Håper det holder seg rolig resten av kvelden og natten. :)
Våre naboer er ikke direkte mors skarpeste skjeer i skuffene heller. Naboen over har - siden etter nyttår - hatt en vane med å sette på vaskemaskin/tørketrommel mellom 9 og 10 natt til mandag og natt til tirsdag, noe som ikke har vært helt populært hos meg (og min samboer) da vi begge har måtte stått opp ganske tidlig på ukedagene grunnet jobb (jeg har som regel stått opp kvart over 5). Og når maskinene til naboen over står og durer til nærmere ett på natten mer eller mindre direkte over hodene våre, har det ikke akkurat blitt mye kvalitetssøvn.. Han (vi antar at det er en han, har aldri møtt naboen over) har stengt maskinene hvis vi har gått opp og banket på døren, men han åpner ikke (og satte maskinene på igjen ved halv 7-tiden morgenen etter). Heldigvis (hehe, hormoner brukt til et godt formål) tok han hintet da jeg skrev et brev og teipet fast på døren hans en natt, og minnet han (høflig, men skarpt) på at det sto i husleiereglene at det skulle være stille mellom kl 23 og 07 natt til hverdag. Etter det har han, bank i bordet, stengt maskinene før kl 23.
Naboen under er et kapittel for seg.. De fikk nytt anlegg til jul (grunnen til at vi vet det, er at eskene sto på utstilling i gangen nede lenge, og at det i perioder har vært slik bass at vår taklampe har svaiet, og ja, dette er naboen under vi snakker om). Det er stort sett han (er et gift, ungt par som leier under) som er bråkete på dette området, og helst når han er alene hjemme. Det gikk så langt en søndag at sambo sendte melding til gårdeieren og lurte på om han kunne ta kontakt med de - forklarte at vi hadde vært nede og forsøkt å få kontakt med naboen flere ganger, men at det var umulig å få kontakt (hleper ikke direkte å banke på når han ikke hører over musikken..). Da hadde naboen hatt hjemme-alene-"feiring" fra rundt 11 på formiddagen den søndagen, og når klokka nærmet seg 8 på kvelden orket ikke vi mer og tok kontakt med gårdeieren.. Gårdeieren tok kontakt med oss et par dager senere, og forklarte at han hadde forsøkt å ringe de, men fikk bare telefonsvarer.. En uke eller to senere var det på'n igjen, med vibrerende gulv oppe hos oss (vi hører veldig godt hva de spiller, og det har stort sett vært - i mangel på noen bedre beskrivelse - dårlig treningssenter-musikk, masse dunk-dunk), da det plutselig ble stille, før det fortsatte i et betydelig lavere volum. Rett etterpå ringte mobilen til sambo, og det var gårdeieren som tilfeldigvis hadde vært innom bygget og hørt naboen. Han hadde forsøkt å banke på døren, uten resultat, og endte opp med å gå ut og ringe på porttelefonen for å få kontakt! Heldigvis virker det som om han skjønte litt av det gårdeieren forsøkte å forklare (selv om han prøvde seg med at "det var da ikke så høyt volum på musikken"), så etter den dagen har det vært veldig mye bedre.
Jeg er egentlig veldig glad for at vi _bare_ leier for øyeblikket - tror ikke jeg hadde klart å bo her hvis vi faktisk eide leiligheten..