Nattamming

SofieSofie

Lillegutt <3
Januarhula 2014
Hei dere.

Jeg ammer om natta. Av en eller merkelig grunn våkner lillegutt på slaget tre timer etter siste måltid og skal ha mat. Jeg vekker han aldri. Så han får da mat 11-12 tiden på kvelden, våkner da rundt 3 og rundt 6 om morgenen av seg selv igjen. Han er 4 uker i dag.

Problemet er at jeg stuuuper snart. Jeg har en fornøyd baby som sover omtrent hele tida føler jeg, så jeg sover mye på dagen, men jeg får ikke den sammenhengende søvnen på natta og det sliter meg faktisk ut mer enn jeg hadde trudd. Jeg sovner heller ikke med en gang fordi jeg vet at "nå er det bare tre timer til neste gang", så jeg ligger liksom litt "på vent". Han er grei å legge altså. Så det er bare mat - skifte bleie - legge seg, og da sovner han med en gang igjen.

Noen som har tips? Er det noe erstatning jeg kan gi i tillegg til ammingen, som metter mer, til kveldsmåltidet sånn at han sover natta igjennom? Om jeg bare hadde fått han til å sove fra 12 - 6 så hadde det gjort underverker.

Tips tas imot med stooor takk :D

Det er nok ikke så mye å gjøre med anna enn å sove på dagen som du allerede gjør. Det er helt vanlig at babyer må ha mat på natten. Min løsning har vært å ha barna i senga sammen med meg så sovner vi fortere igjen begge to :p prøv å huske på at det bare er for n periode. Det går snart over og da vil du savne disse kosestundene ;)

Lykke til :)

Å begynne med tillegg er iallefall dumt. Det er om natta melkeproduksjonshormonet er på topp og du produserer mest melk. Men da må også brystet tømmes.
Ellers vil produksjonen din gå ned.

Du må bare innfinne deg.med at sånn er det nå, og en stund fremover.
Samsover dere? For hvis dere gjør det så.kan du ligge når du ammer, og da våkner du ikke så mye. Jeg sov ofte mens frøkna spiste.

Lagde en egen seng til henne ved siden av vår. En.sprinkelseng der vi kappa av ene sida, satte den i press mellom vegg og vår seng. Voila, ekstra cm.med sengeplass der jeg evt kunne flytte henne over, eller jeg slapp å være redd for at hun skulle dette ut av senga om natta.

Jeg har forresten ikke sovet en.hel natt på 20 mnd jeg heller, så det er ikke sikkert det vil hjelpe uansett ;-)

Men tenk litt på hva du gjør på natta. Trenger du å skifte.bleie hver gang? Du våkner jo en.del.av det

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Jeg ville også droppet nattbleia, hvis ikke det er fordi han har bæsjet da. :p

Du må bare prøve å sove mens du har mulighet. :)

Høres helt normalt ut dette. Og det at du har en baby som sover er jo kjempefint :) Det vil bli bedre med tiden. DU er kanskje en av de som reagerer litt mer på usammenhengende søvn, så at du er utslitt har jeg full forståelse for. Men det er vel ikke normalt at babyer sover natten igjennom så tidlig?

Akkurat slik var knøtt også:) på klokka 3timer! Var nesten året før det gikk ned til ett nattmåltid..men trøttheten gikk seg til og jeg ble mindre sliten etterhvert. Men man MÅ ta hensyn til at man arbeider natt da;) lykke til!
Ps man har jo lov å velge bort nattamming men da går prod raskt ned..gi det litt tid?
Vi begynnte jo med grøt etterhvert men det ga absolutt ingen effekt:)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Ps
Amming i søvne er genialt og pappan pakket inn pupp, mamma og baby ..hehe..

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Min bebis våkner alt fra 1-2 timer etter han har spist.. Har ikke hatt mer enn 2 timer sammenhengende søvn siden han var født og han blir 3 uker på lørdag. Er helt utslitt jeg å, men tenker hele tiden på at det er i en periode og det blir bedre etterhvert!
På dagtid er han våken mye og henger på puppen alt fra 2 ganger i timen til 2 timer i mellom.. Så jeg får ikke sovet så mye på dagen heller...

Du får bare tenke at det blir bedre etterhvert :)

Babyen din spiser lite om natta forhold til mange andre, men skjønner at du synes det er slitsomt. Det er veldig tidlig å slutte med nattamming nå, og gi erstatning i stedet. Du trenger ikke å skifte bleier hvis det er bare tiss. Jeg er veldig fornøyd med Pampers baby-Dry, som suger godt og holder huden fin. Vi gjorde som det ble sagt over, hadde lillegutt i seng ved siden av med åpen løsning, og vi samsov mye. Han kunne fint spise hver time om natta i perioder. Nå er han 5 1/2 mnd, sover i egen seng som er lukket ved siden av oss, han spiser pupp kl 24 og 05, legger seg kl 18 og står opp kl 06. Det blir bedre. Jeg synes allerede han har blitt så stor, og savner litt den kosen vi hadde om natta, selv om det er godt å sove. Når han spiser om natta nå, sitter jeg på sengekanten, og legger han tilbake med en gang etterpå. Her er fokuset på å ikke kommunisere eller indikere at det er tid for å være våken, så jeg sitter der, trøtt som en dupp og venter på at han skal bli ferdig. Den perioden du er inni, er så kort. Prøv å kose deg med de magiske små stundene med nærhet. Det tar plutselig slutt.

Høres helt normalt ut. Min sov aldri mer enn 2,5 time, og til tider bare 1 time i gangen. Det stabiliserer seg når de etterhvert blir litt gamlere. :-) slik er desverre mange barn, man må bare passe på å sove på dagen.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

jeg kan garantere deg at å bytte fra nattamming til mme så vil IKKE ditt barn få noe bedre søvn.
men samsover dere? og er det kun tiss på natten kan barnet lett ligge med det i noen timer til, er det bæsj må du såklart skifte på barnet om natten og.

Du skal være glad for at det går tre timer mellom hver gang :P
da jeg ammet ville han gjerne ha annenhver time hele natta... ;)
Du må nok trøste deg med at om et par, tre måneder kan du prøve deg frem med litt grøt og da kanskje det går bedre. I starten kan man nok ikke regne med annet. Da må du evt. pumpe deg og la far forsøke å gi flaske om natta, men uansett bør du pumpe minst 1 gang i løpet av natta for å hindre at du går ned på melkeproduksjonen.
Samsov hvis det er noe for dere, på den måten slipper du å stå opp og kan kanskje duppe mens h*n ammes og for all del legg deg med den lille på dagen om du ikke allerede gjør det. :)

Håper du finner en annen måte å ikke bli utslitt på, som alle andre sier her, så er det helt normalt.
I tillegg til nok søvn, passer du på å få nok frisk luft, og riktig kost? Noe av husarbeidet kan vente så lenge du tar vare på deg selv. Babyen fortjener en så uthvilt mamma som mulig, så da må man fokusere litt annerledes i perioder. Håper du venner deg til det snart/evt finner ut hvilke justeringer du kan gjøre for å få det lettere :)

Heldig du er som har en baby som våkner så sjeldent! Første halve året ammet jeg vel 5-6 ganger per natt!

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Jeg synes du er heldig.. Her ammes det annen hver time hele døgnet og det har jeg gjort i snart 6 uker. Ikke er hun glad i å sove på natta heller. Så det har blitt mange våkenetter.. zzzzzz

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Min var også sånn, og er det til dels ennå - tre måneder om ei uke!

Jeg overlevde ved at pappaen i helgene tok et av måltidene, ofte det i 4-7 tiden. Da fikk jeg sovet lengre. Etterhvert kuttet jeg ut pumpingen til dette måltidet også(ble bare stress), og vi gir nå 1-2 måltider med erstatning slik at pappaen kan bidra mer og jeg hvile mer :-) Disse erstatningsmåltidene tar vi nå når jeg er mest sliten og trenger litt avkobling. Både pappaen og gutten virker fornøyd med det også!

Å gi erstatning på kveld har ikke gitt mer sammenhengende søvn her dessverre.

Det er virkelig ingen skam å gi mme når du går å legger deg. Om du pumper før du legger deg og gir mme, så sover nok nurket litt lengere. Jeg gjør dette noen netter. Om du føler det slik så er det ikke feil. Mitt første barn fikk jeg ikke til amminen men enn i 6 uker, og levde på mme etter dette. Følg følelsen din og hva som er riktig for din lille:-)

Det er virkelig ingen skam å gi mme når du går å legger deg. Om du pumper før du legger deg og gir mme, så sover nok nurket litt lengere. Jeg gjør dette noen netter. Om du føler det slik så er det ikke feil. Mitt første barn fikk jeg ikke til amminen men enn i 6 uker, og levde på mme etter dette. Følg følelsen din og hva som er riktig for din lille:)
Det er godt å høre noen som "aksepterer" mme også :) Spurte tilogmed om dette på helsestasjonen men der følte jeg at jeg ble slakta. Nå er baby 10 uker og denne uka har jeg starta med å gi nan til kveldsmåltidet. Jeg orka ikke sutrete unge lenger jeg altså. Han får mat fra BEGGE bryst rundt 7-8 i tillegg til 120 ml på flaske. Og han ligger faktisk under gjennomsnittet og vektkurven.. på den måten ammer jeg akkurat like ofte og lenge, men gutten krever mer enn jeg kan gi. Etter at vi starta med den ene flaska har kvelden vår vært så utrolig mye bedre. Lillegutt er fornøyd og sover lenger før han våkner og skal ha mer, og han får to foreldre som kan lande litt før de legger seg :P

jeg merket faktisk at melkeproduksjonen min gikk litt opp når jeg fikk sove litt mer. Vi måtte mate hver 3 time pga prematur og lav fødselsvekt og jeg måtte også pumpe hver 3 time, så da ble det lite søvn i mellom. Men når jeg kuttet ut et av nattpumpingene og lot pappaen ta det måltidet, fikk jeg slappet litt mer av, og det resulterte i litt mer melk i døgnet.
Det å gi mme i tillegg til amming er ikke et nederlag, men kanskje det som skal til for at du skal nyte tiden litt også, og ikke bare går rundt å være utslitt. Ikke glem at du er viktig også!

Back
Topp