Nøtter

Har angst for at de setter i halsen jeg....
Selvom hun har nesten 14 tenner.
Storebror har spist noen cashewbiter en gang.
Men,er redd hele tiden. Deler opp i passe biter.

Har forøvrig ingen allergier i familiene våres.
Prøv deg litt frem :)

Kålormen Wael 14.10.11♡
Linseloppa Mina 03.10.12♡
Altså, jeg er egentlig generelt lite redd for at han skal sette i halsen, da han har spist hel mat siden han var 6 måneder, tygger godt og har i tillegg en veldig aktiv brekningsrefleks (som han veldig sjelden må bruke), og vi deler maten ganske lite opp ellers...

Men da må du jo bare kjøre på å gi han nøtter da :p
Jeg er også lite redd for å sette i halsen, men akkurat på nøtter setter jeg grensen for hva hun får :p ;)

Men da må du jo bare kjøre på å gi han nøtter da :p
Jeg er også lite redd for å sette i halsen, men akkurat på nøtter setter jeg grensen for hva hun får :p ;)
Jada, men liker å høre litt likevel. Kan jo hende jeg er riv ruskende gal som gir han det :p

Han liker det veldig godt, og har ikke fått noen reaksjoner.
Ville dere da tenkt at det er ok?
Han har ganske mange tenner nå.
Har fått 4 jeksjer og har to sett fortenner oppe og nede. Mangler bare hjørnetennene i mellom.

Syns du skal gå etter hva du mener jeg :D om du føler deg trygg på å la han spise nøtter, så tenker jeg at det går greit så lenge han sitter stille ;) er jo du som mamma, som vet best hva barnet ditt kan og ikke kan:)

Jeg tørr ikke gi Liana enda, pga at hun mangler så mange tenner enda og at hun setter alt mulig så veldig lett i halsen:( hun stapper jo munnen full av mat/frukt og tygger det nesten ikke før hun svelger:eek: haha.. Emira har alltid vært forsiktig, men vi opplevde kveling med hun når hun var ca 1,5 år, av en liten matbit..så er nok også derfor vi er så forsiktig;)

Mandler er ikke ei nøtt :p
Jeg er allergisk mot nøtter, men mandler går helt fint fordi det er en frukt ;)

Men hasselnøtter og peanøtter er desidert verst mht allergi ja!

Haha visste jeg ikke:P
Men pappa har sterk allergi mot nøtter, men han tåler peanøtter og cashew;) samme med tanten min (søsteren hans).. men det er vel sikkert forskjell på allergiene:P mandler tåler han ikke om det ikke er behandlet, men siden det går under frukt, så er det vel fordi han har sterk allergi mot steinfrukt, eple, pære osv..

Haha visste jeg ikke:P
Men pappa har sterk allergi mot nøtter, men han tåler peanøtter og cashew;) samme med tanten min (søsteren hans).. men det er vel sikkert forskjell på allergiene:P mandler tåler han ikke om det ikke er behandlet, men siden det går under frukt, så er det vel fordi han har sterk allergi mot steinfrukt, eple, pære osv..
Jeppers, kjernen i frukter som eple inneholder de samme allergene som hasselnøtter, derfor han ikke tåler de heller ;)

Leste nettopp at greske barn får peanøttmel i grøten allerede som småbarn. Hellas har visst lite forekomst av nøtteallergi. Hm..Interessant.:)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg mener nasse har fått mindre biter av ei nøtt, lurer på om det var hasselnøtt, de var så små at hun ikke kunne sette dem fast i halsen.
Kommer nok til å dele de mer opp i så fall. Men er han flink til å tygge og dere følger med kan det vel ikke skade, cashewnøtter er jo mykere som du sier.

Jeppers, kjernen i frukter som eple inneholder de samme allergene som hasselnøtter, derfor han ikke tåler de heller ;)

Stemmer det, har ei venninne som ikke tåler hasselnøtter, hun tåler heller ikke epler:-)

Stemmer det, har ei venninne som ikke tåler hasselnøtter, hun tåler heller ikke epler:)
Mannen tåler dårlig endel nøtter, mandler, epler og moreller :p
Mye kryssallergier. Han fikk disse allergiene samtidig som han i voksen alder plutselig ble allergist mot pollen

Mannen tåler dårlig endel nøtter, mandler, epler og moreller :p
Mye kryssallergier. Han fikk disse allergiene samtidig som han i voksen alder plutselig ble allergist mot pollen

Men ikke kritisk hvis han spiser det? Rart man kan bli allergisk i voksen alder, men jeg ble det jeg også, men av dill det da:-)

Men ikke kritisk hvis han spiser det? Rart man kan bli allergisk i voksen alder, men jeg ble det jeg også, men av dill det da:)
Nei, ingenting kritisk. Chashew og pistasjnøtter tåler han greit, faktisk.

Emmeth får ikke nøtter, nei og etter og ha lest dette får han ikke popkorn heller:p:eek: Neida, men han får ikke de kornene/flakene som er i dem, de tar jeg vekk:)

•☆tastedingsen☆•

Asle kommer ikke til å få nøtter. Han klarer ikke å komme gjennom et eneste måltid uten å sette ting i halsen og hoste og harke som om han har vært storrøyker i 60 år :eek::confused: Dessuten har nevøen min nøtteallergi, og siden både han og Asle har eggeallergi (som de eneste i familien), så er jeg veldig skeptisk.
Peanøtter kommer han uansett ikke til å få før han er 23 ;) (kanskje ikke da engang ;) ) kvelningsfaren er en ting, men leste et sted at dersom man drar peanøtter ned i lungene, vil oljen fra nøtten ødelegge lungevevet :eek: skummelt!!
Jeg må seriøst bli flinkere til å la Asle slippe til i spiseprosessen og gi ham litt mer variert mat, men nøtter kommer definitivt ikke på menyen de nærmeste årene :P
Tenker også at det kan være greit om han kan snakke litt og uttrykke seg bedre før jeg tester ut typisk "allergimat", sånn at han kan gi beskjed om han skulle få en allergisk reaksjon.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Back
Topp