NAN

x1xsiljis

Glad i forumet
ikke noe ekspert på tilegg så nå må jeg nesten spørre dere[:)] det står att man IKKE skal spare på rester med tilegg, men kan man ikke lage klar ett måltid noen timer før og sette det i kjøleskapet i mens? bare kjøre det en runde i mikroen for å få riktig temperatur igjen.? er jo kjempe stress og skulle begynne å lage det, når den lille skriker for han er sulten![&:] det tar jo litt tid...

Men eg også lure, syns det er greit å ha ein flaske klar, til måltidet om natta. 

Jeg gir MME når vi skal ut på noe, og da lager jeg i stand passe varmt vann på en termos, for da går det superfort å smelle sammen en flaske[:)] Snuppa er ikke akkurat tålmodig når hu blir akutt sulten[8D] Hehe...

Har hørt at man ikke skal varme melka i mikroen, for da mister den viktige næringsstoffer og blir ujevnt varm[&:]

ORIGINAL: Netta87

Jeg gir MME når vi skal ut på noe, og da lager jeg i stand passe varmt vann på en termos, for da går det superfort å smelle sammen en flaske[:)] Snuppa er ikke akkurat tålmodig når hu blir akutt sulten[8D] Hehe...

Har hørt at man ikke skal varme melka i mikroen, for da mister den viktige næringsstoffer og blir ujevnt varm[&:]

Gjelder ikke det bare morsmelk da? Korrekt meg gjerne hvis jeg tar feil, altså.

ORIGINAL: CrazyBeautiful

ORIGINAL: Netta87

Gjelder ikke det bare morsmelk da? Korrekt meg gjerne hvis jeg tar feil, altså.

jo, det gjelder bare morsmelk[:)]

ORIGINAL: CrazyBeautiful

Du kan koke vannet på forhånd, ha det avkjølt i kjøleskapet, varme det i micro og tilsette pulver etterpå.

okei.. uff, da har jeg nok gjort feil noen ganger da, jeg har ferdigblanda alt og varmet det opp igjen i mikroen.. men det står jo på nan-pakka att det skal blandes på 40grader..?[&:]

med NAN så står det på pakken at man ikke kan lage klart ett måltid i forveien nei, derfor bytta vi den i collett sin istedet også har vi noen nan ferdig blanda pk stående.. [;)]

jeg bryr meg ikke så mye om det som står på pakka jeg .. lager ferdig noen flasker, og setter de i kjøleskapet , og varmer i mikroen .. har gjort det med begge ungene mine , og ikke hatt noe problemer med det .. føler det er litt lettere siden jeg bare gir nan . er ikke noe særlig å våkne opp til en sulten unge , også skal man begynne å koke nan , for så å vente til det er avkjølt , lillemor her har ikke tålmodighet til det

ORIGINAL: mariannnilsen

jeg bryr meg ikke så mye om det som står på pakka jeg .. lager ferdig noen flasker, og setter de i kjøleskapet , og varmer i mikroen .. har gjort det med begge ungene mine , og ikke hatt noe problemer med det .. føler det er litt lettere siden jeg bare gir nan . er ikke noe særlig å våkne opp til en sulten unge , også skal man begynne å koke nan , for så å vente til det er avkjølt , lillemor her har ikke tålmodighet til det

okei, men det var godt å høre[:)] jeg gir bare tilegg siste måltidet om kvelden, men har pleid å lage det klart noen timer i forveien, kunne ikke skjønne att det skulle gjøre noe[8|][:)]

ORIGINAL: siljis

ORIGINAL: mariannnilsen

okei, men det var godt å høre[:)] jeg gir bare tilegg siste måltidet om kvelden, men har pleid å lage det klart noen timer i forveien, kunne ikke skjønne att det skulle gjøre noe[8|][:)]

nei det gjør ikke det .. vet mange andre som gjør det også , som heller ikke har hatt noe problemer med det ..

Jeg har stort sett stående avkjølt kokt vann i et glass eller en mugge, og hvis jeg da skal lage MME så koker jeg bare noe vann og blander disse to sammen slik at det er drikketemperatur, hiver i pulveret og rister - og serverer ungen. Null ventetid da. [;)]

Jeg ville ikke tatt sjangsen på å lage NAN klart på forhånd, selv om det kun er snakk om timer. Det er grunn til at det står det som står på pakka. Melkepulveret er perfekt grobrunn for flere bakterier dersom det blir stående, og spesielt en type ( som jeg ikke husker navnet på i farta) kan være dødelig for spedbarn i verste fall.

jeg gir mme om natta, og det jeg gjør er at jeg har avkjølt kokt vann i en beholder, og en termos med kokt varmt vann.
når hun våkner og skal ha mat så blander jeg 50/50 med kaldt og varmt vann så er det rett temperatur med en gang, og så blander jeg i pulveret. går på under 1 minutt! [:D]

I det siste har jeg begynt å måle opp det kalde vannet i flaskene før vi legger oss, så jeg bare trenger å fylle opp med varmt vann og pulver på natta.
PS: hvis du har en god termos så holder den vannet kokvarmt veldig lenge (iallefall over natta) 

Her lager jeg opp flasker for ett døgn om gangen, sånn ca 6 flasker [:)]. Koker opp vannet, blander i pulveret og avkjøler, setter det så i kjøleskapet [:)]. Varmer det opp i microen når småen er sulten [:)]. Det som menes med at man ikke skal ta vare på rester til neste måltid er at den flasken man varmer opp og gir til småen som er varmet opp ikke skal gies på nytt til neste måltid... Jeg blandet flasker til jenten på 3 år når hun brukte tillegg, gjør det til småen nå og blant annet søsteren min hadde flaske barn og gjorde akkurat det samme!!! Det går helt fint så bland i vei og ha i kjøleskapet [:)]

ORIGINAL: Macette

Jeg har stort sett stående avkjølt kokt vann i et glass eller en mugge, og hvis jeg da skal lage MME så koker jeg bare noe vann og blander disse to sammen slik at det er drikketemperatur, hiver i pulveret og rister - og serverer ungen. Null ventetid da. [;)]

sant[:)] men det står jo att man skal blande det ved 40grader?[8|] er ikke det så viktig da kanskje? uff.. føler jeg ikke kan noenting! :P

ORIGINAL: Charliemor83

Her lager jeg opp flasker for ett døgn om gangen, sånn ca 6 flasker [:)]. Koker opp vannet, blander i pulveret og avkjøler, setter det så i kjøleskapet [:)]. Varmer det opp i microen når småen er sulten [:)]. Det som menes med at man ikke skal ta vare på rester til neste måltid er at den flasken man varmer opp og gir til småen som er varmet opp ikke skal gies på nytt til neste måltid... Jeg blandet flasker til jenten på 3 år når hun brukte tillegg, gjør det til småen nå og blant annet søsteren min hadde flaske barn og gjorde akkurat det samme!!! Det går helt fint så bland i vei og ha i kjøleskapet [:)]

ja, det var det jeg tenkte også.. men hvordan avkjøler du det før du setter det i kjøleskapet? I vannbad? og avkjøler du det så det blir helt kaldt? vet du forresten hvordan dette er med morsmelk? må den avkjøles helt før den settes i kjøleskapet? mye spørsmål det her,sorry[:)]

ORIGINAL: siljis

ORIGINAL: Macette

sant[:)] men det står jo att man skal blande det ved 40grader?[8|] er ikke det så viktig da kanskje? uff.. føler jeg ikke kan noenting! :P

Skal jeg være helt ærlig så har jeg aldri sjekket at det har vært 40 grader når jeg har blandet. Vet ikke hvilken forskjell det gjør om en blander ved varmere eller kaldere temperatur enn det. Kanskje vi skulle sendt en mail til NAN og spurt om det? Til å begynne med tok jeg og kokte vann og hadde pulveret i med en gang jeg fikk vannet på flasken.. så lot jeg hele blandingen kjøles av før småen fikk det. Så begynte jeg å bruke avkjølt kokt vann blandet med nytt kokt vann, og tenkte at så lenge jeg kunne kjenne at temperaturen på blandingen var fin og "lunken", så var den klar til å blandes.. men det er kanskje feil det. Får forsøke etterpå med et termometer kanskje, for å sjekke hvilken temperatur jeg egentlig blander på...

Back
Topp