Nattamming/soving

Lola89

Blir kjent med forumet
Hei!

Vil gjerne få noen tips/råd og andres erfaring med dette tema:

Har en gutt på 4,5 mnd som ammer ofte på natten. Han blir lagt rundt 18-19 på kvelden, da får han som regel pupp på senga før vi legger han. Da sover han 2-3 timer så våkner han igjen og ammes. Sånn fortsetter det hver 2 time på natt. På dagen ammes han hver 2.-3. time. På morgenen derimot går det gjerne 3-4 timer før han vil ha mat. Siden han har fått så mange måltider på natt.
Er ikke sikkert han er sulten hver gang han våkner på natt tenker jeg, men han sovner alltid (bank i bordet) igjen etter amming på natt, og istedet for å bysse/trøste gjør jeg det. Er han bare våken, skravler han en stund og da vi ikke gir noe respons sovner han igjen. Gråter ikke direkte heller, men sutrer, og velger da og amme istedet for å la det gå så langt at han gråter og ikke får sove igjen.

Noen som kanskje har noen tips hvordan han kan sove lenger mellom hver gang, er vel tidlig å kutte ned på nattmåltidene?

Han bysses og synges til hver kveld for å sovne, har vel kun skjedd et par ganger han har sovnet på første forsøk når vi legger han. Må som regel inn et 2-3 ganger. For hvor lenge skal han egentlig ligge å sutre liksom?

Ble mye dette, men vil bare se hva andre har erfart og kan si om dette tema.
Vet at alle barn er forskjellige og man lærer etterhvert selv hva som er best for seg..

Skulle ønske noen hadde noen råd for vi er i helt identisk situasjon!! Og da mener jeg helt dønn lik. Jeg har febrilsk prøvd å få han til å ta smokk og for to dager siden fant vi en som det ser ut som han kansje får til med litt mer trenging. Tror ikke han er sulten nødvendigvis når han våkner men liksom som deg så får han pupp for da roer han ser og sovner videre. her er lillebror nøyaktig 4,5mnd og jeg er helt utslitt av at han våkner så ofte på natten fortsatt.

Slik var mine barn også.

Helt normalt å spise mer på kvelden og også sjeldnere på morgenen. Melken er fetere og mer mettende på kveld og natt. På dagen er det mer formelk som er tørsteslukkende og gjør måltidene "lettere", så har baby da behov for å spise mer på kveld og natt. Dette er jo en naturlig biologisk rytme. Mer væske på dagtid når sola er oppe og mer amming på natt når mor er i ro til amming.

Eldste min ammet annenhver time/hver time døgnet rundt i 4 mnd. Jeg var innstilt på at de første tre månedene var "der fjerde trimesteret" og det tyngste. Når det var godt fire måneder og jeg fikk bare 1-1,5 time sammenhengende søvn ble jeg litt oppgitt og desperat. Og jeg prøvde å gi på flaske siste måltidet på kvelden, både mme og mm, for å hvertfall få en lengre økt med søvn. Første gang jeg ga flaske så ga jeg mme. Og han sov i 5 timer, wow luksus, jeg kunne ikke tro det. Dette skulle jeg gjøre mer! Dagen etterpå glemte jeg å blande flaske og ammet i gammel vane (ammetåke? :p). Han sov 4 timer i strekk. De påfølgende dagene ga jeg noen gang med flaske (med både mm og mme) og noen ganger ammet jeg. Han begynte å sove 3-4 timer første økta og det var ingen forskjell. Aner ikke hvorfor, om det bare var tilfeldig. Eller at den første gangen han ble stappmett av mme at kroppen bare skjønte at det gikk an å sove lengre om gangen haha... kanskje jeg fikk utvida magesekken litt eller noe.

Hva tror du er årsaken til små måltider hos deg? Sovner lett? Dier lite effektivt? Svak utdrivningsrefleks? Eller virker han til å spise godt?

Yngste mi ammet døgnet rundt hver andre time til seks måneder og deretter døgnet rundt hver tredje time til hun var 2 år. Av en eller annen grunn var det ikke så tungt denne gangen :p

Det er normalt og de blir større og det går bedre.

Slik var mine barn også.

Helt normalt å spise mer på kvelden og også sjeldnere på morgenen. Melken er fetere og mer mettende på kveld og natt. På dagen er det mer formelk som er tørsteslukkende og gjør måltidene "lettere", så har baby da behov for å spise mer på kveld og natt. Dette er jo en naturlig biologisk rytme. Mer væske på dagtid når sola er oppe og mer amming på natt når mor er i ro til amming.

Eldste min ammet annenhver time/hver time døgnet rundt i 4 mnd. Jeg var innstilt på at de første tre månedene var "der fjerde trimesteret" og det tyngste. Når det var godt fire måneder og jeg fikk bare 1-1,5 time sammenhengende søvn ble jeg litt oppgitt og desperat. Og jeg prøvde å gi på flaske siste måltidet på kvelden, både mme og mm, for å hvertfall få en lengre økt med søvn. Første gang jeg ga flaske så ga jeg mme. Og han sov i 5 timer, wow luksus, jeg kunne ikke tro det. Dette skulle jeg gjøre mer! Dagen etterpå glemte jeg å blande flaske og ammet i gammel vane (ammetåke? :p). Han sov 4 timer i strekk. De påfølgende dagene ga jeg noen gang med flaske (med både mm og mme) og noen ganger ammet jeg. Han begynte å sove 3-4 timer første økta og det var ingen forskjell. Aner ikke hvorfor, om det bare var tilfeldig. Eller at den første gangen han ble stappmett av mme at kroppen bare skjønte at det gikk an å sove lengre om gangen haha... kanskje jeg fikk utvida magesekken litt eller noe.

Hva tror du er årsaken til små måltider hos deg? Sovner lett? Dier lite effektivt? Svak utdrivningsrefleks? Eller virker han til å spise godt?

Yngste mi ammet døgnet rundt hver andre time til seks måneder og deretter døgnet rundt hver tredje time til hun var 2 år. Av en eller annen grunn var det ikke så tungt denne gangen :p

Det er normalt og de blir større og det går bedre.

Han virker til å spise godt og effektivt. Utdrivningsreflekser tror jeg er normal. Sovner lett gjør han om natta med ammingen, så mulig derfor. Mulig han er klar for grøt også, om det hadde hjulpet på å sove lengre økter hadde det vært fint:p
Men godt å høre det er fler som har det sånn, og at det er en periode. Forhåpentligvis går den over før han er 2 år;)

Ammer fortsatt ofte min jente på 14 mnd. Men siden jeg jobber, får hun ikke pupp mellom 8-16. Men nå som jeg har fri får hun når hun spør , og det er ofte [emoji23][emoji23] på natt ammet jeg hver time til hver annen time leeeenge. Hun tar ikke smokk, klut, bamse eller noen form for kos. Så på natt er det pupp som gjelder, for da kan alle sove. Jeg orker ikke bysse eller styre mer på natt enn nødvendig, så da er det så lett å ta frem puppen og sove videre. Jeg er heldig, jeg sovner lett videre når hun først har koblet seg på. Og hun er nok ikke alltid sulten, det er vel bare trygt og godt for henne tenker jeg.. funker for oss [emoji4] har ingen planer om å avvenne nattpupp ennå. Håper hun Order opp i det selv.

Min elste våknet ca hver andre/tredje time mens vi nattammet. Var først da jeg kuttet ut nattammingen at han sov lengre. Ble så vant med å sove få timer av gangen at det gikk helt fint, men var herlig da han sovnet raskt etter hver runde og jeg slapp å bysse. Håper det snart blir bedre :)

Har en gutt på snart seks måneder. Her hjelper det med bedside crib. Legger ikke lenger merke til antall ganger jeg våkner ;). Nattamming er bra for å holde melkeproduksjonen ved like. Det hjelper godt nå som mini er veldig opptatt av alt rundt seg og roter mye ved ammingen på dagtid.

Har en gutt på snart seks måneder. Her hjelper det med bedside crib. Legger ikke lenger merke til antall ganger jeg våkner ;). Nattamming er bra for å holde melkeproduksjonen ved like. Det hjelper godt nå som mini er veldig opptatt av alt rundt seg og roter mye ved ammingen på dagtid.
Har bedside crib :) Jada, jeg har slått meg til ro med tanken på at dette er en periode, og orker ikke lage noe problem ut av det. Godt å høre at det er fler og det er normalen.

Hurra! Inatt var lillegutt kun oppe 1 gang for å få pupp ☺ nesten så man begynner å savne det nå vettu,haha!

Back
Topp