Nattamming

Dalilei

Andre møte med forumet
Hei! Jeg har en baby på 4 uker. Ifølge boka skal man tilby barnet mat hver tredje time hvis ikke det selv har etterspurt. Babyen spiser godt og legger på seg. Vi har et luksusproblem ved at hun sover veldig godt og gjerne lenge på natta, blir veldig i tvil om hvor ofte det er nødvendig at jeg skal vekke henne? Nå venter jeg iallefall 4 timer, men hun vil gjerne sove mer om hun får. Syns det er flott at hun begynner å etablere en døgnrytme men hun må jo få den maten hun trenger også!?

Jeg har hørt at så lenge barnet er sunt og frisk så bare la det sove til det vokner av seg selv :) vil si du har et luxus problem ja, min 5 mnd gamle baby våken hver 2-3 time for pupp iløpet av natten. Sikkert bare for kos og for å sovne igjen.

Her er det så mange råd ute å går at man kan bli sprø ;) på sykehuset fikk vi råd om å vekke hver 3 time, og ikke, av to ulike jordmødre. Første natten vekte vi mini hver tredje time men var jo i grunn helt håpløst - men hva visste vel jeg om at jeg bare var veldig heldig med å få en unge som faktisk sover om natten.

Viste seg og at grunnen til å mate hver tredje time er for å etablere melkeprod, men her i gården fungerte amming fint fra dag en. Noe annet er det selvfølgelig om ungen ikke vokser som den skal, men dette får du beskjed om på kontrollene du skal på.

Skummelt å si at man skal det ene eller andre her, men når jeg ser tilbake (mini er 6mnd nå) humrer jeg litt over meg selv som absolutt skulle gjøre alt etter boka. Heldigvis ble det bare med den ene natten hvor jeg hadde på klokka hver 3. time for å vekke mini. Burde jo ha sovet selv istedet!

Så lenge babyen vokser som den skal og spiser bra på dagen, og ammingen fungerer så ser jeg ingen grunn til å amme hver 3 time om natten og. Nyt at du ikke trenger det, og få deg litt søvn!:)

På sykehuset fikk jeg hvite første natten at de ikke vekte barnet så lenge det var sunt. Men hørtes rart ut da sånn på starten.

Nå vekker jeg ikke L etter to mnd han sover bare over et måltid like vel:)

Er nok like mange meninger om det som det jordmødre. Jeg spurte på sykehuset før vi dro hjem, og hun som hadde utskrivningssamtalen med oss sa at vi ikke trengte å vekke om natta. Frøkna hadde da gått ned nesten 10% på sykehuset, men gått greit opp igjen før hjemreise, og jeg sleit med melka (fikk pumpet den igang da vi kom hjem). Jm poengterte at det var viktig for oss som foreldre å få sovet ut og, så om hun sov natta igjennom skulle vi nyte det. Hun fikk da siste pupp i 23tida da jeg gikk å la meg, og hun våknet mellom 6 og 8. Så var jo stort sett én amming hun "gikk glipp av".

Også ble hun tre måneder, og skulle ha mat annenhver time døgnet rundt....

La barnet sove! Så lenge barnet er friskt og går tilstrekkelig opp i vekt så er det bare å nyte nattesøvnen :-)

Takk for alle innspill! Droppa vekkerklokka i natt og lillemor sov fra 12 til 6 ☺

Vekket aldri her. Hun kunne fint sove 10 timer uten mat på natta. Så lenge de legger på seg og er friske er det ikke nødvendig å vekke fikk jeg beskjed om:)

Jeg vekker fra 4 timer, fordi jeg ikke har all verdens med melk og trenger at han stimulerer på natten også:)

I følge hvilken bok da? Må være en "bok" fra 70-tallet :p;)
Babyer som går fint opp i vekt, har nok tissbleier og ellers fornøyd skal få amme etter etterspørsel. Ikke klokken. Om hun sover lenge på natten skal du bare nyte det og sove selv, og la henne amme så ofte hun vil på dag. (Med mindre du har lite melk og trenger hyppig stimulering). Klokken bør ikke styre ammefrekvensen. Det er vanlig at så små babyer kan spise opp til flere ganger i timen i perioder av dagen også pluttselig kanskje ha spisepause på noen timer.

Mvh ammehjelper

Hei! Jeg har en baby på 4 uker. Ifølge boka skal man tilby barnet mat hver tredje time hvis ikke det selv har etterspurt. Babyen spiser godt og legger på seg. Vi har et luksusproblem ved at hun sover veldig godt og gjerne lenge på natta, blir veldig i tvil om hvor ofte det er nødvendig at jeg skal vekke henne? Nå venter jeg iallefall 4 timer, men hun vil gjerne sove mer om hun får. Syns det er flott at hun begynner å etablere en døgnrytme men hun må jo få den maten hun trenger også!?
Hvilken bok er det du snakker om? Må være en gammeldags en. Nå ammer man etter behov, ikke etter klokka.

Hvis baby er født til termin, frisk og vokser som den skal så trenger man ikke vekke barnet for mat.

Hvilken bok er det du snakker om? Må være en gammeldags en. Nå ammer man etter behov, ikke etter klokka.

Hvis baby er født til termin, frisk og vokser som den skal så trenger man ikke vekke barnet for mat.
"etter boka" er et begrep som henviser til å gjøre det rette... Jeg fikk beskjed på barselavdelingen om å ikke vente mer enn tre timer før barnet ble tilbydd mat- det vil si om hun ikke hadde etterspurt mat selv på et tidligere tidspunkt. Selvfølgelig får hun mat når hun selv vil ha og ikke etter klokka..!

"etter boka" er et begrep som henviser til å gjøre det rette... Jeg fikk beskjed på barselavdelingen om å ikke vente mer enn tre timer før barnet ble tilbydd mat- det vil si om hun ikke hadde etterspurt mat selv på et tidligere tidspunkt. Selvfølgelig får hun mat når hun selv vil ha og ikke etter klokka..!
Hvis du mater etter 3 timer (eller 4 som du skriver at du gjør i hi), uten at babyen har gitt utrykk for at hun vil ha, så går du etter klokka og ikke behov.

Jeg kjenner til begrepet, men "etter boka" i 2016 er å amme kun etter behov, ingen antall timer.

Hvis de ga deg beskjed om det på sykehuset, så kan det være ut fra status på barnet på det tidspunktet. Før melkeproduksjonen var ordentlig i gang kunne hyppigere amming være nødvendig pga at nyfødte går ned i vekt de første døgnene. Eller for å stimulere til produksjon. Eller annet.

Før i tiden gikk de etter klokka, noe vi nå vet ikke er riktig. Men det finnes helsepersonell som ikke har lest nyere bøker men har teorien kun ut fra gamle lærebøker.

Det er mulig hun bør vekkes for mat - men da er det en grunn for det og bør bli fulgt opp av hs.
Hvordan vokser hun nå? Blid og fornøyd? Nok tissebleier?

Last edited:
Lille jenta mi er veldig urolig. Hun sover ikke dypt og har mye luft I magen. Hun får mm men får ikke henne til rape. Hun leiter etter pupp hele tiden men når hun får det krangler hun med den og beveger beinet og armen hystisk. Hva kan det være? Vil ikke gi henne pupp hvert kvarter for da får hun mye luft i seg men kan jo ikke nekte henne det hekler når hun tydelig ber om det. Noen som har noe forslag?

De som har gitt deg rådet om å amme etter klokken sitter på veldig gammel og utdatert informasjon. Det var sånnt man drev med på 70-tallet og det er hovedgrunne til at ammelengden var historisk lav på den tiden.

Lille jenta mi er veldig urolig. Hun sover ikke dypt og har mye luft I magen. Hun får mm men får ikke henne til rape. Hun leiter etter pupp hele tiden men når hun får det krangler hun med den og beveger beinet og armen hystisk. Hva kan det være? Vil ikke gi henne pupp hvert kvarter for da får hun mye luft i seg men kan jo ikke nekte henne det hekler når hun tydelig ber om det. Noen som har noe forslag?
Har du prøvd å amme i en annen stilling?
Min sønn var også slik i en periode, men ved å rette ham mer opp mot "Naturlig ammestilling," ble det lettere å få ham til å ta puppen.
Jeg måtte også passe på at jeg ikke holdt ham bak hodet før jeg la ham til, for da strittet han imot.
Jeg måtte heller holde hånden under hodet hans, og heller føre puppen til ham, selv om det sies at barnet skal til puppen, og ikke motsatt. ;)
Har du prøvd å rape henne sittende?
Det funket mye bedre enn å rape mot skulderen her hos oss.

Vi lot vår sove hele natta, hun sov rundt fra dag 1. Var ingen grunn til å vekke et normalt vektig barn fikk vi beskjed om.

Hun er en sunn og rask 2 åring i dag.

Akkurat den å alltid ville ha mat men konstant krangle med puppen som om de ikke får ro kan ha med høy melkeproduksjon og sterk utdrivning å gjøre. Gutten min har det slik, han vil ha mat men klarer ikke å svelge det unna noe lett så han blir urolig og veiver med armer og ben til han tilslutt begynner å hyle. Jeg vet jeg har mye melk, det hadde jeg med førsta og, men hun var en helt annen historie. Hun bare glugga det i seg som om hun ikke trengte å svelge i det hele tatt. Det er ikke alltid lett å vite om det er for mye melk for det kan lett oppfattes som om det er for lite og at det er grunnen til uroligheten og det at de vil ha mat igjen med engang. Men det kan rett og slett bare være at utdrivningen når babyen suger er for sterk og det er Bøe de må venne seg til over tid. Hvis det er årsaken er det verd å prøve å finne bedre ammestillinger til det går over. En ting som kan hjelpe er å ha hodet hennes høyere enn puppen, slik at melka må gå oppover på vei ut før den går ned i svelge hennes, da vil utdrivningen sakkes ned og ikke være like kraftig. Håper det bedrer seg, lykke til! c:

Så lenge hun legger på seg og er fornøyd er det ingenting å bekymre seg over. Et friskt barn vet å si ifra når de vil ha mat og hvis de sover gjennom natta har de faktisk ikke behov for mat på natta, de tar det igjen på dagen c: Vår første våknet ofte på natten for å spise, mens vår andre nu sover fra 7 tiden på kvelden til 6 på morran og våkner for å spise 1-2 ganger i løpet av natten, noen ganger våkner han ikke i det hele tatt. Han er 7 uker nu og eldsta er snart 2. De begge er sunne og friske. Stol på deg selv og ikke minst henne c:

Back
Topp