Nabo med svigers

Barnet er ikke bare mor sitt, barnet har også en far. Hvorfor skal ikke farmor på lik linje som mormor også kunne dele av sin erfaring?
Når man med engang tenker kritikk, så klart det går utover både barn og besteforeldre sitt forhold. Men dette er ingen vits i å diskutere, jeg tenker man ser det sikkert selv den dagen man blir farmor selv, for vi blir ikke enige her.
Farmor har like sterke bånd til sitt barn og barnebarn som mormor har, de fleste ønsker bare ett godt forhold og kan bidra på lik linje som mormor/morfar. Vi guttemammaer er like glad i barna våre som jentemammane, vi ønsker det samme som jentemammaene, det er bare at mange får ikke lov. Trist at det er andre regler for farmor enn for mormor.

Nå tenkte jeg mer på råd i forhold til graviditet og svangerskap, det blir for privat for meg til å dele med andre enn mannen og min mor, men når det gjelder barna, selvfølgelig tar jeg imot råd[emoji5]

Før bodde vi 5 min unna mine foreldre, men så flyttet vi. Nå bor vi 5 min unna hans foreldre, og ca 1 time unna mine foreldre. Det er fortsatt mine foreldre som stiller opp, og som spør om å få passe lillemor. De kjører gladelig hit for å hente henne, og kommer på besteforeldrekaffe i barnehagen. Svigers spør aldri om å få tid med lillemor, og kommer aldri opplevd arrangement i barnehagen. Det står ikke på tid heller. Så jeg er enig i at avstanden ikke trenger å bety noe.

Når det kommer til råd fra svigermor kontra min mor så hører jeg mest på min mor. Det har med hennes utdanning og erfaring å gjøre, da hun jobber med barn. Men jeg diskuterer med svigermor også, og tar til meg det hun sier. Ingen av dem et påtrengende på noen måte heldigvis.
Svigerfar kommer aldri med råd så nett, mens min far kun gir råd om jeg ber om det.

Jeg blir litt lei meg når jeg leser sånt jeg, og gruer meg til den dagen jeg skal bli farmor.
Der mange synes farmor bør komme i annen rekke i forhold til mormor. Tenk heller så heldig dine barn er som får vokse opp i nærheten av sine besteforeldre, de vil få ett godt forhold og det vil bety mye for barna dine. Spiller jo ingenrolle om de er mormor eller farmor[emoji57]
Hvilket forhold barna vil få til sine besteforeldre bestemmes ikke av hvor nært man bor, men hvilken interesse og hvor mye tid besteforeldrene investerer i barnebarna. Her er det farmor og farfar som betyr noe, selv om de bor langt borte og mine bor i nærheten. Hadde du tenkt slik om dere skulle flytte nærmere dine foreldre?
Her handler det ikke om at farmor og farfar skal komme i andre rekke. Barna har allerede et veldig godt forhold til alle sine fire besteforeldre+bonus, og vi er veldig fornøyde med at det er slik. Det handler vel mer om at man et redde for forandring.. Jeg sliter også med dårlig samvittighet, særlig ovenfor min mor som har vært opptatt av å besøke oss mye for å få det forholdet hun har til barna.. Svigerforeldrene våre besøker oss til bursdager.. Ellers forventer de at vi skal komme dit, og det gjør vi sånn at barna faktisk har det forholdet de har til de. Jeg er enig med ønskerbaby om at jeg må endre holdningen min til å se på det som en ressurs og ikke en hindring, men akkurat nå et det litt vanskelig da jeg synes vi har det helt fint med den avstanden vi har nå..

Vi bor på gård og har svigers vegg i vegg. Jeg hadde samme tankene som drg og har det delvis ennå. Vesla på 2 år har et veldig godt forhold til alle besteforeldrene. Men hun er liksom vant til farmor og farfar, om du skjønner hva jeg mener. Når mormor og morfar kommer er hun helt vill. Da er det liksom noe spesielt. Samme når vi er på besøk hos dem.

Så det går nok bra!

Jeg tror ikke at det nødvendigvis er slik at dersom de får mere tid sammen med de besteforledrene som bor nærme, så vil de glemme de som bor et stykke unna og som de møter mindre.

Dersom barna får kjærlighet når de er hos dine foreldre, vil de lengte etter å dra hos dem og nyte det når de er der. Det er vanlig at det som blir vanlig i deres hverdag blir på en måte "en selvfølge" i livet deres, mens det andre blir gledesmoment.

Uansett vil barna dine komme godt ut, de vil få masse kjærlighet og du er heldig som har den muligheten.

Dessuten, barna vil ikke elske dine foreldre mindre eller at de mister sin plass dersom de blir mer knyttet til mannens foreldre, for ingen i verden kan erstatte en annen persons sted i livet, og slik er det med alle relasjoner i livet våres.

Lykke til med flyttinga! Dere er heldig, prøv å nyte det :)

Vi bor i samme hus som farmor/farfar og 4,5 time unna mormor/morfar. Nå er sønnen min liten enda (7,5mnd) men pr. nå er han redd de i 1.etg og lyser opp når han ser mine foreldre :p
Så avstand trenger ikke å avgjøre forholdet.. når jeg drar til mine foreldre er jeg der gjerne 4-7 dager i strekk, mens svigers ser vi 2 minutter her og 10 minutter der, blir ikke det samme i det hele tatt. Får sikkert ett godt forhold til dem også altså, men kommer nok til å ha et vel så bra forhold til mine foreldre :) som flere skriver så er det personene som avgjør og ikke avstand :)

Jeg synes det er tullete av deg. Alle relasjoner er uavhengige av hverandre.. Tenker det er en berikelse for de å ha besteforeldre så nært. Og barna er utrolig heldig om de har en nær relasjon til alle sine besteforeldre, det gir de bare et større og bedre sikkerhetsnett. Og de er jo like viktige for barna som dine foreldre.

Og uansett hvor nært man bor trenger ikke bety at relasjonen blir dypest.. Min niese vokste opp ved siden sin farmor, men har en dypere relasjon likevel til sin mormor...

Nei hva skal jeg si. Vi bor vegg I vegg med svigers. Svigermor blir med oss på ferie i en uke på søndag hu er innom hver morgen og passer yngste mens jeg leverer eldste I bhg. At de ser mine barn mer enn mine foreldre gjør meg ingenting. Min svigermor er hjemmeværende så hu hadde nok sett dem mer uansett hvor vi bodde. Mamma flytta til andre enden av landet og min far bor 1.5 time unna men jobber masse. Det med at det skal være likt kan være vanskelig uansett hvordan man bor. Er ikke sikkert dine barn ser dem mer selv om dere er naboer heller. Før min mor flytta då kunne vi se hu flere ganger på 2 mnd i strekk enn svigers som bor vegg I vegg. Dette bestemmer dere selv uansett hvordan dere bor.

Back
Topp