Nan og dosering.

Swayhips

Betatt av forumet
Hei.

Mamma og jeg er ganske uenige om det her med Nan. Hun mener jeg skal følge pakka slavisk og kun gi 120ml fem ganger i døgnet. Jeg gir etter når han ønsker det men mindre posjoner. Jeg har lest at det er bare anbefalinger og blandingsforhold og at så små skal ha når de vil. Hvem har rett?
 
Vet ikke om jeg ville lett etter rett svar her. Men i mitt hode, gir man når barnet er sulten :) er vel noe med at det ikke skal overstige enn hvis mengde i døgnet kanskje?

Ville spurt hs jeg :)
 
Vet ikke om jeg ville lett etter rett svar her. Men i mitt hode, gir man når barnet er sulten :) er vel noe med at det ikke skal overstige enn hvis mengde i døgnet kanskje?

Ville spurt hs jeg :)
Er det jeg tenker og. Skal spørre hs i morgen. Greit å vite.
 
Så vidt jeg vet skal de ha ca 15% av kroppsvekta si i døgnet. Og når de er så små er det helt vanlig å spise 8-10 ggr i døgnet, ihvertfall med mm, mme er jeg mer usikker på :) og baby kan godt få mat når han er sulten :)
 
Med mme skal man ikke overskride en viss mengde. Min intuisjon er å gi når baby er sulten og heller mindre mengde, men jeg ville pratet med hs jeg også :)
 
Ga mme til eldste fra 4 ukers alder.
Hun spiste lite men heller ofte.
Typ 60-70ml pr 1,5-2time. Noen ganger mer.

Mme er tynnere enn morsmelk så beste tipset jeg fikk (og eneste jeg gir videre) er at man må ta bort flasken fra munnen hvert 5-10!sekund og la barnet få svelge unna de første ukene med mme for Ellers kom mye opp igjen. Ved amming så må barnet jobbe litt for å få ut melken men med flaske så strømmer melken ut og det kan fort bli mye å svelge unna.

- vi merket fort hvor grensen mtp ML pr måltid var for vårt barn.
Det er ganske individuelt men snakk absolutt med HS om det :)
 
Diskuterte med hs og fikk beskjed om at han skulle bare få når han er sulten. Innenfor rimelighetens grenser. Han skal ha 7 dl fordelt i løpet av dagen. Så vi hadde en fin prat om det i går og jeg gjør det helt rett. Fikk beskjed om at hs skulle si i fra om han la på seg for mye.
 
Rådfør deg med hs, men om barnet er sulten ville jeg ha gidd det mat[emoji4]
 
Hei.

Mamma og jeg er ganske uenige om det her med Nan. Hun mener jeg skal følge pakka slavisk og kun gi 120ml fem ganger i døgnet. Jeg gir etter når han ønsker det men mindre posjoner. Jeg har lest at det er bare anbefalinger og blandingsforhold og at så små skal ha når de vil. Hvem har rett?
Du har rett... pakken er bare en anvisning/forslag, barn er forskjellige, noen trenger mindre, noen trenger mer.
 
(Sniker)
Det er en grunn til at barn som får mme ofte blir overvektige, og derfor er det veldig lurt å følge anbefalingene til en viss grad, og følge med på vekten.
Langsom flaskemating er også veldig lurt å praktisere, så blir det så nært amming som mulig, og dermed lettere for babyen å regulere inntaket. :)

https://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating
 
Last edited:
Vi følger pakken til Nan noenlunde og han har fin vekt. Ikke overvektig som de fleste flaskebarn som jeg ser. Mange av mine venner som trøkker flaska i trynet på de bare barnet lager et pip.
 
Back
Topp