun opp øynene på vei til soverommet, men sovner lett igjen når hun er i senga..nå har hun sovet i senga siden 22.15, regner med hun sover til ca. mellom 02.00-04.00, ammer da, så sover hun til mellom 07.00-09.00 (kan oppdatere i morgen om hvordan natten ble)

Slik har jeg gjort det med de to andre barna mine også - alltid hatt sovebarn!!
(Selfølgelig hatt magevondt og skriking innimellom, men ikke slik at det er deeet jeg husker...husker at de sov)
Jeg vet ikke hva som er en god oppskrift, men jeg har god erfaring med å være konsekvent på at de skal ligge i egen seng fra dag 1 og bæres tilbake i egen seng etter amming om natta!! Men babyer er forskjellige, så selv om dette funker for oss behøver det ikke bety at det funker for andre!!!
Snuppa er 15 dager i dag :)

Lykke til ❤️

God morgen :)
Snuppa sovnet 22.30
Våknet 04.20, fikk mat, sovnet 04.40
Våknet (eller måtte faktisk vekke henne) kl.10.00 :)
Jeg måtte stå opp å pumpe meg, for hadde veeeldig spreng på ene siden som hun ikke hadde fått fra siden i går kveld kø.22.20
Slik har det vært siste uka...eneste forskjelle er når vi har startet kveldsstellet - nå satser vi på at det skal starte mellom 21-22 fordi pappaen har begynt på jobb igjen :)
 
Last edited:
Her har baby ligget i vogga si på soverommet fra dag en. De første dagene våknet han på natten og eneste mulighet var å ta han i senga, men vi bruker babynest på dag og natt så han lå i den. Etter noen dager ga dette seg. Nå sover han i sengen sin hele natta, må kun amme han en gang i løpet av natta..

Men noen dager er han ikke sånn super trøtt, og da har vi merket at mens jeg og kjæresten ligger og prater etter at vi har lagt oss (har aldri vært sånn "hysjhysj" når han sover) så ligger han musestille, men så fort vi slutter å prate starter han med pludringen sin... babyer er jo vandt til lyder så kanskje dere kan bruke en uro med rooolig lyd. Lyder som er lave som også dere klarer å sovne til? :) Har prøvd det på lillegutt når jeg er på besøk hos kusina mi, og da sovner han med en gang. Er jo verdt å prøve :) Han er nå 4 uker.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
I natt sov snuppa fra 00.30 (hadde litt vondt i magen, derfor ble natten litt senere enn vanlig - prøver å holde oss til 22.30)
Meeen lille prinsessen sov fra 00.30 til 07.30 - hærrlige lille gullet ❤️
I kveld la hun seg 22.30, så får vi se hvor lenge hun sover - tror hun har økedøgn på maten, så er litt spent :)
 
I natt sov snuppa fra 00.30 (hadde litt vondt i magen, derfor ble natten litt senere enn vanlig - prøver å holde oss til 22.30)
Meeen lille prinsessen sov fra 00.30 til 07.30 - hærrlige lille gullet ❤️
I kveld la hun seg 22.30, så får vi se hvor lenge hun sover - tror hun har økedøgn på maten, så er litt spent :)
 
Her sov mini fra 2300 til 0600 å i vognbagen sin i tillegg
Det var super godt og få sengen for seg selv en natt må jeg si!!
 
Åh så heldige dere er da! Her våkner snuppa hver 3 time for mat.... Sliter med at snuppa henger i puppen når kvelden kommer. Bruker puppene som smokk. Men hvordan har det seg at flere av dere har babyer som sover så lenge av gangen? Ammer dere eller gir dere flaske? Syns det er så tungt når nattesøvnen blir så oppstykket...
 
Sniker litt fra februar,
Her er mine 4uker, og her er det blitt at de kun vil ligge på magen på brystet vårt helst heeeletiden. Dag som natt. Sover av ogtil i vuggen på dag tid, prøver å få de til å sove i egen seng på natta, men da blir det masse vræling.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Åh så heldige dere er da! Her våkner snuppa hver 3 time for mat.... Sliter med at snuppa henger i puppen når kvelden kommer. Bruker puppene som smokk. Men hvordan har det seg at flere av dere har babyer som sover så lenge av gangen? Ammer dere eller gir dere flaske? Syns det er så tungt når nattesøvnen blir så oppstykket...
Jeg ammer, ikke behov for noe tillegg!
Jeg vet ikke hvorfor mine barn sover så godt, de to eldste var likedan :)
I starten ammet jeg bare fra en side, men om kvelden nå, før vi tar natt, ammer jeg først på en side - så tar vi kveldsstellet (bader 2-3 ganger i uka) så ammer jeg på andre siden...da er snuppa kjempetrøtt!
Koser litt/ prøver å rape...så legger jeg henne i senga!!
Altså ikke noe spesielt jeg gjør - men i allefall flink å sove :)
 
Dette tipset med og varme opp soveplassen fungerer supert

Her får hun flaske jeg fikk ikke til ammingen. Å de blir jo ofte mer og lenger mett på mme.
 
Back
Topp