Nakkefoldscanning

Private har inutgangspunktet ikke lov i følge bioteknologi loven. Kun de store sykehusene som driver fosterdiagnostikk. Men det blir gjort flere steder allikevel. På st Olavs fortalte de at der faktisk var straffbart p reklamere med at de gjør det i det private. Men om deg tas ultralyd i de gitte ukene privat er de pliktet til å henvise om de ser/måler utenfor normalen.
Mulig det. Men jeg synes fortsatt at det er helt merkelig. Leste et sted at ved kromosomfeil kan man utføre senabort. Må vel da være i alles interesse å finne ut av dette på et så tidlig tidspunkt som mulig. Og når det kan gjøres ved hjelp av en blodprøve i uke 10 synes jeg det er rart at dette ikke tilbys i Norge. I det minste som en privat tjeneste. Så får det være opp til hver enkelt å avgjøre hva man eventuelt gjør videre.

Jeg bor også i Oslo, Mina. Har vært på UL hos Oslo jordmor og ultralydklinikk. Den ligger på Majorstuen og er privat. Var så fornøyd etter å ha vært der at jeg vurderer å bli fulgt opp der i svangerskapet! De ser etter nakkefold i uke 12 og henviser meg videre hvis de finner noe "mistenkelig"!

Jeg bor også i Oslo, Mina. Har vært på UL hos Oslo jordmor og ultralydklinikk. Den ligger på Majorstuen og er privat. Var så fornøyd etter å ha vært der at jeg vurderer å bli fulgt opp der i svangerskapet! De ser etter nakkefold i uke 12 og henviser meg videre hvis de finner noe "mistenkelig"!
Har time neste uke hos en klinikk jeg fikk anbefalt her (også på Majorstua) så da ordnet det seg :-)

Mulig det. Men jeg synes fortsatt at det er helt merkelig. Leste et sted at ved kromosomfeil kan man utføre senabort. Må vel da være i alles interesse å finne ut av dette på et så tidlig tidspunkt som mulig. Og når det kan gjøres ved hjelp av en blodprøve i uke 10 synes jeg det er rart at dette ikke tilbys i Norge. I det minste som en privat tjeneste. Så får det være opp til hver enkelt å avgjøre hva man eventuelt gjør videre.
Det tilbys i Norge til risikogruppene, på de nasjonale sentrene for foster medisin. Duo test

De har egentlig ikke lov til å drive med nakkefoldemåling, dette har staten sagt for å forhindre at vi ikke skal velge bort et barn fordi at det har Downs. Men er veldig rart at man da kan søke om senere abort. Men vet at kvinner over 38 får det, om man har det i familien eller om man har født et barn med downs.

Norge har jo en sterk etikk på dette, de vil forhindre at man velger bort barn på grunnlag av kjønn og downs.

Men skjønner godt at hvorfor man vil vite det så fort som mulig. så blir det jo opp til hver enkelt å ta avgjørelsen. :) Og det må man jo få bestemme selv. :)

De har egentlig ikke lov til å drive med nakkefoldemåling, dette har staten sagt for å forhindre at vi ikke skal velge bort et barn fordi at det har Downs. Men er veldig rart at man da kan søke om senere abort. Men vet at kvinner over 38 får det, om man har det i familien eller om man har født et barn med downs.

Norge har jo en sterk etikk på dette, de vil forhindre at man velger bort barn på grunnlag av kjønn og downs.

Men skjønner godt at hvorfor man vil vite det så fort som mulig. så blir det jo opp til hver enkelt å ta avgjørelsen. :) Og det må man jo få bestemme selv. :)
Joda, men det er veldig enkelt å lage regler om man ikke har syke barn selv. Det gagner da verken foreldre eller staten å sette til verden syke barn om det kan unngås - men det må selvsagt være opp til foreldrene å bestemme. Og selv om det "bare" er downs, så mener jeg at det er så krevende å ha et barn med downs at dette er noe som må være opptil hver enkelt å bestemme. Jeg skal være ærlig å si at jeg velger bort et barn med downs om det kommer til det. Og det mener jeg er min fulle rett.

Joda, men det er veldig enkelt å lage regler om man ikke har syke barn selv. Det gagner da verken foreldre eller staten å sette til verden syke barn om det kan unngås - men det må selvsagt være opp til foreldrene å bestemme. Og selv om det "bare" er downs, så mener jeg at det er så krevende å ha et barn med downs at dette er noe som må være opptil hver enkelt å bestemme. Jeg skal være ærlig å si at jeg velger bort et barn med downs om det kommer til det. Og det mener jeg er min fulle rett.

Helt enig med med at man skal kunne velge selv. :) Selv vet jeg ikke om jeg ville valgt abort. :) men uansett hva man velger så syntes jeg det er greit, og det er greit å kunne ha valgmuligheten, :)

Flott du er ærlig! Dette er faktisk mer tabu enn man skulle tro. Jeg er 37 og får ikke ekstra oppfølging fordi jeg er ett år for ung. Jeg er litt dobbeltmoral her. Jeg ønsker ikke et sorteringssamfunn, men tar ultralyd i uke tolv for å få vurdert nakkefold. Jeg kommer også til å velge bort ved kromosomfeil. Jeg har en datter fra før og synes vi er for voksne til å få et sykt barn. Blir ikke rettferdig for noen av oss.

Enig!!!! Det er jo ekstra vanskelig fordi nesten alle forbinder Downs med de som ha en lett variant (tangerudbakken). De jeg treffer på min jobb er totalt avhengig av hjelp 24t i døgnet med alle mulige tilleggsdiagnoser med organfeil. Og nakkefold kan jo også være tegn på Pateau- eller Edwardssyndrom (Trisomi 13 og 18). Samt Turners (fugleungesyndromet)
"Alle" har en mening men de eneste som burde ha lov og rett er de foreldrene som venter dette barnet. Og jeg syns at man skal få velge helt selv med alle fakta på bordet. Vi var enige om å søke abort hvis morkaken bekreftet mistanke sist. Heldigvis var det ingen feil og vi har en frisk og rask datter.

Jeg skal til en privat gynekolog på Jessheim som tilbyr akkurat dette - fikk tips fordi han i tillegg er flink å se kjønn tidlig og jeg er kronisk nysgjerrig

Dit skal jeg på mandag! :D hvis det er kvinnespesialist klinikk eller noe slik de heter? Håper de kunne se kjønn, å nå ble jeg mer nysgjerrig og håpet steg litt selvom jeg vet i realiteten at det ikke er noen garanti :p

Dit skal jeg på mandag! :D hvis det er kvinnespesialist klinikk eller noe slik de heter? Håper de kunne se kjønn, å nå ble jeg mer nysgjerrig og håpet steg litt selvom jeg vet i realiteten at det ikke er noen garanti :p

Oi! Så spennede! Hvor langt er du kommet? Jeg skal dit 10 desember ig da er jeg 13+4 tror jeg. Var på UL hos en annen gyn når jeg var gravid sist rundt samme tid og da så han muligens en gutt - og det var riktig ☺️ Du må gjerne si noen ord om hvordan det var der

Oi! Så spennede! Hvor langt er du kommet? Jeg skal dit 10 desember ig da er jeg 13+4 tror jeg. Var på UL hos en annen gyn når jeg var gravid sist rundt samme tid og da så han muligens en gutt - og det var riktig ☺️ Du må gjerne si noen ord om hvordan det var der

Skal dit på mandag :D da er jeg akkurat 12+0 :) ja skal oppdatere :D

Dra til Familieklinikken på Majorstua! De gjør det, og er helt supere på service. Ikke sikker de svarer ja om du spør, for det har de ikke lov til, men hun gjør det.

Back
Topp