Nattavvending

mari1976

Elsker forumet
Nå må jeg se å nattavvende Marius. Han henger i puppene snart hele natten. Hvordan har dere andre gjort det? Har dere satt et tidspunkt f.eks ingen pupp før kl 3 også forskjøvet dette gradvis, eller tok dere hele natten når dere først begynte? Glad om noen har tid til å svare :-)

Jeg har ingen svar til deg, men skriver for å følge med i tråden. Har veldig lite lyst til å begynne avvenning, men sønnen min som var nede i en til to amminger om natta er nå oppe i fem igjen. Jeg er gravid på nytt og kjempesliten.

Jeg har aldri hatt behov for aktiv avvenning, det bare ble sånn gradvis med begge ungene. Føler meg ganske heldig der. Det som jeg har gjort er å prøve å bysse/bære i søvn først, og om det ikke funker så har jeg gitt pupp. Pappaen har også stått opp på natta for å dytte inn smokk og bysse i søvn om jeg har vert litt sein å våkne. Han har også tatt med seg babyen opp i senga om det er etter 3-4 tida, også har de sovnet sammen i vår seng.
Så jeg tenker sånn at det er like mye vi som må avvenne oss til å bruke pupp til å roe babyen som babyen avvennes av nattapupp. For når det er midt på natta og alt en vil er å sove er det så lett å gi pupp siden en vet at det funker. Nå har jeg ikke det alternativet lenger siden han ikke ville ha mere pupp i det hele tatt fra rundt 8 mnd alderen. Men han får ei flaske melk når/om han våkner klokken 22. Våkner han etter 12 får han bare kos, men han pleier ikke våkne ikke før det er morgen i 4-5 tiden...

Vi hadde nattavvenning ved påske tider :) Kutta ut de to natte måltider da. Her tok pappaen han på natta, nytta ikke når han lukta meg. Han tok han opp koste litt med han, ga han smokken og la han ned igjen.. Det var litt gråting og ikke veldig morro, men funka til slutt. Løste seg egentlig helt når han kom på eget rom.
Når han kun spiste et nattemåltid rundt kl tolv, ga vi ham flaske med melk. Vi førskjøv tidspunktet bakover litt hver kveld. Nå får han melkeflaske ca 30 min etter kveldsmaten. Når vi begynnte med flaske trengte han ikke mer mat i løpet av natta, og nå spiser han ikke mellom 19.00 og 07.00.
Han gråt en del de første ukene, men det ble litt bedre for hver kveld. Vi klarer ikke å la han ligge lenge å gråte så ble en del kos på pappaen. Det vi fant ut var mest effektiv var, å ta han opp når han gråt og roe han ned for så å legge han ned igjen, la han gråte litt og deretter gjenta det samme...Lykke til :) Ikke morro når det holder på, men veldig deilig når man plutselig kan sove hele natta :))

Her ammet jeg kl 3,5,7. Så når han våknet før dette så fikk han bare smokk, men på disse klokkeslettene tok jeg han opp.

Og på en eller annen helsekontroll sa hs at han ikke lenger hadde BEHOV for melk om natten, så jeg kunne slutte hvis jeg ønsket. Så da ga jeg han bare smokk når han våknet for melk kl 3, og han sovnet igjen..... Så det var kjempe enkelt.

Den kl.5 sluttet han med når han kom på eget rom, og når han våknet for melk sto jeg opp med han, så det gikk noen dager så gadd han ikke det lenger.

Så nå sover han helt til 5.45 før vi står opp:)

kanskje dårlig med tips, men...her gikk det hvertfall litt over av seg selv..at jeg var vel så innstilt på at han skulle ha mat som han var det selv.

Her gjorde vi det sånn at vi sa at han fikk ikke melk før kl 04, våknet han før dette måtte han nøye seg med snokk.. Gikk ikke lang tid før dette var ok, då begynte eg å forskyve måltidet.. Til slutt sov han til kl 07 før han ville ha pupp.. :D

Gikk lettere enn eg hadde trodd på forhånd..

Back
Topp