Termin 29.april men har følelse på at det blir en mai baby. Er førstegangs da så har ingenting å sammenligne med, men hørte på en kurs at de aller aller fleste føder 3-5 dager etter termin. Så da er jeg overbevist
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Du «får» gjøre akkurat hva du vil, de kan ikke tvinge deg. Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke fikk gå over på grunn av bmi sist, da sa jeg til overlegen at det var bare tull, jeg skulle ikke settes i gang. Han sa faktisk at han var enig og sa de var litt unødvendige de strenge nye retningslinjene. Det er så mange mulige ulemper som følger med en igangsetting så for meg er den svakt forhøya risikoen for komplikasjoner ved å gå et par dager over verdt det kontra den enda mer forhøya risikoen for komplikasjoner av en igangsettelse.Jeg har fått beskjed fra Bærum om at jeg ikke «får» gå over pga alder, er 40 år.
Det hadde vært perfektJeg ble satt igang med nr 1 på dag 11, nr to kom av seg selv fem dager over termin. Jeg håper for deg at babyen kommer av seg selv.

Hm, fascinerende at det er så store forskjeller og faglig uenighet. Jeg leste en kunnskapsoversikt som har sett på hva flere studier viser og det virker som om det iallefall er klare indikasjoner på at det er hensiktsmessig å induseres i uke 41 fremfor å vente til uke 42 mtp å redusere dødelighet. Og det er egentlig den eneste stat'en som jeg er spesielt opptatt avBare alder egentlig.
Det kom nye rettningslinjer rundt 2020/2021 mener jeg, der de har et skjema man fyller ut som man får poeng ut i fra og poengsummen man får sier når rettningslinjene sier at man bør igangsettes. Ifht alder er det studier som viser at faren for komplikasjoner ved mor øker om man går over, men faren for komplikasjoner øker jo også ved igangsettelse. Med komplikasjoner skjønte jeg det som at faren for keisersnitt øker, men det gjør den jo også ved igangsetting. Studiene hadde også forsket lite på friske eldre fødende, så det er ikke sikkert at faren er reell dersom man er frisk. Derfor er det jo ganske viktig å spør legen hvorfor man skal gå over og hva er faktisk risikoen kontra induksjon.Hm, fascinerende at det er så store forskjeller og faglig uenighet. Jeg leste en kunnskapsoversikt som har sett på hva flere studier viser og det virker som om det iallefall er klare indikasjoner på at det er hensiktsmessig å induseres i uke 41 fremfor å vente til uke 42 mtp å redusere dødelighet. Og det er egentlig den eneste stat'en som jeg er spesielt opptatt av![]()
Supert, takk for svar! Jordmor på helsestasjonen virker å kunne lite om dette og det eneste hun kunne si var hun trodde jeg skulle vurderes på termindato. Synes det er vanskelig å finne noe særlig skriftlig om anbefalinger spesifikt relatert til alder også. Jeg er frisk, med optimalt blodtrykk og ingen kjente risikofaktorer utover alderen i seg selv, så bekymrer meg ikke nevneverdig. Men opplever at kunnskapen om temaet er mangelfull.Det kom nye rettningslinjer rundt 2020/2021 mener jeg, der de har et skjema man fyller ut som man får poeng ut i fra og poengsummen man får sier når rettningslinjene sier at man bør igangsettes. Ifht alder er det studier som viser at faren for komplikasjoner ved mor øker om man går over, men faren for komplikasjoner øker jo også ved igangsettelse. Med komplikasjoner skjønte jeg det som at faren for keisersnitt øker, men det gjør den jo også ved igangsetting. Studiene hadde også forsket lite på friske eldre fødende, så det er ikke sikkert at faren er reell dersom man er frisk. Derfor er det jo ganske viktig å spør legen hvorfor man skal gå over og hva er faktisk risikoen kontra induksjon.
Ja altså det å gå over tiden øker jo faren for komplikasjoner for alle, men noen grupper er jo litt mer utsatt, men ofte er det ikke snakk om store økninger. Jeg ville personlig spurt om hvorfor på den kontrollen, hvis de ikke har noe bra svar så ville jeg bedt om å få ta det en dag av gangen. Ifht risiko så sto det kun om risiko for mor, ikke barn, men går man for lenge over så øker jo risikoen for at barnet dør i magen, det er derfor de nå setter i gang tidligere enn før på alle. Da de ville sette i gang meg på termin sa jeg at det ønsket jeg ikke, forklarte at jeg var klar over risikoen, men at jeg ville vente. Jeg kunne nok gått med på å sette i gang nærmere en uke over, men de aller fleste føder jo rundt termin. Det er også greit å ta i betraktning hvor stort avvik det er mellom din termin og den de målte på ultralyd også, hadde jeg f.eks blitt satt tilbake 3-4 dager ville jeg ha godtatt induksjon 3-4 dager før I tilfelle min mens termin var mest riktig. Overlegen jeg snakket med sa at han personlig syntes at min plan var bra og at han støttet meg i den beslutningen. Induksjon er hardere for kroppen også, det sies jo at «intervention breeds intervention».Supert, takk for svar! Jordmor på helsestasjonen virker å kunne lite om dette og det eneste hun kunne si var hun trodde jeg skulle vurderes på termindato. Synes det er vanskelig å finne noe særlig skriftlig om anbefalinger spesifikt relatert til alder også. Jeg er frisk, med optimalt blodtrykk og ingen kjente risikofaktorer utover alderen i seg selv, så bekymrer meg ikke nevneverdig. Men opplever at kunnskapen om temaet er mangelfull.
Jeg bare regner med at jeg vil gå over denne gangen og, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Sist måtte jeg induseres med tabletter på dag 11, og 12 timer etter at riene startet var hun ute. Det var en fin opplevelse og jeg slapp keisersnitt. Fødselen skjedde en måned før jeg fylte 38 og jeg opplevde at alder overhodet ikke var et tema.Ja altså det å gå over tiden øker jo faren for komplikasjoner for alle, men noen grupper er jo litt mer utsatt, men ofte er det ikke snakk om store økninger. Jeg ville personlig spurt om hvorfor på den kontrollen, hvis de ikke har noe bra svar så ville jeg bedt om å få ta det en dag av gangen. Ifht risiko så sto det kun om risiko for mor, ikke barn, men går man for lenge over så øker jo risikoen for at barnet dør i magen, det er derfor de nå setter i gang tidligere enn før på alle. Da de ville sette i gang meg på termin sa jeg at det ønsket jeg ikke, forklarte at jeg var klar over risikoen, men at jeg ville vente. Jeg kunne nok gått med på å sette i gang nærmere en uke over, men de aller fleste føder jo rundt termin. Det er også greit å ta i betraktning hvor stort avvik det er mellom din termin og den de målte på ultralyd også, hadde jeg f.eks blitt satt tilbake 3-4 dager ville jeg ha godtatt induksjon 3-4 dager før I tilfelle min mens termin var mest riktig. Overlegen jeg snakket med sa at han personlig syntes at min plan var bra og at han støttet meg i den beslutningen. Induksjon er hardere for kroppen også, det sies jo at «intervention breeds intervention».
Det at du gikk over sist betyr heldigvis ikke at det skjer igjen nå, og siden du fødte som nesten 38åring så vil jeg ikke tro at 2 år plutselig gjør deg til en veldig stor risiko, det må du jo gjerne bare bruke som eksempel!Jeg bare regner med at jeg vil gå over denne gangen og, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Sist måtte jeg induseres med tabletter på dag 11, og 12 timer etter at riene startet var hun ute. Det var en fin opplevelse og jeg slapp keisersnitt. Fødselen skjedde en måned før jeg fylte 38 og jeg opplevde at alder overhodet ikke var et tema.
Den store frykten er naturligvis at baby skal dø i magen hvis man venter for lenge, og kjenner at jeg ikke er så gira på å vente i 11 dager denne gangen. Men, jeg får se det an når det nærmer seg![]()
Jeg blir 42 i høst så drar nok inn noen poeng bare på alder da ja@Krisskross jeg er 'bare' 36. Jeg får ikke gå over termin. Jeg har fire poeng på det skjemaet.
Både alder og IVF er poeng gitt på meg. Du får ett poeng om du er over 35 år, så du har hvertfall ett poeng. Jeg tror grensen var to eller tre, jeg har fire poeng totalt.

Fascinerende at jeg aldri har sett eller hørt noe om dette skjemaet. Takk for at du deler@Krisskross Du har to poeng pga alder så etter dette skjemaet skal du senest bli satt i gang på 41+0.
Dersom du har flere enn to poeng så blir du, som meg satt igang senest på 40+3
Vis vedlegget 430045
Bare hyggelig. Jeg fikk det på ul uke 12. Da fikk jeg beskjed om å ha det sammen med helsekortet. Jeg tilhører Helse Vest, Bergen, men skulle tro de fleste sykehus har like retningslinjer..Fascinerende at jeg aldri har sett eller hørt noe om dette skjemaet. Takk for at du deler![]()
Bare hyggelig. Jeg fikk det på ul uke 12. Da fikk jeg beskjed om å ha det sammen med helsekortet. Jeg tilhører Helse Vest, Bergen, men skulle tro de fleste sykehus har like retningslinjer..
Det er mulig, jeg fikk bare beskjed om at de nå hadde dette poengskjemaet, og at jeg nå pga poeng blir igangsatt dersom jeg ikke har født til termin.![]()
Bruker risikoscoringsskjema for vurdering av induksjon
www.jordmorforeningen.no
Kan se ut til at dette foreløpig er et prosjekt i Helse Vest, og muligens derfor ikke praksis alle plasser enda?