Nakenhet

Guest
Hei!
Når jeg går hjemme med sønnen min hver dag, får jeg kanskje ikke med meg hvor stor han egentlig er blitt - og tenker derfor det kan være greit å høre hva ditt syn er.

Gutten er snart 14 mnd, og har ikke begynt i barnehage enda. Derfor må han ofte sitte og leke på badet mens jeg tar meg en dusj eller går på do. Av og til får han lov til å dusje sammen med meg, det syns han er kjempemorsomt.
Hvor lenge er egentlig dette greit?
Jeg merker jeg syns det er litt vanskelig med slike problemstillinger.. Selv føler jeg for å dekke meg til, men tenker samtidig at det kanskje er bra å ha et naturlig forhold til kropp og nakenhet..?

En annen ting er at han har oppdaget hvor godt det er å "holde på litt" med sine edlere deler... Når han ligger på stellebordet kan han plutselig begynne, mens han ser på meg og gliser. Da kjenner jeg at jeg blir litt rød, og aller helst ikke vil se på han. Hva gjør jeg da? Skal han få holde på mens jeg fortsetter stellet, skal jeg snu meg bort, eller avbryte han? Vet at det er helt normalt, er bare ikke sikker på hvordan jeg skal forholde meg til det.
 
Hei!
Nakenhet i selg selv er ikke skadelig. Små barn tar ikke skade av å se sine foreldre nakne, og det er heller ikke vanlig at barn i ettårsalderen er sjenert overfor egen og andres nakenhet.  Ettersom barna vokser til, vil jo dette ofte endre seg.
Seksualitet er et av menneskets grunnleggende behov. Når barna får kontroll over egen motorikk, vil de automatisk søke å stimulere egen seksualitet. Dette er mest synlig blant guttene. Helt fra de er istand til å gripe fatt i sine egen penis, vil man kunne se at at de stimulerer seg selv. Dette kan man også se blant jenter. Det er en helt naturlig del av utviklingen. Som foreldre er det ingen grunn til å være flau på vegne av barnet. Det er viktig å ikke påføre barnet skyldfølelse for disse handlingene, da det  kan skape problemer for dem senere i livet.Forsøk heller med avledning for å flytte barnets oppmerksomhet over på andre ting, desom barnets handling er lite passende i settingen. Vært stolt over at barnet ditt har sine følelser intakt. Hilsen Elin
 
Back
Topp