Nakkefold

SpireNr4

Blir kjent med forumet
Noen med erfaring med nakkefold som er større enn normalt? Var på ul i dag og blir henvist til Riksen for ul og blodprøver. Er 11+3.
 
Nei, jeg har ingen erfaring med det selv, men vet at noen har fått den beskjeden, men for så å finne ut at alt var fint. Men det er godt at du blir fulgt opp; håper alt viser seg å være i skjønneste orden! Forstår at det blir pyton å gå og vente...
 
Har 2 venninner som har fått beskjed på tul om at den var større enn normalt, også har alt vist seg å være normalt når de har tatt flere tester. Begge har født helt friske unger! [emoji4]
 
Takk for oppmuntrende ord[emoji173]️ Håper lille gull er frisk![emoji5] Prøver å tenke positive tanker men kom litt som ett sjokk i dag på ultralyden.
 
Takk for oppmuntrende ord[emoji173]️ Håper lille gull er frisk![emoji5] Prøver å tenke positive tanker men kom litt som ett sjokk i dag på ultralyden.

Forstår at dette blir en spennande ventetid, men mest sannsynlig er alt bra[emoji173]️ Hadde blandede følelser rundt 12 ukers kontrollen pga risikoen for at de skulle finne noe som ville gi unødvendige bekymringer. Håper at det viser seg at alt er ok nå når du skal inn på flere undersøkelser!
 
Hvor stor var den? Jeg har ikke erfaring selv, men en venninne har, og det gikk helt fint!
 
Her var det heldigvis helt normal nakkefold, men jeg fikk beskjed av legen om at det var ganske mange som hadde større enn normal nakkefold uten at det var noe som helst galt. Det er bare en indikator på at noe KAN være galt, men langt ifra et bevis på at noe er det.
 
Om du ikke orker å vente på Riksen kan man evt gjøre NIPTtester i Sverige og Danmark. Da får man vite helt sikkert uten morkake eller fostervannsprøve.
 
Det må vel skje innen kort tid, innen to uker nå[emoji4] leste litt på de testene de ta i nabolanda... skulle fått lov å tatt de i Norge også[emoji53]
 
Jeg hadde også nakkefold og er grensen på ul denne uken, ble også henvist til riksen. Var på ul og venter nå svar på blodprøvene, veldig nervepirrende!
 
Det må vel skje innen kort tid, innen to uker nå[emoji4] leste litt på de testene de ta i nabolanda... skulle fått lov å tatt de i Norge også[emoji53]

Håper undersøkelsen går bra, har selv hatt god erfaring med legene på fostermedisin på riksen.
Vet ar blant annet NIPT er på vei inn i Norge, og skal tilbys dersom avvik oppdages innen dette året, om jeg har forstått rett. Du kan høre om det når du er på riksen :)
 
Det må vel skje innen kort tid, innen to uker nå[emoji4] leste litt på de testene de ta i nabolanda... skulle fått lov å tatt de i Norge også[emoji53]
Ja. Det er godkjent i Norge så vidt jeg vet, men ingen som tilbyr det.
 
Hvis man har vært på tidlig ultralyd, ville gyn sagt noe hvis det skulle være noe så tidlig? Er det noe de ser lett eller må de lete?
 
Hvis man har vært på tidlig ultralyd, ville gyn sagt noe hvis det skulle være noe så tidlig? Er det noe de ser lett eller må de lete?

Ja, dersom du hadde kontroll rundt uke 12 er de forpliktet til å si ifra dersom de ser noe unormalt. Som regel er det ikke noe gale selv om de skulle påpeke noe.. Må innrømme at jeg hadde blandede følelser rundt 12-ukers kontrollen selv da jeg har to venninner som har opplevd det. Begge har født helt friske barn! [emoji173]️
 
Ja, dersom du hadde kontroll rundt uke 12 er de forpliktet til å si ifra dersom de ser noe unormalt. Som regel er det ikke noe gale selv om de skulle påpeke noe.. Må innrømme at jeg hadde blandede følelser rundt 12-ukers kontrollen selv da jeg har to venninner som har opplevd det. Begge har født helt friske barn! [emoji173]️
Jeg var på en ultralyd i uke 10. Fikk ikke noen tilbakemelding på at noe skulle være galt da. Skal tilbake nå neste uke, i uke 13. Krysser fingrene for at alt fortsatt står bra til..
 
Back
Topp