Nasonex når gravid?

TeH

Flørter med forumet
Junibarna 2015
Har fått kraftig bihulebetennelse og startet med antibiotika. Fastlegen skrev også ut nasonex som skulle benyttes.. Dette for ikke å bli avhengig av nesespray. Nå ser jeg at d ikke er gjort studier ift gravide og nasonex. Noen som har erfaring? Min fastlege sa den bare virket lokalt i nesen og ikke var noen fare..

Har fått kraftig bihulebetennelse og startet med antibiotika. Fastlegen skrev også ut nasonex som skulle benyttes.. Dette for ikke å bli avhengig av nesespray. Nå ser jeg at d ikke er gjort studier ift gravide og nasonex. Noen som har erfaring? Min fastlege sa den bare virket lokalt i nesen og ikke var noen fare..

Det er ikke noe problem med lokalbehandling med nesespray :) Det gjøres aldri studier av medisiners virkning på gravide, men lang bruk har vist at risikoen for misdannelser hos fosteret er den samme som hvis man ikke hadde brukt noe som helst. Lokalbehandling er trygt :)
Sikt litt utover mot øyene dine (inne i nesa..), så får du best mulig effekt. Sørg for at nesa er ren, bruk gjerne saltvannsnesespray først og puss nesa før du bruker Nasonex (mometason).

God bedring :)

Fastlegen min sa at jeg ikke skulle bruke den under graviditet fordi det er en kortisonspray, så hun ba meg slutte når jeg fant ut om graviditeten

Fastlegen min sa at jeg ikke skulle bruke den under graviditet fordi det er en kortisonspray, så hun ba meg slutte når jeg fant ut om graviditeten

Hun har sikkert bare kikket i Felleskatalogen... Leger gjør ofte bare det. Alt som står i Felleskatalogen kommer fra firmaet som har laget medisinen, og det er svært få medisiner hvor det står at gravide kan bruke det - fordi firmaene skal sikre seg mot søksmål el.l.

En god side å kikke på når det gjelder legemidler under graviditet er janusinfo.se, evt. relis.no :) Her er det masse informasjon, dog mest til helsepersonell (mye er på fagspråk).

Summa summarum; det er ikke noe problem å bruke lokalbehandling med kortisonnesespray, det er forsvinnende lite som går over i blodbanen og kan påvirke fosteret. Jeg bruker selv kortisonnesespray hele året, og har ikke sluttet pga. graviditeten. Er forresten farmasøyt (= 5 års utdannelse om medisiner), så dette er noe jeg har peiling på :)

Last edited:
Back
Topp