Naboen skal ha fest (lytt) - melding.

jammen han er jo i sin fulle rett, så at det sto noe ang å bråke lenger enn det som var tillatt, og det trenger de jo ikke å godta da, er det satt en tid det skal være stille syns je man bør tenke på å gå på byen når den tiden kommer

ja, i sin fulle rett ja, men man kan ta hensyn og ha empati selv om man har rett til å la vær. ;)

Synes det var bra han sa ifra. Noen ganger hender det at man må endre litt planer. Er jo enda gooood tid, så synes ikke det er ille. Mange sier jo ikke i fra at de skal ha fest engang. Det skal jo være stille etter kl 23 og før det må man bare godta støy. De fleste drar jo ut på byen da allikevel. Så lenge det ikke er veldig ofte så bryr ikke jeg meg noe om at folk har etterfest senere på natta heller. Man må faktisk tåle litt støy om man bor i flermannsbolig.

Forresten, hvis det er SÅ lytt... Er boligen registrert som flermannsbolig? Skal være ekstra isolasjon da.

ja, i sin fulle rett ja, men man kan ta hensyn og ha empati selv om man har rett til å la vær. ;)

dessverre er det ikke ofte mange gjør det...... og det står jo at dette ikke er veldig ofte da, samt at han nå sier ifra nesten 1 mnd før det skal/skulle skje.......

Denne er jeg enig i. Jeg synes i bunn og grunn at hvis man bor i et sted der det er ekstremt lytt, burde man ikke ha fest. Hvorfor ikke gå ut på fest i stedet?

samme her.

også virker han som litt.... spør ikke, men krever..? litt meg og mitt hvis du forstår.

Litt MEG OG MITT? Men det er jo hans og sitt! HAN bor jo der. Han tar jo tydeligvis veldig hensyn, sier i fra en mnd i forveien at det kommer til og være folk der.
Han hadde faktisk ikke trengt og gi beskjed før samme uken! Jeg mener, han må da få lov og ha SITT selv om det bor noen under.
Dette blir noe storkrevende..

Kjipt at det er lytt, men ærlig talt.. Hvorfor skal han spørre deg om han kan ha fest 1.feb? Du kan ikke kreve at han spør deg om tillatelse. Han har gitt beskjed i god tid, og hvis isolasjonen er så dårlig syns jeg du må tenke på å flytte. Han har rett til å ha fest i sin leilighet, og hvis dere velger å bli boende i 1.etg hvor det også er fryktelig lytt må du bare tåle det som følger med. Nemlig støy. Sett pris på at du får beskjed og dersom du velger å forlate leiligheten den kvelden er det et valg du selv tar.

Last edited:
Litt MEG OG MITT? Men det er jo hans og sitt! HAN bor jo der. Han tar jo tydeligvis veldig hensyn, sier i fra en mnd i forveien at det kommer til og være folk der.
Han hadde faktisk ikke trengt og gi beskjed før samme uken! Jeg mener, han må da få lov og ha SITT selv om det bor noen under.
Dette blir noe storkrevende..

ja, meg og mitt. man bor så tett, jeg mener man bør ta hensyn. spesielt når man bor så tett. sikkert dårlig forklart. men det er slik jeg mener, og tenker.
HAN bor der ja, men andre også.
slik tenker jeg. jeg tenker ofte andre før meg ;)

Last edited:
Ja, det er min mening også.. Jeg nekter han ikke å ha fest i det hele tatt. Men, hvis han skal ha fest så seint som han vil osv. må jeg jo dra hvis det skal bli noe søvn på oss. Hvis ikke må han følge reglene om når det skal være stille osv.

Er det felles husordensregler der, da?

ja, meg og mitt. man bor så tett, jeg mener man bør ta hensyn. spesielt når man bor så tett. sikkert dårlig forklart. men det er slik jeg mener, og tenker.

Han tar jo hensyn! Han sier ifra en mnd før så hun kan reise ett annet sted.
Kan snu på den, TS bor der - men det gjør han og!
Jeg tenker også ofte på andre, derfor tenker jeg at ts er sutrete og bør tenke på andre ;) :)

Han tar jo hensyn! Han sier ifra en mnd før så hun kan reise ett annet sted.
Kan snu på den, TS bor der - men det gjør han og!
Jeg tenker også ofte på andre, derfor tenker jeg at ts er sutrete og bør tenke på andre ;) :)

tenker at det er så lytt at hun må sove en annen plass.. jeg hadde tatt så mye hensyn at jeg ikke hadde hatt fest/høy musikk.
men vi får være enig i at vi er uenige ;)

Er det ikke normalt å spørre om dette passer for meg også? Da vi faktisk må forlate leiligheten når han skal ha fest. Ikke bare si at han skal ha fest, for så å endre.. SÅ må jeg finne et nytt sted osv. når jeg allerede har ordnet meg. ? Eller er det jeg som er kranglete?

Nei, det er ikke normalt å måtte spørre først o_O Man skal vel sende ut et nabovarsel, noe han gjør i mer enn god nok tid! Hvis du synes det blir vanskelig å flytte på deg, så får du be han om å være stille kl. 23!

Her er det lytt inn til soverommet vårt fra gangen og vi har studenter i oppgangen som aldri sier ifra når de skal ha fest, som bråker som bøfler når de kommer ned trappa og skriker og hoier (gjerne etter kl. 23)! DA er det rimelig å bli forbanna og oppgitt, men før det må man faktisk bare ta hensyn til at man ikke bor i enebolig!

Han har jo rett på å holde fest. Han skal gi nabovarsel..ikke be om lov.. Og han har gitt nabovarsel.. Gooood tid i forveien :)

Skjønner frustrasjonen din.. Men han har sitt på det tørre:) om det er så ille, hadde jeg vurdert å flytte.

Hæ? Han tar jo hensyn!

Du sa det var ok og krangla ikke på meldinga om fest som kom 3 uker i forveien??? Asså, det er greit man skal ta hensyn til naboen, og han sier jo fra i god tid...du kan jo ikke forlange at han skal spørre deg. Kan hende jeg er sær, men at du føler det er så ille at du velger å reise bort er jo faktisk ikke hans problem. Hvis det er så ille burde du som mange andre sier vurdere om et annet sted hadde vært bedre å bo.
Når man klager bør man (hvis det ikke er helt umulig) prøve og gjøre noe med det, ellers burde man strengt tatt slutte og klage ;)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Som jeg forstår HI så har du sagt at det er greit at han har fest bare han sier ifra først, og det er det som får meg til å bli på hans side. Hadde du sagt at dere skulle bli enige om en dato hadde jeg ment at han burde spørre, men slik som du framstiller saken i HI så har du jo sagt at det er greit om han sier ifra først, ikke om han spør om dt er greit først.

Jeg har bodd i et hus som var lydt på samme måten som deg. Og fy f.......n!!! Det er slitsomt! De begynte å pusse opp i huset uten å si ifra..... Og der satt jeg med en nyfødt baby... De som bodde oppe flyttet inn etter oss, så vi visste ikke at det var så lydt. Hadde aldri i verden leid der om jeg visste det. Jeg kunne ikke stå i gangen vår om de diskuterte noe, for da hørte jeg nøyaktig hva de sa. Det var ille :(

Så du har min sympati mtp hvor lydt det er, men jeg synes han som bor over deg tar masse hensyn jeg. Om du vil at dere skal bli enige om noe bør du ta det opp med han på en høflig måte, for han vet jo ikke at du reagerer på det om du ikke sier ifra. Men som sagt, jeg synes han virker veldig grei som gir deg varsel
så god tid i forveien :)

Siden han sier ifra i så god tid så bør du være takknemlig for det. Men forstår hva du mener, siden du allerede hadde ordnet deg den helga

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

sign denne..

problemet er jo huset - ikke naboen.
om det er SÅ lytt høres det ikke ut som om det er noe som er godkjent for flermannsbolig.
Når er boligen fra? Om den er av nyere dato, klag til utbygger. Man skal ikke kunne høre trinnlyd ved normal gange i en nyere bolig.

Om det er en eldre bolig som i etterkant er skilt ut til flermannsbolig hvor nødvendig oppgradering ikke er foretatt før salg, er det lenge siden dette skjedde? Finn ut om det er noe der dere kan ta tak i og klage på.

I værste fall - sett dere ned med naboen og diskuter mulighetene for felles utbedring av boligen for støyisolering. Det er ikke hokus pokus å støyisolere og det kan gjøres både fra oppsiden og nedsiden av etasjeskiller (bjelkelaget, det som er deres tak og hans golv). Selvsagt styr med oppussing når det står på men det er jo vinn-vinn for alle parter på sikt. Også om dere en dag skal selge.

Back
Topp