Når ungen skriker etter mamma...

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Og det er pappa som skal legge. Ungen er fornøyd med å lese og synge med han helt til det er natta og pappaen skal ligge inne med han til han sovner. Da skriker han etter mamma og kan gjøre det lenge.

Han er snart 3,5 år. Hva ville dere gjort? Latt pappaen fullføre eller gått og tatt over?
 
Kommer litt an på gråten i grunn men stort sett ville jeg latt pappa fullføre
 
Og det er pappa som skal legge. Ungen er fornøyd med å lese og synge med han helt til det er natta og pappaen skal ligge inne med han til han sovner. Da skriker han etter mamma og kan gjøre det lenge.

Han er snart 3,5 år. Hva ville dere gjort? Latt pappaen fullføre eller gått og tatt over?
La pappa fullføre. Her er det sånn hver gang pappa skal legge, men jeg går ikke inn for da blir det bare verre neste gang.
 
Latt pappa fullføre. Han kan si at «mamma er i stuen og gjør slikt og sånn, men pappa er her sammen med deg»
 
Det kommer litt an på. Stort sett har pappaen lagt når han ikke skal på jobb, men har hendt jeg har tatt over. Vi er ikke konsekvente på at det er sånne absolutter, så mine har ofte fått velge hvem som skal legge dem. Unntaket er om jeg er kjempesliten og har tatt flere kvelder på rad.
 
La pappa fullføre. Her er det sånn hver gang pappa skal legge, men jeg går ikke inn for da blir det bare verre neste gang.

Noen ganger kan han gi seg eller ikke lage oppstyr, men ikveld ble pappaen jaget ut og gutten satt og gråt skikkelig i senga.
 
Det spørs på situasjonen, men vi og bytter om vi kan hvis det er helt krise (min er 2 år), det påvirker ikke neste dags legging her uansett :) Som oftest er det hipp som happ hvem som legger her, men enkelte ganger har han ekstra behov for en av oss, kanskje har han savnet en litt ekstra pga reise eller jobb eller noe. Og det får nå være greit og, men kan vi ikke bytte gjør vi bare det beste ut av det :)
 
Vi har det akkurat likt og det var litt godt å lese :bored: altså, en må ligge med han til han sovner - og jeg er den foretrukne :)
Pleier å bli gråt når pappa legger, overtar hvis det blir mye eller veldig sår gråt :) litt godtar jeg, ellers hadde jeg måtte tatt legging hver kveld :p
 
Om det hadde vært full gråt hadde nok mannen bedt meg om å komme inn for å hjelpe. Og da hadde jeg selvfølgelig stilt opp.
 
La mannen fullføre.
Så lenge barnet er trygg på pappaen bør han fullføre..
 
Hvis det var sånn hver gang pappa skulle legge og barnet er trygg på pappa ville jeg latt pappa gjennomføre. Slik at de begge ville kunne få erfaring med at det går bra at pappa legger. Ville også i forkant av legge situasjonen forbredt barnet på at det er pappa som legger i dag. Ville også vurdert å forlate huset rett før legge tid slik at barnet vet at det er kun pappa som er tilgjengelige+ at pappaen kan få ro til å legge og finne sin måte å gjøre det på til det beste for barnet uten å bekymre seg over hva mamma vil tenke/gjøre.

Hvis det normalt går greit at pappaen legger, men at barnet noen ganger gråter etter mamma da ville jeg ha gått inn og trøstet.
 
Gutten på 5 er tidvis mamma - gutt ( koseligt det ) men han er kun sånn hvis han VET jeg befinner meg i huset. Skriiiìiker av full hals " bare mamma! Ikke pappa skal legge meg! . Da later jeg som jeg ikke hører og lar mann legge han . Kommer inn på soverommet etter på og synger godnattsang når han har roa seg.
 
Hadde gått inn å tatt over om det var ordentlig gråting. Selvom jeg ellers er veldig konsekvent på at hun ikke får bestemme over sånt, om mamma starter å mate får hun ikke bestemme at nå skal pappa gjøre det osv. Men hadde ikke klart å holdt tilbake om hun gråt etter meg når hun skal sove
 
Jeg hadde ikke overtatt, men jeg hadde lagt meg i senga med dem slik at det var dere alle tre.
Dette er jo like sårt for den som blir avvist som den som blir ropt etter. Men for barnets del er det viktig med trygge rammer og omsorg, så hva med å legge sammen?
 
Her er det alltid krise om pappa skal gjøre noe, men han gir seg etterhvert, 3,5 år og jeg overtar ikke. Men er nok krise fordi pappen er mye ute og reiser med jobb så mye meg og ham. Men de trenger tid i sammen uten mor. Når han slår seg, er syk får han velge og velger som regel mor...
 
Back
Topp