Nates mamma!

Tvilling82

Glad i forumet
Virker jo som du har superpeiling på dette med barnemat, så jeg har et spm til jeg...
Åssen oppbevarer jeg den maten jeg lager? Må jeg fryse ned? (er utrolig dårlig på å huske å ta opp mat nemlig...)

Kan svare dere andre også, hvis dere vet[;)]

ORIGINAL: chantonet

er ikke så lurt å fryse frukt, det blir så ekkel konsistens når de tiner igjen.
men middager og sånn går helt fint

Jeg fryser de ferdige fruktpureene man får kjøpt. Funker fint det.

ORIGINAL: Solvit

ORIGINAL: Tvilling82

Virker jo som du har superpeiling på dette med barnemat, så jeg har et spm til jeg...
Åssen oppbevarer jeg den maten jeg lager? Må jeg fryse ned? (er utrolig dårlig på å huske å ta opp mat nemlig...)

Jeg koker potetene og gulrøttene og moser dem i stavmikser, så heller jeg det over i slike barnematglass mens det er varmt og fyller helt opp. Når de settes i kjøleskapet og blir kalde hermetiseres de. Sjekkes ved at lukket ikke kan trykkes ned (hvis du skjønner). Da er holdbarheten en mnd tid. (sitert fra Nates mamma[:D])

se i barnemattråden-der er forklaring på hermetisering. Jeg har det på tomme syltetøyglass (type nora vanlig størrelse) og da er det ca 3 middager på hvert-holder i 3 dager åpnet (holder sikkert i ca 5 sånn egentlig). Ved hermetisering vet jeg ikke helt, viss man har konservering på holder det nok ca 1 år-litt etter hva man har i, men uten konservering....tja ville ikke ha det lenger enn ca 1mnd for å være sikker. men du ser fort om den ikke er god når du åpner....

frysing funker også fint, synes jeg!

ORIGINAL: tonemoren

er ikke så lurt å fryse frukt, det blir så ekkel konsistens når de tiner igjen.
men middager og sånn går helt fint

Jeg fryser de ferdige fruktpureene man får kjøpt. Funker fint det.

er det så liten holdbarhetsdato på de ?

ja det går jo an, men jeg synes ikke det blir noe godt. kaja har ikke sagt noe da men....[8D]

Det er vel 1 døgn i kjøleskap etter man har åpna lokket om jeg ikke tar feil. Så mye frukt spiser ikke min ennå at han klarer å spise opp ett glass på 2 dager (de små så). Jeg har fryst de store glassa ned i isterningformer.

Det varierer hvor lenge frusktpuréene man får kjøpt i butikken holder seg. På de jeg har kjøpt hittil har det vært alt fra 2 til 5 døgn. Spørs litt hva de inneholder.

Back
Topp