Nabo fest

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
M

My heart

Guest
Når naboen har rigget opp med hageparty og sitter på terrassen med langbord og sikkert 50 gjester.. musikken går på full rulle, synger og roper.. biler som kommer til og fra.. MIDT i et byggefelt.. midt på natta..

Jeg gir opp! Blir så forbanna her jeg ligger å trenger søvn

Jeg tenker at når man bor i ett boligfelt må man tåle sånt en gang i blant, men ikke hver helg. Jeg løser det med å be naboene på festen så slipper de å klage :p

Jeg tenker at når man bor i ett boligfelt må man tåle sånt en gang i blant, men ikke hver helg. Jeg løser det med å be naboene på festen så slipper de å klage :p

Veldig lurt!

Hadde det vært en gang i blant.. men dette er ofte. Og det er ikke bare litt støy, men de holder det som regel gående til 04 på natta. Mange naboer som er irriterte. Ikke lenge siden politiet kom dit for å avslutte en fest.

Å ha fest er helt greit, men en trenger ikke miste alt av hemninger og holde nabolaget våken hele natta.
Det finnes regler i et byggefelt da det skal være stille kl 23

Jeg tåler at folk sitter oppe å koser seg. Men slike «ta fullstendig av» fester blir slitsomt i lengden

Man må tåle det når man bor i byggefelt altså! Så lenge det ikke er hver helg. Om man synes det er litt væl er det lov å sende en melding og spørre om de kan dempe seg litt.

Er jo ikke kult å avslutte en fest kl 23...

Eg er ikkje enig med at det må man tåla når man bur i boligfelt. I boligfelt bur det mykje barn og. Det trenger ikkje avluttes til 23.00. Men dempes ned, trekke innendørs ol. Og avslutte rundt 02.00.

Vi ringte politiet 6-7 ganger det første året vi bodde her, fikk ny baby 2 mnd etter vi flytta inn. Vi bor i en eldre tomannsbolig der det er dårlig isolert mellom oss, og naboen er glad i å feste. Med masse bass. Når de har fest så dirrer vinduene våre fordi de har så mye bass på.. Sendte flere mld hver gang om de kunne dempe seg, resulterte i at de satte i gang en trampetakt, roping og enda høyere musikk :shifty:
De kunne komme hjem kl 04 og starte høy musikk og bråk liksom, de elsker å ha fest på helligdager også.
Viser null hensyn til noen, og dette er midt i et tett boliglag. Har skjedd flere ganger at de har begynt å klippe gresset eller brukt motorsag 23:30. Én ting er hvis de har holdt på en stund før kl 23, men når de starter kl 23:30 med slike ting.. Det er litt unødvendig :rolleyes: (kun ringt politiet på festene deres da)

Så du har min fulle medfølelse!

Ring politiet. Det er noe som heter nattero, og det skal være krav om dette. Men først prøv å snakke med dem. Kanskje de skjønner problemet?
Det er viktig å vise hensyn når man bor i byggefelt, men loven er klar, det skal være nattero.

Ikke enig i at man må tåle slikt i et boligfelt. Det handler om å vise folkeskikk. Hvis den ene personen ønsker å feste til langt på natt, ute, så må den personen flytte til et sted uten naboer. Det kan ikke være slik at alle som ikke ønsker å høre på festen til naboen helt til klokka 4 på natten må flytte til et sted uten naboer. Det synes jeg er en merkelig holdning.

Sånt må man desverre tåle. Det med kl 23 gjelder overalt i landet med mindre det er skrivd egne regler i borettslag osv. Men folk må kunne leve sine liv selv om det ikke passer naboen. Hadde naboen her klikka fordi vi driver å ordner biler osv så hadde bare blitt krangling og bråk her. Heldigvis klarer ingen på hverandre og man bråker/fester/bygger når det passer for en selv. Nå har vi bodd sånn i over 10 år og har ikke hørt naboene på sikkert 9 år da man blir vant til det. Men deilig å kunne gjøre ting selv uten at naboen klager på oss. Hadde ikke vært gøy å holde barna inne en fin sommerdag på en søndag pga kirketid til kl 12.

Sånt må man desverre tåle. Det med kl 23 gjelder overalt i landet med mindre det er skrivd egne regler i borettslag osv. Men folk må kunne leve sine liv selv om det ikke passer naboen. Hadde naboen her klikka fordi vi driver å ordner biler osv så hadde bare blitt krangling og bråk her. Heldigvis klarer ingen på hverandre og man bråker/fester/bygger når det passer for en selv. Nå har vi bodd sånn i over 10 år og har ikke hørt naboene på sikkert 9 år da man blir vant til det. Men deilig å kunne gjøre ting selv uten at naboen klager på oss. Hadde ikke vært gøy å holde barna inne en fin sommerdag på en søndag pga kirketid til kl 12.
Det er jo ingen som krever at barna skal være inne pga kirketid. Men støy og bråk finnes det faktisk noen lover mot som alle skal følge.

Det finnes lover og regler så det er jo ikke noe msn bare må tåle når det er utenfor de tidspunktene

Det er jo ingen som krever at barna skal være inne pga kirketid. Men støy og bråk finnes det faktisk noen lover mot som alle skal følge.
Jo mange som krever det rundt om i landet. Ja og politiet kommer hvis det er sånn at det er krise. Men man kan jo bare sende ut nabo varsel også er det lov. Men regner med at alle har gått hjem høylytt fra fylla på byen en gang og da har man brutt den samme loven fordi det skal være stille i sentrum kl 23 også.

Altså dere som skriver at det skal være stille etter 23? Aldri tatt dere en fest?
Hadde naboene vært så firkantet som flere uttaler seg her hadde de fått lite tilbake av meg.
Ikke rart det er krig i mange boligstrøk tenker jeg når naboer ikkegodtar en fest et par ganger i året engang, veldig glad mine naboer ikke er sånn og selv har fester engang i blant.
Jeg tenker det er greit at man kan gi naboene litt rom også, kan jo være at man selv trenger det tilbake engang i tiden.

Last edited:
Altså dere som skriver at det skal være stille etter 23? Aldri tatt dere en fest?
Hadde naboene vært så firkantet som flere uttaler seg her hadde de fått lite tilbake av meg.
Ikke rart det er krig i mange boligstrøk tenker jeg når naboer ikkegodtar en fest et par ganger i året engang, veldig glad mine naboer ikke er sån og selv har fester engang i blant.
Joda men da gir vi ut nabovarsel og skrur ned musikken og er litt stillere når kl er 23.

Ikke rart det er krig i mange boligstrøk tenker jeg når naboer ikkegodtar en fest et par ganger i året engang, veldig glad mine naboer ikke er sånn og selv har fester engang i blant.
Jeg tenker det er greit at man kan gi naboene litt rom også, kan jo være at man selv trenger det tilbake engang i tiden.
Litt rom er å godta støy frem til midnatt eller kl 1, men ikke til kl 4 om natta. Ærlig talt. Hensyn må gå begge veier. Helt greit for meg at de har festlig lag når det er noe spesielt feks rund dag eller bryllup,og om det er en dempet støy over natta er greit, men så langvarig og så høyt støynivå er ikke greit. Har aldri holdt slike fester,nei. Og det blir jeg heller ikke å gjøre. Det er mange i samme situasjon som oss, her har vi en unge på 15 måneder og en til i magen. Selvfølgelig er jeg ikke interessert i 2-3 timer søvn for at naboen skal "få ta seg en fest", og det samme gjelder nok andre uten barn også.

Denne diskusjonen er forøvrig en grunn til at mange faktisk ikke prøver å løse saken med naboen selv,men ringer til politiet når de har fått nok. Man kan ikke stole på at naboen forstår at de rundt er lei av bråket når det blir sent,og plutselig har man en hevngjerrig nabo. Ringer folk politiet vet nå i alle fall ikke naboen hvem som har fått nok.

Joda men da gir vi ut nabovarsel og skrur ned musikken og er litt stillere når kl er 23.

Tenker vi ikke bør flytte, skjønner jeg er heldig med naboer som godtar at folk sitter ute på verandaen snakker og har det koselig etter 23.
Tenkte jeg skulle ha bryllupet mitt i Hagen, det kunne jeg jo bare ha glemt i mange boligstrøk..
Tenker at bor man i ett enebolig strøk sender man ikke nabovarsel, aldri mottat i dette nabolaget.

Litt rom er å godta støy frem til midnatt eller kl 1, men ikke til kl 4 om natta. Ærlig talt. Hensyn må gå begge veier. Helt greit for meg at de har festlig lag når det er noe spesielt feks rund dag eller bryllup,og om det er en dempet støy over natta er greit, men så langvarig og så høyt støynivå er ikke greit. Har aldri holdt slike fester,nei. Og det blir jeg heller ikke å gjøre. Det er mange i samme situasjon som oss, her har vi en unge på 15 måneder og en til i magen. Selvfølgelig er jeg ikke interessert i 2-3 timer søvn for at naboen skal "få ta seg en fest", og det samme gjelder nok andre uten barn også.
Var midtnatt når denne tråden ble lagd.
Ingen har sagt man skal feste til klokka 04, men jeg mener oppriktig at når man bor tett med folk så kan man ikke til enhver tid tenke på seg selv og tenke at jeg aldri skal høre min nabo mellom 07-23.. Ringe politiet og skape dårlig stemning. Har selv tre barn og takler fint at naboen ønsker en fest engang i blant.
Noen kan plages av støy fra barn og andre kan plages støy fra voksene. Bor man tett må man tåle at mennesker leve rundt deg.

Denne diskusjonen er forøvrig en grunn til at mange faktisk ikke prøver å løse saken med naboen selv,men ringer til politiet når de har fått nok. Man kan ikke stole på at naboen forstår at de rundt er lei av bråket når det blir sent,og plutselig har man en hevngjerrig nabo. Ringer folk politiet vet nå i alle fall ikke naboen hvem som har fått nok.

Man vet som regel hvem det er likevel tenker jeg;)
Og det er ikke hevn å ikke tåle det samme fra deg, for jeg tenker at dette må gå begge veier.

Back
Topp