Naboer som røyker

SaraSi

Forelsket i forumet
Vi bor i rekkehus og har nettopp fått nye naboer. De røyker og det siver inn til oss både på stua og soverommene.

Er det lov å be dem trekke seg litt unna? Jeg vet jo at de må få lov til å røyke på egen eiendom, men jeg vil jo ikke at barna mine skal utsettes for passiv røyking når de sover heller.

Hva ville dere gjort?

Har dessverre opplevd en lignende situasjon før. Endte med at vi flyttet, for huseier ville ikke gjøre noe, og det nyttet ikke å prate med vedkommende. Soverommet vårt stinket, og mannen har astma og vi hadde en nyfødt baby.

Jeg tenker at du fint kan si fra til naboen om at det er sjenerende for dere at de røyker. Du kan ikke tvinge dem, men for alt du vet har de ikke tenkt over det :)

Jeg hadde sagt ifra på en vennlig måte. Man kan ikke tvinge noen nei, men man kan alltids håpe at de forstår det og tar hensyn da. :)

Vi opplevde dette også, men der ser røyken inn på.soverrommet vårt (de under røkte under kjøkkenvifta). Heldigvis leide de så huseier ordnet det (de fikk ikke lov å røyke inne).

Jeg ville sagt fra, det er ikke sikkert de tenker over det...

Omtrent det samme her, bortsett fra at røyken kommer inn ventilasjonsanlegget, og dermed rundt i hele huset...

Vi har stengt av luka inn på storebror sitt rom, sånn at han ikke får det rett i ansiktet når han sover (køyeseng).

Vi har ikke sagt noe enda, men vurderer å gjøre det hvis det blir mye i sommer.

De som røyker leier av naboen her.
Jeg tror ikke de vet at inntaket til lufta her er rett over der de røyker. Så kommer det også an på hvordan vinden går.

Jeg hadde våget meg til å si fra :) bedre å prøve å ordne opp i det. Enn å gå å irritere seg. Kanskje er de veldig forståelsesfulle. Å vil prøve å løse problemet. Selv om det kan være veldig vanskelig. Foreldrene mine bor 200 meter fra besteforeldrene mine. Å når farfar røyker på trappa nede hos de. Så får de røyklukt inn i stua å ene soverommet.

Tenker jeg ville forklart det og spurt om de heller kunne røyke en annen plass;)

Tror jeg hadde tatt det opp med dem, men på en høflig og forsiktig måte.

Vi har det samme problemet dersom leieboerne våre røyker utenfor inngangsdøra si, så vi velger aldri røykere når vi skal ha inn nye leieboere, selv om de lover å kun røyke ute :P

Last edited:
Hadde sagt noe sånt som at dere røyker selvfølgelig som dere vil på deres egen eiendom, men det hadde vært fint om dere kunne trekke litt lengre vekk fra veggen vår. Med et smil. Men kommer litt an på. Hvis de har en sittegruppe ute så må de få sitte der å røyke, står de rett utenfor så kan de alltids ta noen skritt lengre bort. Sitter de på terrassen sin hadde jeg ikke sagt noe.

De har lov til å røyke hvor de enn vil på sin eiendom, men det er jo også veldig lov å ta hensyn :) barn har rett til ett røykfritt miljø, og det er ikke bare foreldrene som ikke skal røyke rundt dem :) si i fra :) krysse fingrene på at de hører på dere ;)

Back
Topp