Når startet barnet i barnehage?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet Opprettet
Marcus 1 år og 10 mnd
Mathias 1 år og 11 mnd
Matheo er bare 4 uker nå så vet ikke, muligens må han beg når han er 15 mnd pga økonomi, men håper han kan være hjemme med meg til han er 2

Eldste var 2 år og 11 mnd, og yngste var 2 år og 8 mnd.
Og NEI, de har ikke blitt 2 rariteter som mange ser ut til å tro..

Eldste var altfor liten, 10 måneder..
Yngste var nesten to år da han startet - mye bedre!

Her var ungene:

2 år og 6 mnd
2 år og 3 mnd

Jeg ser kun fordeler med å begynne etter fyllte to år. De hadde opparbeidet seg et immunforsvar og var (og er) nesten aldri syke. De ble bare fullammet til 3 mnd så det har ikke noe med det å gjøre. De var trygge barn som ikke gråt og hylte ved levering, også fordi de faktisk forstod at vi gikk og kom tilbake igjen på en helt annen måte enn en på ett år. Eldste snakket sent og jeg fikk bare sååååååå mange ganger høre at det var fordi han ikke gikk i barnehage, men det stemmer overhodet ikke. Han var bare sein med språket, når det først kom kom det til gangs og når han var 3 hadde han tatt igjen jevnaldrende. Hvis noen lurer så er mine barn nå 6 og 7 år og helt normale selv med "sein" barnehagestart...

Det utsagnet "h*n er klar for barnehage" når de er 10 måneder er bare bulls***!! Den som er klar og trenger barnehagen er mor og far. Eller de prøver å innbille seg selv det. Et så lite barn har mer behov for primær omsorgsperson med tid til barnet enn en barnehage.

Last edited:
Her var ungene:

2 år og 6 mnd
2 år og 3 mnd

Jeg ser kun fordeler med å begynne etter fyllte to år. De hadde opparbeidet seg et immunforsvar og var (og er) nesten aldri syke. De ble bare fullammet til 3 mnd så det har ikke noe med det å gjøre. De var trygge barn som ikke gråt og hylte ved levering, også fordi de faktisk forstod at vi gikk og kom tilbake igjen på en helt annen måte enn en på ett år. Eldste snakket sent og jeg fikk bare sååååååå mange ganger høre at det var fordi han ikke gikk i barnehage, men det stemmer overhodet ikke. Han var bare sein med språket, når det først kom kom det til gangs og når han var 3 hadde han tatt igjen jevnaldrende. Hvis noen lurer så er mine barn nå 6 og 7 år og helt normale selv med "sein" barnehagestart...

Det utsagnet "h*n er klar for barnehage" når de er 10 måneder er bare bulls***!! Den som er klar og trenger barnehagen er mor og far. Eller de prøver å innbille seg selv det. Et så lite barn har mer behov for primær omsorgsperson med tid til barnet enn en barnehage.
Dette er jo helt individuelt. Min oppfatning er at 1,5-2,5 åringer gråter mer fordi de skjønner mer imotsetning til de små som lever mer i nuet og "ute av syne ute av sinn" gjelder mer.

At språket plutselig kom veldig fort kan ikke ha noe med bhg å gjøre? ;)

Mine barn er veldig forskjellig ift både trygghet, behov for stimuli og generell utvikling. Så det finnes inget fasitsvar. Selv om dine barn ikke var klar for bhg før de var over to, betyr ikke at andre barn ikke er det. Det kommer også veldig an på barnehagen. Og det kommer også veldig an på foreldrene om barna bør fortsette å være hjemme. Det er synd om et barn ikke er klar og foreldrene må. Jeg synes i hovedsak de yngste har det bedre hjemme i de fleste tilfeller, men det finnes unntak. Så å si at det wr bullshit at de minste er klare for barnehage, uten å kjenne barna eller foreldrene eller barnehagene, kun basert på at dine barn var sen i utvikling blir for dumt.

12 og 15 mnder. 15 måneder var perfekt :-)

Storesøster var ett år, mens lillebror har ikke fått barnehageplass neste år.. Om det ikke skulle dukke opp noen plass, så blir han 20 mnd når han begynner i august 2016.

Har ikke rett på barnehageplass før august neste år og da er han ca 20 måneder.

Begge var 10 mnd'er tror jeg

Her var ungene:

2 år og 6 mnd
2 år og 3 mnd

Hvorfor så krass ? Alle vil det som er best for ungene sine.
De fleste har ikke råd til å gå hjemme med ungene sine 2-3 år. Man gjør så godt man kan...

Her var begge mine 18 mnd da de begynte .

Back
Topp