Sniker
Jeg svarer selv om jeg ikke er gravid, haha. Elsker sånne lister
Dette bruke vi aller mest med baby nr 1:
- Vogn
- Lekegrind
- babygym
- Vippestol fra Babybjörn
- bæresjal (men kunne klart oss uten, han var en rolig baby)
- stellematte
- termometer til å måle feber rektalt
- bilstol og varm bilstolpose (januarbaby)
- ammepute fra cosifix (kanskje aller viktigste babygadeten med han, hadde store sår helt til jeg fikk puta og fikk lagt til bedre, måtte ha den med under vogna når vi skulle ut osv. haha. Men hadde i praksis sluttet å amme uten denne puta)
- omslagsbodyer, strømpebukse og hjemmestrikka ulltøy (brukte ikke andre klær første 3-4 mnd)
- brystpumpe, purelan og multimam kompress, og brystskjold første ukene
Og med baby nr 2 brukte vi:
- slyngevugge (guds gave til foreldre med kolikkbaby)
- elastisk bæresjal og bæresele fra Kahubaby (brukte bæretøy 3-10 ganger daglig, hun sov ingen andre steder på dagtid enn i sele/sjal, kunne ikke legges ned etter hun sov)
- vippestol, enda mer brukt til hun her
- stellematte
- febertermometer
- babygym
- bilstol og pose (men kjørte minst mulig fordi hun skrek konstant i bilstolen, sovnet feks aldri i bil)
- vogn (hadde vi såklart men ble minimalt brukt de første 6-7 mnd)
- ammepute
- ikke omslagsbodyer likevel da hun fikk hoftedysplasi og måtte ha putebehandling, og trengte minst mulig lag tøy under.
- Bbhugme til å sove med under svangerskapet
- brystpumpe, purelan, multimam kompress, skjold første uka.
Lekegrinda heiv jeg derimot ut da baby nr 2 var 4 uker og byttet i slyngevugge, for hun skreik bare i lekegrind likevel. Eldste lå og sov lur der så babyer har veldig ulike behov.
Ting vi ikke fikk bruk for med noen av dem var newborn setet til Tripp trapp. Med den eldste timet vi måltider til at han sov eller han satt i vippestol og lekte. Maksvekt på det setet er 9kg og det nådde han rundt 4mnd, så han ble for fort stor også.
Hun andre gråt bare eller sov i bæresele, så enten spiste jeg med baby sovende på magen eller så gikk en av oss rundt og bar på henne mens den andre spiste. Etterhvert satt hun i vippestol mens en vippet på den med foten hele tiden. Hadde hun vært roligere kunne vi sikkert fått bruk for det setet, men hun hatet virkelig å sitte i det. Og vi gjør BLW så derfor mater vi ikke med grøt eller lignende, så fra 6 mnd har hun sittet i stol støttet opp av puter i stedet.
Babynest og bedsidecrib har vi ikke hatt, men vi bygde om sprinkelseng til bedside (Google IKEA bedside hack). Uansett samsovet mest det første året med begge. Har heller ikke hatt behov for produkter som skylleflaske eller kjølebind etter fødsel, og hatt store vanlige truser på slutten av svangerskapet som fungerte like godt i barseltiden.