Nabo klager på babygråt!

Idapidapøne

Andre møte med forumet
Håper noen av dere har et råd å komme med her. Jeg er så rasende at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Her er grunnen:

Jeg var ute av leiligheten i tre timer i kveld (17-20), og samboer var hjemme alene med mini på 9 uker. Stakkaren har hatt litt magetrøbbel de siste dagene og gråter ganske mye, og da han ikke fikk roe seg ved puppen ble det ekstra ille mens jeg var borte. Han sov riktignok i 45 min i strekk innimellom slagene, men det ble en del mer gråt og skrik enn normalt i de tre timene. Litt kjipt for pappa, men ikke krise. Her kommer imidlertid bomben: Tror dere ikke at dama i leiligheten over kom ned for å klage på at det var bråk!? Etter først å ha banket i gulvet selvsagt. "Det er jo som å være i stua deres. Er det ikke noe dere kan gjøre for å få han til å slutte å gråte?" Vi måtte jo forstå at det går ut over henne og at hun ikke får sove.. Dette er altså en dame i 40-årene som selv har født to barn. Hun prøvde å skjule seg bak et påtatt velment tilbud om tips mot kolikk (noe mini ikke har), men det var åpenbart behovet for å klage på støy som gjorde at hun kom på døra vår.

Mini er ellers ikke en veldig bråkete baby, og gråter f.eks. nesten aldri om natta. Jeg forstår godt at de hører han i leiligheten over de gangene han gråter skikkelig, selv om det egentlig ikke er veldig lytt her, men det er vel ikke vanlig å klage på sånt? Og klokka 19 liksom? Samboer hadde heldigvis hodet med seg og tok det ganske rolig. Mest av alt tror jeg at han ble veldig paff og sjokkert. Hvis jeg hadde vært hjemme hadde jeg KLIKKET. "Nei, vi synes det er drithyggelig med en baby som hylskriker vi, så vi har ikke forsøkt å gjøre noe med det". WTF!?

Jeg har et enormt behov for å gi henne tilbakemelding om at dette ikke er OK oppførsel. Når du velger å bosette deg i et borettslag i Oslo sentrum bør du tåle såpass (og kanskje også evne å ha litt empati med en baby på to måneder som har vondt i magen - og hans nybakte førstegangsforeldre?) Men jeg er usikker på om det er lurt - og eventuelt hvordan jeg bør gjøre det.. Noen her som har vært borti samme situasjon og kan dele sin erfaring?

Jeg hadde bare latt det bli med en utblåsning her, og heller forberedt et litt fattet svar hvis det skulle gjenta seg at hun kom for å klage. Kjedelig å få vanskelige naboforhold.

De som klager på sånne ting klager på uansett. Dumt å bli uvenner. Men den generasjonen er jo de som fant opp barnefri fly og hoteller også da. Dumt å blir uvenner med nabo
Men samtidig så er det rart å klage på sånt så tidlig i Oslo. Er da så mye annen støy der.

De som klager på sånne ting klager på uansett. Dumt å bli uvenner. Men den generasjonen er jo de som fant opp barnefri fly og hoteller også da. Dumt å blir uvenner med nabo
Men samtidig så er det rart å klage på sånt så tidlig i Oslo. Er da så mye annen støy der.
Den generasjonen, 40 åra?? Unnskyld meg, men er mange i 40 åra som fremdeles har små barn:pmen se bort fra akkurat det, så er jeg enig med deg, ikke noe poeng å kjefte på dama viss hun ikke kommer igjen da.

Kanskje ho egentlig ville sjekke at ikkje ungen vart mishandla der nede, og skjulte det bak klaging på bråk? [emoji6]
Klønete var det jo uansett grunn, men eg hadde ikkje gjort noko meir med det om det ikkje skjedde igjen, kjedelig å komme på kant med naboer.

Stakkars baby, ikke nabo eller pappa.

Kan hende hun ville sjekke om alt gikk bra, dersom babyen vanligvis ikke gråter så mye/lenge. Regner med det kanskje var verre gråt når du ikke var tilstede. Kan hende det var det hun mente med "er det ikke noe å gjøre".

Man kan bli ganske irrasjonell av å ikke få sove og av lyden av babygråt (det ligger biologisk i kvinner). Hadde ikke giddet å gjøre noe. Hadde bare svart fattet om det skjedde igjen.

Vi opplevde også å få sinte meldinger fra nabo da lille var rundt året. Hun hylte midt på natta og samme hva vi gjor så stoppet hun ikke :/ Grunnen til at hun gråt var 40 i feber og reaksjon på vaksine. Svarte dette til nabo som fortsatte å brokke seg...ved senere anledning hadde lille en periode med mye vondt og sykdom, fikk også da klager fra nabo. Svarte tilbake at nabo var heldig som kunne gå ut/høre musikk/ha i ørepropper, for med en liten en kan man ikke bare gå heller, man må faktisk høre på den hjerteskjærende gråtinga til den går over, men at nabo var hjertelig velkommen til å passe lille i og med at hun tydeligvis var hjemme...ikke hørt noe siden :p

Hadde ikke gjort noe, kanskje kom hun bare for å sjekke å formulertr seg litt klønete
Ingen grunn til å lage mye styr av det

Synes ærlig talt det er merkelig med en nabo som kommer sånn på døren bare fordi babyen skriker en del et par timer. Du skriver babyen sov i rundt 45 min av de tre timene så da gjenstår et par timer .
Hadde ikke giddet å lage noe styr jeg heller men jg synes det var en merkelig ting å gjøre. Ærlig talt babyer skriker, noen mer andre mindre. Sånn er det bare. Å litt ekstra gråt et par timer en dag er da virkelig ikke noe å reagere på.

Bor også i Oslo og sitter i boligstyre. Vi har fått klager på slik av naboer som irriterer seg over at det er mye babygråt. Det vi gjorde var å informere klager om at han dessverre må tåle å høre litt bråk mellom 23.00-07.00, også informerte vi mor om at det er skal være stille mellom 23.00-07.00, så hun kunne eventuelt prøve å la være å ha alle vinduer åpne. Begge skjønte det, og ingen har klagd eller følt at det var noe personlig.

Jeg tenker at hun kanskje er litt som meg, VELDIG sensitiv for lyd? Jeg kunne sikkert funnet på det samme om det ble ille at nok, uten at det er vondt ment! Finnes nok den typen midt i Oslo også.

Bor også i Oslo og sitter i boligstyre. Vi har fått klager på slik av naboer som irriterer seg over at det er mye babygråt. Det vi gjorde var å informere klager om at han dessverre må tåle å høre litt bråk mellom 23.00-07.00, også informerte vi mor om at det er skal være stille mellom 23.00-07.00, så hun kunne eventuelt prøve å la være å ha alle vinduer åpne. Begge skjønte det, og ingen har klagd eller følt at det var noe personlig.

Interessant å høre fra en som sitter i styre! Takk for at du deler. :) Jeg lurer på å henvise henne til styret neste gang hun eventuelt klager, så får de ta stilling til det. Da unngår vi også at det blir en fullskala nabokrangel. Baby gråter ikke mye til vanlig, og dette var jo kl. 19 og ikke 07 (og med alle vinduer lukket), så jeg opplever henne som veldig urimelig. At jeg skal få beskjed om å prøve å roe baby som skriker i smerter for å ta hensyn til naboene, blir litt tullete synes jeg. Det er jo lille det er synd på, og selvsagt gjør vi allerede alt vi kan for å lindre og stille gråten! Hadde det foregått hele natta og over lang tid hadde jeg skjønt det, men noen timer med gråt etter jobb synes jeg man må tåle innimellom. I hvert fall i et borettslag.

Last edited:
Jeg tenker at hun kanskje er litt som meg, VELDIG sensitiv for lyd? Jeg kunne sikkert funnet på det samme om det ble ille at nok, uten at det er vondt ment! Finnes nok den typen midt i Oslo også.

Full forståelse for at noen er veldig sensitive for lyd. :) Men da bør man kanskje finne seg en annen type bolig enn leilighet i blokk innenfor Ring 2 (hun flyttet inn i fjor). Om mini hadde hylt non stop til alle døgnets tider, inkl. om natta, kunne jeg skjønt det. Men å klage etter et par timer med gråt på ettermiddagen er ikke OK. Vi hører jo på hun og sambo krangle om kvelden, men det kunne ikke falt meg inn å banke på hos dem kl. 19 og klage på støy/tilby dem tips til et bedre samliv.. ;-p

Vi opplevde også å få sinte meldinger fra nabo da lille var rundt året. Hun hylte midt på natta og samme hva vi gjor så stoppet hun ikke :/ Grunnen til at hun gråt var 40 i feber og reaksjon på vaksine. Svarte dette til nabo som fortsatte å brokke seg...ved senere anledning hadde lille en periode med mye vondt og sykdom, fikk også da klager fra nabo. Svarte tilbake at nabo var heldig som kunne gå ut/høre musikk/ha i ørepropper, for med en liten en kan man ikke bare gå heller, man må faktisk høre på den hjerteskjærende gråtinga til den går over, men at nabo var hjertelig velkommen til å passe lille i og med at hun tydeligvis var hjemme...ikke hørt noe siden :p

Haha! Neste gang skal jeg si det! :-D

Interessant å høre fra en som sitter i styre! Takk for at du deler. :) Jeg lurer på å henvise henne til styret neste gang hun eventuelt klager, så får de ta stilling til det. Da unngår vi også at det blir en fullskala nabokrangel. Baby gråter ikke mye til vanlig, og dette var jo kl. 19 og ikke 07 (og med alle vinduer lukket), så jeg opplever henne som veldig urimelig. At jeg skal få beskjed om å prøve å roe baby som skriker i smerter for å ta hensyn til naboene, blir litt tullete synes jeg. Det er jo lille det er synd på, og selvsagt gjør vi allerede alt vi kan for å lindre og stille gråten! Hadde det foregått hele natta og over lang tid hadde jeg skjønt det, men noen timer med gråt etter jobb synes jeg man må tåle innimellom. I hvert fall i et borettslag.

Har også erfaring fra styret i borettslag, og det skal være stille mellom 23 og 07 som sagt over. Men det gjelder ikke barnegråt. Det må folk tåle når de bosetter seg i borettslag. Du skal ta vare på babyen sin, og babyer skriker på natt og dag. Babyen bor også der.Ikke bry deg om naboen.

Bor mange barn i borettslaget hos oss, og mange som klager. Spesielt eldre.

Er jeg den eneste som hadde vandra opp til dette kvinnemenneske og fortslt litt om hvordan babyer funker?

Hadde ikke latt dette gå, babyer gråter, av ulike grunner naturlig nok, å klage på dette, legge større press på pappan og ikke minst deg som mamma er totalt unødvendig.

Er jeg den eneste som hadde vandra opp til dette kvinnemenneske og fortslt litt om hvordan babyer funker?

Hadde ikke latt dette gå, babyer gråter, av ulike grunner naturlig nok, å klage på dette, legge større press på pappan og ikke minst deg som mamma er totalt unødvendig.

Nei, jeg hadde gjort det samme. Lar meg ikke overkjøre av andre. Bor i blokk selv, og har tatt naboer flere ganger.

Back
Topp