Når starter dere dagen?

Roli15

Betatt av forumet
Himmelbarn
Jeg med min førstefødte har pleid å stå opp alt i mellom 8.00 og 9.30. Syns det er deilig når vi ikke har spesielle avtaler på programmet. Fortalte det til hs i går på 3-mnd-kontrollen, hun syns vi skal regulere sovingen slik at han legger seg litt tidligere (legger seg nå ca. 21) og dermed står opp litt før også.
Hva gjør dere?
 
Min lille sovner gjerne ved 20-tiden, våkner ved 5-6 tiden og sovner igjen i armkroken og da sover hun til 9-10 tiden, jeg står ofte opp før henne så får hun ligge i vår seng og sove så lenge hun vil :)
 
Sovner 1930-20, sover til 0530-0600, og av og til vil han opp en tur da men sovner fort igjen. I natt våknet han 0445 og ville ha mat, men heldigvis fikk vi vogga han i søvn igjen og han sov til 9!
 
Har hatt en periode hvor han sto opp 7-tiden. Nå har det vært 8-9 en stund.

Prøver legge han i 20:00-20:30 tiden nå
 
Dagen starter en gang mellom 08:30-10:00. Hun sovner ikke før mellom 21:30-22:30. Har prøvd flere ganger å få henbe til å sovne klokken 20:00 eller rundt der, men det resulterer i at hun sover i halvtime maks tre kvarter og er lys våken:-/

Har egentlig gitt opp. Prøver å time søvnen så godt som mulig slik at det ikke blir så sent som 22:00. Og så tenker jeg at rutiner kommer når de kommer. Babyen skal lære en hel haug av ting, og det minste jeg kan gjøre er å la henne få lov til å styre søvnen selv samtidig som jeg prøver å hjelpe henne til å "ta kvelden" litt tidligere hver dag.
 
Synes det dere har nå er en fin plan :) Vet ikke hva helsesøsteren deres egentlig mener med å stå opp tidligere, særlig nå som det er så mørkt ute.
Vi foreldre stiller klokka og står opp mellom åtte og ni og lar gutten på 12 uker sove til han våkner, som regel ikke lenge etter. Så sover han igjen til tolvtiden, etter det er det lek og mat som står på agendaen. Om kvelden så legger vi oss i titiden, før det sover gutten i armen. Merker at han sover tyngre for hver dag som går, så det blir nok ikke lenge til han går med på å legge seg først :)
 
Unger våkner jo gjerne 5-6, la oss nyte sene morgener mens vi ennå kan :D
 
Sovner ca kl 21 og er klar for dagen ca kl 9. Han er overhodet ikke klar for natta før 20-21, og jeg sa det til helsesøster, ift. forskyving, men hun sa at dette var helt greit:) De sier så mye forskjellig altså, gjør det som du føler passer dere best:) Tenker at det etterhvert forskyver seg helt av seg selv, det gjorde det iallefall med førstemann her.
 
Vi begynner legging rundt kl 20, også sovner hun som regel mellom 21 og 22. Så våkner hun rundt 3, spiser en times tid, og sover til ca 8. Da står vi opp, også tar hun en liten dupp igjen rundt 9:30.

MEN, i går sovnet hun ikke før 23, sov til 6(!!), spiste en time og sov videre til 10:30! Så plutselig endres det litt ;)
 
Jeg og de 2 eldste starter dagen ca 07.30. Mini kan sove hele formiddagen så lenge jeg sniker meg opp i senga og ammer innimellom[emoji12] ser tydelig når han er klar til å stå opp. Da er han våken, smiler og babler.
 
Jeg med min førstefødte har pleid å stå opp alt i mellom 8.00 og 9.30. Syns det er deilig når vi ikke har spesielle avtaler på programmet. Fortalte det til hs i går på 3-mnd-kontrollen, hun syns vi skal regulere sovingen slik at han legger seg litt tidligere (legger seg nå ca. 21) og dermed står opp litt før også.
Hva gjør dere?
Hvorfor? Altså det er jo ikke akkurat noe han må stå opp tidlig for? Gjør det du selv vil. Om det så betyr at dere sover hele dagen så gjør det :)
 
Starter dagen ca 7.30, men blir trøtt omtrent 1 time senere så da må hun ha første luren sin.
Sovner for kvelden ca 20-20.30.
 
Hvorfor? Altså det er jo ikke akkurat noe han må stå opp tidlig for? Gjør det du selv vil. Om det så betyr at dere sover hele dagen så gjør det :)

Ja, ikke sant!?
Hun mente det var et tiltak fordi han har begynt å tulle litt med søvnen i det siste, særlig på dagtid har han fort blitt overtrøtt...
 
Takk for alle svar!
Ser at det er mange her som praktiserer ganske likt med oss. Tror ikke vi kommer til å stresse med å framskynde døgnrytmen hans, men prøve oss litt frem og ikke minst se an hans behov :)
 
Vi begynner legging rundt kl 20, også sovner hun som regel mellom 21 og 22. Så våkner hun rundt 3, spiser en times tid, og sover til ca 8. Da står vi opp, også tar hun en liten dupp igjen rundt 9:30.

MEN, i går sovnet hun ikke før 23, sov til 6(!!), spiste en time og sov videre til 10:30! Så plutselig endres det litt ;)

Det er jo stadig noe som endres;) Ikke før jeg tenker at vi har funnet en fin rytme på ting så endrer han den til noe nytt ;)
 
Ja, ikke sant!?
Hun mente det var et tiltak fordi han har begynt å tulle litt med søvnen i det siste, særlig på dagtid har han fort blitt overtrøtt...
Hadde han vært over året kunne jeg ha forstått. Men ser ikke hvordan han skal bli mindre overtrøtt av å dra han opp av senga tidlig om morningen. Sover han er det fordi han trenger det. Er han vanskelig å få i søvn kan det være utviklingsprang. Det skjer mye mentalt med de små nå så ikke alltid like lett å falle til ro nå som det kanskje var før.
 
Med førstefødte sto vi sjelden ordentlig opp før 11-12 de første månedene :D

Men han her ligger og venter på at jeg skal våkne klokka 07 nesten hver dag. ;P Da går vi på badet og steller oss. Hvis vi leverer storesøsteren i barnehagen så har vi startet dagen, ellers går vi og legger oss igjen fra 08-ca 0930. :)
 
Med førstefødte sto vi sjelden ordentlig opp før 11-12 de første månedene :D

Men han her ligger og venter på at jeg skal våkne klokka 07 nesten hver dag. ;P Da går vi på badet og steller oss. Hvis vi leverer storesøsteren i barnehagen så har vi startet dagen, ellers går vi og legger oss igjen fra 08-ca 0930. :)


Puh, takk for den posten, nå ble jeg plutselig nervøs for at vi gjorde noe heeelt annerledes enn alle andre! Jenta sovner i 23.30 tida, våkner for mat rundt kl 4 og 8, også sover vi sammen til kl 10 eller 11..
 
Puh, takk for den posten, nå ble jeg plutselig nervøs for at vi gjorde noe heeelt annerledes enn alle andre! Jenta sovner i 23.30 tida, våkner for mat rundt kl 4 og 8, også sover vi sammen til kl 10 eller 11..

Neida! Det er bare å nyte så lenge det varer. :) De endrer etter hvert mye på søvnen så det varer ikke evig. Nå er førstefødte 1,5 år og står opp ca. 0730 hver dag. Så lykken tar slutt. ;'D
 
Back
Topp