Nan

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Altså - på pakken står det at pulveret skal blandes i vann som holder en temp på 40 grader.. Men mener å ha ha lest at det skal blandes i kokende vann tidligere? Mener at vi gjorde det med nr 1 også, men da brukte vi hipp.
Gjør jeg det galt når jeg gjør det slm står på pakken?

Vi blanda ut ca 50/50 med kokende vann og kaldt vann for så å ha i pulveret, da er melka drikkeklar med en gang.

Gjør som det står på pakken du. ;)

Jeg mener greia er at vannet skal være kokt, men holde 40 grader.

Altså, hvis du har baby som er under 4 mnd så ville jeg hatt en termos med kokt varmt vann og en termos med kokt kaldt vann også blandet de to.
Har du baby 4 mnd+ så kan du bruke kaldt vann fra springen og varmt, kokt vann.

Noen typer MME skal blandes ut i varmere vann....uten at jeg vet hvorfor :)

Vannet skal være kokt på forhånd og holde ca 40 grader når du tar i pulver :) kok vann, fyll på flasker, sett i kjøleskap og varm opp en og en etter behov i mikro til passe temp, så pulver oppi :)

Om det er liten baby skal vannet være kokt først og så avkjølt. De tåler ikke bakteriene i vannet.

Om det er liten baby skal vannet være kokt først og så avkjølt. De tåler ikke bakteriene i vannet.

Nei vannet er såklart kokt først altså ;)
Gjør som heksa skriver ;) ble bare usikker på om det var greit
Vannet skal være kokt på forhånd og holde ca 40 grader når du tar i pulver :) kok vann, fyll på flasker, sett i kjøleskap og varm opp en og en etter behov i mikro til passe temp, så pulver oppi :)

Sånn som jeg gjør det :)

Blander du pulveret i kokende vann blir jo mye av næringsstoffene ødelagt

Blander du pulveret i kokende vann blir jo mye av næringsstoffene ødelagt

Står mange steder at who (??? Er det rett oversettelse tro?) anbefaler det?
Jeg har alltid fulgt anbefalingene på pakken - gjorde det sist også, men mener da vi brukte kokende vAnn uten at jeg er helt sikker

Står mange steder at who (??? Er det rett oversettelse tro?) anbefaler det?
Jeg har alltid fulgt anbefalingene på pakken - gjorde det sist også, men mener da vi brukte kokende vAnn uten at jeg er helt sikker
Husk at de gir råd på generell verdensbasis og ikke til land med generelt gode sanitære forhold med optimale oppbevaringstemperaturer. Vi blandet for øvrig melkepulver i kokende varmt vann og kjølte ned med kokt kaldt vann som vi hadde i kjøleskapet i ren termos. Da fikk vi perfekt temperatur umiddelbart og slapp å vente til korrekt temperatur. Veldig greit :)

Vi har en flaske med kokt vann i kjøleskapet. Blader med nykokt vann og gå ca 40 grader. Deretter pulver. Lykke til!

Det handler om behagelig drikketemperatur. Vi blander mme i 40-55 grader.

Det handler om behagelig drikketemperatur. Vi blander mme i 40-55 grader.

Det handler jo ikke om det ;) noen mme skal blandes med varmere vann, og må avkjøles først ;)

Det handler jo ikke om det ;) noen mme skal blandes med varmere vann, og må avkjøles først ;)
Fra Nestle sin side
  1. Vask hendene før du begynner å tilberede NAN1.
  2. Rengjør flaske, smokk og lokk nøye.
  3. Kok flaske, smokk og lokk noen minutter. Oppbevar alt tildekket til neste måltid.
  4. Kok opp vann fra kaldtvannskranen. La det koke noen minutter, og avkjøl vannet til ca 40°C.
  5. Hell det avkjølte vannet i den rene flasken. Se tabellen nedenfor.
  6. Tilsett riktig antall strøkne måleskjeer til vannet. Se tabellen nedenfor.
  7. Sett lokket på flasken og rist til alt pulveret har løst seg opp. Kjenn etter at melken ikke er for varm. Smak alltid selv før matingen.
  8. Spar aldri rester av NAN1 til neste måltid.
Det blir omtrent kroppstemperatur når pulveret er iblandet, en behagelig drikketemperatur. Finner ikke hipp sin, men tråden heter "nan", så.. 40 grader dreper verken bakterier eller annet, og vannet er jo kokt, og Nestle skriver nada om at 40grader (cirka!) er av en spesiell ernæringsmessig årsak.

Vannet skal kokes opp men pulveret skal ikke bandes inn før det er 40 grader. Blander du når det er for varmt dreper du viktige nærings stoffer. Og bruker du vann som ikke er kokt kan det være farlig for den lille.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Vannet skal kokes opp men pulveret skal ikke bandes inn før det er 40 grader. Blander du når det er for varmt dreper du viktige nærings stoffer. Og bruker du vann som ikke er kokt kan det være farlig for den lille.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
Ja det kokes såklart opp først ;) spørsmålet var i forhold til når man blander inn pulver

Back
Topp