Når tok dere nipt-test?

Har fått innkalling til OUL i uke 12, men jeg er 28 år så får vel ikke nipt-test da. Kan man si man vil ha det når man er der mot et tillegg montro? Vil jo gjerne vite..
Du kan alltids spørre, men offentlig er det bare de som har fylt 35 ved termin som får testen dekket :) Du skal jo på UL i uke 12 og da ser de ganske mye med tanke på fosteret som nakkefold, hjertet undersøkes osv. Ser de noe unormalt blir du som regel fulgt opp med NIPT test :)

Hva får man vite av nipt-test?
Om man har forhøyet risiko for trisomi 13, 18 eller 21 (Patau, Edward eller Downs syndrom). Ved utslag på forhøyet risiko kan man evt gå videre med mer invasive metoder for å bekrefte (innebærer en abort-risiko, en lav en).

NIPT er en enkel blodprøve som tas fra armen til den gravide. Blodprøven analyseres deretter for tre spesifikke kromosomavvik av typen trisomi hos fosteret. Enkelt forklart finnes noe av fosterets DNA i morens blod, og dette genmaterialet analyseres. I Norge er dette det eneste formålet med NIPT. I Norge er det ikke tillat å utføre NIPT-test ved tvillingsvangerskap. Testen kan heller ikke benyttes for å undersøke kjønn eller for å gi ytterligere informasjon om foster eller mor.

Trisomi​

Trisomi vil si at ett av kromosomparene har 3 kromosomer istedenfor 2. De vanligste trisomiene som er forenlig med liv er trisomi 21, 18 og 13. Downs syndrom oppstår ved et ekstra kromosom 21, og er en av de minst alvorlige trisomiene.
Mindre vanlige syndromer er Edwards syndrom som kommer av et ekstra kromosom 18, og Pataus syndrom som er et ekstra kromosom 13. Edwards og Pataus syndrom er mer alvorlige syndromer, og gir normalt kortere levetid hos barnet.

Du kan alltids spørre, men offentlig er det bare de som har fylt 35 ved termin som får testen dekket :) Du skal jo på UL i uke 12 og da ser de ganske mye med tanke på fosteret som nakkefold, hjertet undersøkes osv. Ser de noe unormalt blir du som regel fulgt opp med NIPT test :)
Men er du veldig opptatt av å vite om trisomiene er nipt eneste måte å være noenlunde sikker. Jeg har et barn med Downs, og hadde 7 ultralyder i svangerskapet. Hun hadde perfekt nakkefod og nesebein ved TUL, og ingen fattet noen mistanke før etter fødsel, verken om DS eller hjertefeil.
Har fått innkalling til OUL i uke 12, men jeg er 28 år så får vel ikke nipt-test da. Kan man si man vil ha det når man er der mot et tillegg montro? Vil jo gjerne vite..

Men er du veldig opptatt av å vite om trisomiene er nipt eneste måte å være noenlunde sikker. Jeg har et barn med Downs, og hadde 7 ultralyder i svangerskapet. Hun hadde perfekt nakkefod og nesebein ved TUL, og ingen fattet noen mistanke før etter fødsel, verken om DS eller hjertefeil.
Hvis du ikke tar NIPT så er det jo ingen garanti, nei. Noen oppdager det på UL og andre ganger ikke. Selv hadde jeg tatt NIPT uansett, men det er også pga alder. Tok ikke med første, men tenkte også at det som skjer, det skjer. Han var så høyt ønsket likevel. Du kan jo få falske positive/negative NIPT tester også :)

Ok, takk for svar ❤

Back
Topp