(Ble sykt langt innlegg)
Jeg var førstegangsfødende nå i februar, ante ikke en flekk om hva jeg burde ha eller ikke. Jeg elsker å spare penger. Så jeg bestemte meg for å kjøpe så lite som mulig før baby kom. Jeg tenkte at når jeg har det viktigeste så kan resten skaffes ganske fort etterpå.
Det jeg skaffa (som jeg følte var essensielt) før baby kom var :
-bilstol, bilstolpose og speil til bil. Bilstolposen har vert gull.
-seng (hvilken form er opp til hver enkelt og hva de vil, men siden jeg tenkte økonomi, ble det sprinkelseng, da denne kan brukes et par år kontra en bedside som er opp til ca 6 mnd +-) og dyne til seng
-vogn,lammeskinn til vogn, dyne/vognpose
-stelleveske, jeg brukte en gammel veske med mange rom
-noen få bodyer i 50 og 56, og noen få strømpebukser i samme størrelse (vet aldri hvor stor baby blir)
-stellematte (stellebord følte jeg ikke var nødvendig, har man stellematte så kan man legge det oppå et bord og heller se an behovet for stellebord senere)
også hadde jeg noen ting jeg hadde før baby kom fordi jeg fikk tak i det ekstremt billig eller fikk det gratis(hadde egentlig tenkt å se an behovet for disse til etter fødsel):
-moseskurv med stativ (denne har vert brukt fra dag en)
-adapter til bilstol til vogna (denne har vert brukt omtrent hver tur ute av huset med bil)
-ammepute (har vert brukt hver amming siden jeg kom hjem, skulle egentlig ønske jeg hadde denne med på sykehuset også)
jeg har engentlig kun en ting jeg skaffa før fødsel som jeg ikke har hatt bruk for i det heletatt (mest fordi moseskurven passet best for vårt behov da vi har hund, og hun liker å ligge inntil å ha kroppskontakt, da var vi redd hun skulle legge seg oppå mini) og det var babynest.
sånne ting som bleier og ting som hører bleieskift til så skaffet jeg kun det essensielle som kluter/wipes, bleier, babyolje(ekstremt lurt til de første bæsjebleiene som sitter som sement, bruker det også på huden etter og i badevannet) og bleiekrem. Noe ant har jeg ikke hatt bruk for.
gikk også til innkjøp av diverse småting :
-paracet til nyfødt (har heldigvis ikke hatt bruk for dette enda)
-neglesaks (denne har vert flittig brukt siden uke 2)
- febermål
-neserenser og saltvann
nå er mini kun snart 6 uker, og jeg har ikke fått testa ut vippestol enda pga de fraråder bruk av den elektriske jeg har til de er litt eldre
sånne ting som pumpeutstyr/smukk osv hadde jeg klart før fødsel kun pga om behovet meldte seg (jeg ville amme) så var det ikke sikkert jeg fikk tak i det når jeg trengte det (jeg bor på landet der det er 30 min til næreste apotek og postpakker tar minst 4 dager for å komme frem).
-pumpe lånte jeg av svigersøsteren min
-smukk kom med i gratispakke fra apoteket
-flaske kom med i gratispakke fra apoteket
-en pakke med mme
andre ting jeg ikke har klart meg uten (fordi jeg ammer) er:
-multimam kompresser
-engangs ammeinnlegg
-purelan
Dette er det jeg har hatt bruk for, som de andre skriver så er alle sine behov ulike.