Næringsdrikker til barn

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hei Åse!

Min datter er snart 9 år. Hun har perioder hun spiser lite/ingenting, og jeg føler vi virkelig har prøvd alt.
Pleier i de værste periodene å supplere med NutriLink næringsdrikker. Nå plutselig har hun bestemt seg for at hun ikke liker disse da... *arg*
Har du noen tips til hva annet jeg kan gi henne??
 
Hei Åse!

Min datter er snart 9 år. Hun har perioder hun spiser lite/ingenting, og jeg føler vi virkelig har prøvd alt.
Pleier i de værste periodene å supplere med NutriLink næringsdrikker. Nå plutselig har hun bestemt seg for at hun ikke liker disse da... *arg*
Har du noen tips til hva annet jeg kan gi henne??

Hei:)
Småspiste barn kan være en veldig utfordrende! Og de fleste barn er jo ganske bestemte på hva de liker og ikke liker;)

Generelt synes noen at næringsdrikker smaker bedre hvis de serveres kalde, har du forsøkt å servere de iskalde? Det går også an å blande næringsdrikker inn i en fruktsmoothie (da blir den jo litt fortynnet - men selve smoothien blir veldig næringsrik). Et annet smoothie-tips er å "fylle" inn kalorier med for eksempel avokado eller olivenolje, begge deler veldig nøytrale på smak og tilfører i en del ekstra kalorier.

Av næringsdrikker tror jeg at man bare må ha tålmodighet og prøve ut ulike smaker og konsistenser. Det finnes kjempemange ulike varianter. Prøv gjerne ulike smaker og varier smakene selv om hun får en favoritt slik at hun ikke "går lei". Prøv ulike serveringsmåter, rett fra boksen, i glass, med og uten sugerør osv.. Noen av næringsdrikkene med for eksempel kakaosmak er også velegnet til å varmes opp. Her finner du en rekke ulike næringsdrikker, tror rett og slett man bare må forsøke seg litt fram: http://www.vitusapotek.no/Sok1/?query=næringsdrikker

Dersom du ikke har fått hun utredet av en lege tidligere kan det jo være aktuelt også. Da tenker jeg på om hun kan ha noen allergier, små avvik i mage- og tarmkanalen som gjør at hun for eksempel lett føler seg kvalm osv. Eller om hun rett og slett bare er litt småspist:)

Håper dette var til litt hjelp! Bare spør mer hvis jeg skal gå mer inn på noen næringsdrikker eller det er noe annet du lurer på!

Hilsen Åse
 
Tusen takk for nyttig var :)

Hun spiser om hun vil, i kveld spiste hun f.eks 4 brødskiver til kveldsmat, og det var bare 3 timer etter middag....
Og da vet jeg det at hun ikke kommer til å spise noe særlig i morra. Veldig frustrerende!
Hun var hus lege flere ganger da dette startet ved 3 års alderen, og igjen ved 4 års alderen da hun besvimte flere ganger. Etter det har vi supplert med disse næringsdrikkene.

Å "fete opp" smootien var en super idè, at jeg ikke har tenkt på det før..
 
Tusen takk for nyttig var :)

Hun spiser om hun vil, i kveld spiste hun f.eks 4 brødskiver til kveldsmat, og det var bare 3 timer etter middag....
Og da vet jeg det at hun ikke kommer til å spise noe særlig i morra. Veldig frustrerende!
Hun var hus lege flere ganger da dette startet ved 3 års alderen, og igjen ved 4 års alderen da hun besvimte flere ganger. Etter det har vi supplert med disse næringsdrikkene.

Å "fete opp" smootien var en super idè, at jeg ikke har tenkt på det før..

Så bra hun spiser godt av og til!.Det er jo også en god trøst at de aller fleste barn er periodespisere:) Også veldig fint at hun har vært hos legen og sjekket ut at det ikke er noe uvanlig med mage-tarm området. "Oppfeting" av smootien er et veldig bra triks;)
 
Back
Topp