Nattamming

SofieSofie

Lillegutt <3
Januarhula 2014
Hei dere.

Jeg ammer om natta. Av en eller merkelig grunn våkner lillegutt på slaget tre timer etter siste måltid og skal ha mat. Jeg vekker han aldri. Så han får da mat 11-12 tiden på kvelden, våkner da rundt 3 og rundt 6 om morgenen av seg selv igjen. Han er 4 uker i dag.

Problemet er at jeg stuuuper snart. Jeg har en fornøyd baby som sover omtrent hele tida føler jeg, så jeg sover mye på dagen, men jeg får ikke den sammenhengende søvnen på natta og det sliter meg faktisk ut mer enn jeg hadde trudd. Jeg sovner heller ikke med en gang fordi jeg vet at "nå er det bare tre timer til neste gang", så jeg ligger liksom litt "på vent". Han er grei å legge altså. Så det er bare mat - skifte bleie - legge seg, og da sovner han med en gang igjen.

Noen som har tips? Er det noe erstatning jeg kan gi i tillegg til ammingen, som metter mer, til kveldsmåltidet sånn at han sover natta igjennom? Om jeg bare hadde fått han til å sove fra 12 - 6 så hadde det gjort underverker.

Tips tas imot med stooor takk :D
 
Jeg opplevde det samme med min, men det løste seg etterhvert. Etter at vi fikk innført kveldsrutiner sover hun mye mer sammenhengende. Vi bader og tar på pysj ved syv-tiden, deretter ammer jeg, legger henne (sovner alt fra åtte til ti) og lar henne sove til hun våkner av seg selv. Da kan hun sove til tre-tiden, og deretter fra halv fire-fire til rundt åtte-tiden. At hun gjør dette gjør at dagene mine går rundt i hvertfall. Får litt mer ro i kroppen på natta :)
 
Du kan pumpe og gi litt Nan feks. Eller bare gi litt ekstra NAN.Kan du pumpe litt først, sånn at det babyen spiser er den feiteste melken evt? Den første melken som kommer er jo litt mindre næring i, enn siste skvetten. Du har ikke mulighet for å pumpe et måltid slik at far kan gi dette på natten da, sånn at du ikke blir helt utslitt, i helgen feks om han ikke skal på jobb og må sove. Viktig at du ikke sliter deg helt ut. På sykehuset drøyde de kveldsmåltidet, det han egentlig fikk kl halv elleve) til kl halv tolv, og passet på at han spiste så mye som mulig, så prøvde de å drøye halv to måltidet til kl tre før neste halv åtte. Han ble matet hver tredje time der.

Håper det ordner seg. Søvn er alfa og omega. Merker jeg begynner å bli rimelig sliten etterhvert..
 
Prøv å gi nan 1 i tillegg til amminen enten på natta eller før leggetid. Er litt tykkere og kan gjøre at bebisen sover litt lengere, og du også;-)
 
Vi har samme opplegg som deg her. Han er en mnd nå. Han sover to- tre timer mellom hver amming på natta. Men jeg skifter ikke bleie hvis han ikke er våt gjennom. Og for min egen del går jeg ikke ut av senga, men har alt innen rwkkevidde. Har på lite lys. Det gjør at jeg sovner igjen lettere etterpå. Og han. :)
 
Jeg ammer storsett hele tiden bortsett fra på natta. Da får bebis mme 120ml og han spiser hver max 3t. Når jeg ammer går det 2mellom. Men jeg har trengt den søvnen så har vært glad for mme på natta. Men prøver å gå tilbake til amming på natta nå.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Min får kun NAN og han våkner nøyaktig 3 timer etter vi startet siste måltid. Gjelder hele dagen(noen ganger 2 timer) og natta. Noen netter kan det gå 4-5 timer, men hjelper ikke når han ligger våken/sutrer i 1-2 timer før han sovner…… er helt utslitt selv av å ikke få sove mer enn 1,5-2 timer mellom matingene…
 
Lillegutt våkner 1 -2 timer mellom måltidene... Sånn har det vært siden han ble født den 18 januar... Begynner å bli litt slitsomt.. Har ikke fått sovet mer enn 2 timer sammenhengende...
 
Lillegutt våkner 1 -2 timer mellom måltidene... Sånn har det vært siden han ble født den 18 januar... Begynner å bli litt slitsomt.. Har ikke fått sovet mer enn 2 timer sammenhengende...
Uffda. Jeg skjønner jo at jeg er ganske heldig så jeg gir creds til dere mødre som ikke får sove mer enn det du gjør. Selv hadde jeg vel stupt og blitt liggende skulle det gjelde meg. Jeg fungerer virkelig ikke uten søvn :p
 
Jeg ammer storsett hele tiden bortsett fra på natta. Da får bebis mme 120ml og han spiser hver max 3t. Når jeg ammer går det 2mellom. Men jeg har trengt den søvnen så har vært glad for mme på natta. Men prøver å gå tilbake til amming på natta nå.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Så du gir mme på natta, i stendefor amming? Jeg tenkte liksom at mme skulle være mettende og tenkte at jeg kunne gi baby det i 11-12 tida, sånn at han kanskje sover til 6-tiden om morgenen, og dermed hopper over 3 måltidet på natta...
 
Du kan pumpe og gi litt Nan feks. Eller bare gi litt ekstra NAN.Kan du pumpe litt først, sånn at det babyen spiser er den feiteste melken evt? Den første melken som kommer er jo litt mindre næring i, enn siste skvetten. Du har ikke mulighet for å pumpe et måltid slik at far kan gi dette på natten da, sånn at du ikke blir helt utslitt, i helgen feks om han ikke skal på jobb og må sove. Viktig at du ikke sliter deg helt ut. På sykehuset drøyde de kveldsmåltidet, det han egentlig fikk kl halv elleve) til kl halv tolv, og passet på at han spiste så mye som mulig, så prøvde de å drøye halv to måltidet til kl tre før neste halv åtte. Han ble matet hver tredje time der.

Håper det ordner seg. Søvn er alfa og omega. Merker jeg begynner å bli rimelig sliten etterhvert..
Jo, har faktisk være inne på tanken, men den pumpinga er jeg drittlei (pumpet en periode for å lage et lite lager i fryseren, men blei sååå lei), selvom det kanskje er en veldig god ide :) Men jeg lurer på om jeg ikke skulle supplert med mme eller nan ved kveldsmåltidet som er i 11-12 tiden, sånn at han er mett gjennom natta og ikke våkner før 6 tiden om morgenen kanskje. Han spiser jo hver tredje time, sånn ca 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 03... og det er det siste 03 måltidet jeg helst vil slippe :p

Og mannen hjelper veldig på nattestid, men jeg våkner først av skrikene hans, så da kan jeg liksågodt amme han siden jeg først er våken selv :p Men takk for tips. Skal prøve ut litt erstatning ved siden av amminga. Krysser fingrene for at det kanskje hjelper. Som du sier, søvn er jo alfa omega!
 
Jeg anbefaler hipp isteden for nan! Et annet merke mme. Hvis du skal begynne å gi mme så er det greit at det ikke blir mageknip i tillegg;) det funket for meg å bytte hvertfall, nå er det mating fra halv 12 til 12 halv 1. Og da sover han til halv 6-6 tiden. Så jeg er fornøyd foreløbig hvertfall:)
 
Så du gir mme på natta, i stendefor amming? Jeg tenkte liksom at mme skulle være mettende og tenkte at jeg kunne gi baby det i 11-12 tida, sånn at han kanskje sover til 6-tiden om morgenen, og dermed hopper over 3 måltidet på natta...
Ja. Han får mellom 2-4 flasker før vi står opp. Min bebis sover ikke no lengre. Men er svært mange som gjør det. Er verdt å prøve da.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
NAN, må ikke det varmes opp? Er ikke det mer stress å stå opp på matta for å gi NAN enn å gi pupp.

Jeg har ingen erfaring, derfor jeg spør.
 
NAN, må ikke det varmes opp? Er ikke det mer stress å stå opp på matta for å gi NAN enn å gi pupp.

Jeg har ingen erfaring, derfor jeg spør.
Jo er jo mere stress med mme. Man må jo opp av senga og enten varme vann eller putte i micro. Puppen kan man jo bare dra fram. Men slik som med min bebis som ikke spiser seg mett når jeg ammer og da må amme hver time og hver gang tar det ca 40min så er det lettere med flaske på natta hvor det da går 3timer mellom.Men prøver å jobbe med å få bebis mett:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Jo er jo mere stress med mme. Man må jo opp av senga og enten varme vann eller putte i micro. Puppen kan man jo bare dra fram. Men slik som med min bebis som ikke spiser seg mett når jeg ammer og da må amme hver time og hver gang tar det ca 40min så er det lettere med flaske på natta hvor det da går 3timer mellom.Men prøver å jobbe med å få bebis mett:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Aha skjønner :) Er spent selv på hvordan det blir!
Håper du finner noe som fungere for deg, er selv avhengig av søvn så det hørtes slitsomt ut og aldri få sovet skikkelig.
 
Vi gir stort sett alle måltid på flaske, siden han aldri har fått skikkelig dreisen på ammingen. Han får morsmelk tilsatt nan(siden det var det vi fikk beskjed om på sykehuset. Har heldigvis fått sin siste dose nan i går :D) får å få i seg ekstra proteiner bla. Vi har melken ferdigblandet i to-tre flasker stående i vinduskarmen(har fått beskjed om at dette er greit, det holder seg kaldt nok), og har varmebeger(metallitermål) og termos med varmt vann. Så heller vi bare oppi og varmer på den måten. Dette gjør vi i grunn hele døgnet.

Har MASSE morsmelk i frysen, siden jeg ikek har gjort annet enn å pumpe de fire siste mnd. Vi tar opp og gir han av den mest næringsrike melken, og fryser ned den jeg har pumpet sist. Skal bruke den etterhvert til å lage vellinger, babymat ol. Sånn at han får i seg morsmelk når han begynner med fast føde og. Må jo bruke melken til noe...

Masse lykek til med utprøving ihvertfall. Og som nevnt over her så er det kanskje en ide å prøve hipp om du merker at mini får mageknip. Gutten vår har reagert litt når han har fått for mye nan/for konsentrert...
 
Jeg anbefaler hipp isteden for nan! Et annet merke mme. Hvis du skal begynne å gi mme så er det greit at det ikke blir mageknip i tillegg;) det funket for meg å bytte hvertfall, nå er det mating fra halv 12 til 12 halv 1. Og da sover han til halv 6-6 tiden. Så jeg er fornøyd foreløbig hvertfall:)
Åh. Så deilig :) Da skal jeg prøve med det. Hørtes veldig deilig ut å få så mange timer sammenhengende søvn! Men ammer du resten av døgnet, eller får han erstatning da også? :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Åh. Så deilig :) Da skal jeg prøve med det. Hørtes veldig deilig ut å få så mange timer sammenhengende søvn! Men ammer du resten av døgnet, eller får han erstatning da også? :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Nei jeg gir mme hele tiden. Når man først får flere timer søvn så vil man bare ha mer:p hehe. Føler meg fortsatt trøtt:p
 
Vi har gitt Nan, men mini er mye urolig m mageknip og enormt med fising. Han er vanskelig å få til å rape. Minifom mot tarmgass har funket dårlig, så nå har vi skiftet til Althera mme, etter råd fra helsesøster. Kjøpt på apoteket. Spent på om han blir bedre. Har ikke hatt avføring på tre dager, stakkar :(
 
Back
Topp