Nattavvenning

Mini 2.0

Forelsket i forumet
Juligull2021
Lurer på om noen kunne fortalt om nattavvenningen sin?

Og hvordan føler dere egentlig at det gikk, sånn i ettertid?
 
Tenker du på avvenne fra mat på natten?
Her justerte hun det selv. Hun var ikke gamle jenta når hun sluttet med mat på nettene. Merket det godt når hun begynte med grøt. Det varte lenge.

Hvis hun nå en sjelden gang skulle våkne om natten, går vi inn og sier at nå er det natta, breier over henne og går ut igjen.
Så sovner hun.
 
Ja, avvenning av mat, fortrinnsvis bryst.
Takk for tilbakemelding - Så deilig for dere at det roet seg så tidlig, så og si etter oppskriften:) Jeg spør rett og slett fordi vårt barn ikke følger oppskriften for søvn. Det har det heller aldri gjort. Dessverre. Mange tips, råd og forsikringer som dessverre ikke har bitt på mini her i gården.
Er ekstra nysgjerrig på hvordan det har gått for andre, nå når tiden er inne for at dette barnet skal nattavvennes. Kjekt å høre andres erfaringer med planlagte nattavvenninger. Er jo litt urolig for hvordan det kommer til å gå.
 
Min gutt er 10 mnd om et par dager, men jeg ammer fremdeles om natten! Så har dessverre ikke så mange tips.. Hadde håpet han ville slutte selv, men det ser ikke sånn ut gitt!
 
Her ammer vi fortsatt på natten også..

Jeg har dessverre ikke tips å komme med. Med de to eldste ammet natt og dag helt til jeg sluttet når de var 15 mnd....

Da reiste jeg bort ett døgn. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det nå. Men ammer enda, natt og dag. Og har hun ikke ville slutte av seg selv, gjør jeg sikkert som med guttene.
 
Nattamming sluttet hun med selv. Når vi bare fikk orden på sovingen.
Men det tok tid. Svært lang tid, og mye tålmodighet/frustrasjon fra mor. Hun brukte 65 døgn på å klare seg å sove mer enn 30-60 min i slengen.
Når hun fikk det til, kuttet hun først ut ammingen rundt midnatt, og så den i 3 tiden. Våkner nå prikk kl 5 og da vil hun ha pupp. Og det får hun også. Da er det lenge siden mat og med pupp får vi alle sove et par t til.
 
Hiver meg på her... ammer fortsatt på natt, og han blir 10mnd på fredag. Nå er det tenner i tillegg. 3uker til mannen tar perm, hvis han ikke har trappet ned til da, så blir vi å begynne da :) Storebror fikk mme, og sluttet selv med mat på natten når han var 10mnd :)
 
Ammer fortsatt dag og natt her, gullet er 9 mnd. Fortsetter nok slik en stund til, han må få i seg nok fast føde på dagtid. Pr nå har han faktisk behov for nattmat, det er ikke bare kos.

Ellers er tipset å kutte ut ett nattmåltid av gangen. Helst det "letteste" måltide først, feks hvis baby har første oppvåkning kl 22 men vanligvis sovner med puppen.. Tilby vann, kos og smokk i stedet. Bruk god tid (noen dager) før du bytter ut neste måltid. Aller helst finn ut hvilket måltid som baby drikker mest og ta denne til slutt. Her drikker babyen min mest ved 03-04-tiden og den vil nok bli vanskeligst å avvenne :)
 
Å herregud, så deilig å lese svarene her. Føler oss ganske alene om å ha baby som fortsatt må ammes om natten. Tør nesten ikke fortelle det til folk lenger, i hvert fall ikke at vi fortsatt er oppe i +/- 7 amminger mellom 20-07.

Det å kutte første amming hver kveld høres så fint ut, men jeg lurer en del på hvordan det egentlig fungerer. Har jo hørt de som undrer seg over om unger egentlig skjønner hvorfor den får mat når den våkner noen ganger, og andre ganger ikke.
(Og hvordan vet man for den saks skyld at det faktisk er første gang de våkner den kvelden? Kan jo være at de faktisk har våknet en gang allerede og klart å finne roen selv, før de skriker ved andre oppvåkning..? Nei, det skal ikke være lett. Hehe.)
 
Her ammer vi fortsatt på natten også..

Jeg har dessverre ikke tips å komme med. Med de to eldste ammet natt og dag helt til jeg sluttet når de var 15 mnd....

Da reiste jeg bort ett døgn. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det nå. Men ammer enda, natt og dag. Og har hun ikke ville slutte av seg selv, gjør jeg sikkert som med guttene.
Og da 'holdt det' å holde seg vekke i ett døgn? Hvor delaktig var du i det som foregikk etter dette døgnet?
 
Ammer fortsatt dag og natt her, gullet er 9 mnd. Fortsetter nok slik en stund til, han må få i seg nok fast føde på dagtid. Pr nå har han faktisk behov for nattmat, det er ikke bare kos.

Ellers er tipset å kutte ut ett nattmåltid av gangen. Helst det "letteste" måltide først, feks hvis baby har første oppvåkning kl 22 men vanligvis sovner med puppen.. Tilby vann, kos og smokk i stedet. Bruk god tid (noen dager) før du bytter ut neste måltid. Aller helst finn ut hvilket måltid som baby drikker mest og ta denne til slutt. Her drikker babyen min mest ved 03-04-tiden og den vil nok bli vanskeligst å avvenne :)
Blir nok å teste dette ut, men er spent. Mini er selvsagt ikke smokk eller flaskebruker. Urk. Blir vel litt koppesøl og kaving, tenker jeg.
 
Blir nok å teste dette ut, men er spent. Mini er selvsagt ikke smokk eller flaskebruker. Urk. Blir vel litt koppesøl og kaving, tenker jeg.
Hvor gammel er mini?
Jeg orker ikke stresse med det så lenge baby sovner igjen ved brystet og jeg får relativt god søvn.
Ser for meg en tøff kamp så lenge han ikke vil ha smokk/flaske..?
Gjør det som passer dere best ❤️ Og nattamming til barnet er ca året er helt vanlig, mange som gjør det i skjul desverre ❤️
 
Og da 'holdt det' å holde seg vekke i ett døgn? Hvor delaktig var du i det som foregikk etter dette døgnet?


Ja, de fikk tilbud om vann fra tutekopp når de våknet på natten. Han ene tok smokk, og han andre ikke. De gav uttrykk enkelte ganger at de ville ha pupp, men det gikk overraskende greit med begge to.

Vi hadde snakket mye om hva som kom til å skje, slik at de hadde en viss forståelse av det.

Etter det døgnet jeg var borte, gjorde jeg alt når jeg kom tilbake. Stelte dem, la dem og tok dem på natten.
 
Hvor gammel er mini?
Jeg orker ikke stresse med det så lenge baby sovner igjen ved brystet og jeg får relativt god søvn.
Ser for meg en tøff kamp så lenge han ikke vil ha smokk/flaske..?
Gjør det som passer dere best ❤️ Og nattamming til barnet er ca året er helt vanlig, mange som gjør det i skjul desverre ❤️
Mini nærmer seg 10 mnd nå. Og jeg er gaanske så sliten. Men som du sier, blir det nok en kamp uten smokk og flaske. Kanskje vi gruer oss uten grunn, men likevel klarer man jo ikke la være å tenke på at man plutselig ender opp med å stå der midt på natten med en unge som våkner like mange ganger som før.
 
Ja, de fikk tilbud om vann fra tutekopp når de våknet på natten. Han ene tok smokk, og han andre ikke. De gav uttrykk enkelte ganger at de ville ha pupp, men det gikk overraskende greit med begge to.

Vi hadde snakket mye om hva som kom til å skje, slik at de hadde en viss forståelse av det.

Etter det døgnet jeg var borte, gjorde jeg alt når jeg kom tilbake. Stelte dem, la dem og tok dem på natten.
Spennede. Det må jo skje en eller annen gang. Stakkars små. De vet jo ikke hva som venter dem.. For et sjokk det må være.
 
Last edited:
Back
Topp