Når starter andre trimester?

Morelltre

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Aprilspirene 2024❤️
Okey, dette er noe jeg aldri har klart å bli klok på.

Jeg har apper som sier forskjellig. Jeg har lest på forskjellige nettsider som sier forskjellig. Appen nørs sier andre trimester fra 13+0, preglife fra 14+0. Usikkerheten toppa seg litt nå da jeg gikk inn på babyverden sin terminkalkulator, trykka inn termindatoen min og så at jeg skal gå inn i andre trimester når jeg er 13+2.

Ikke at det har så mye å si, men bare veldig rart at det er så mye forskjellig. Med hvordan man teller uker også. Der forholder appene seg ofte annerledes til det enn hvordan helsepersonell omtaler det. Igjen, det har ikke noe å si egentlig, men jeg synes bare det er rart at vi ikke har ett felles språk for alt dette. Bare meg? :p

Jeg har apper som sier forskjellig. Jeg har lest på forskjellige nettsider som sier forskjellig. Appen nørs sier andre trimester fra 13+0, preglife fra 14+0. Usikkerheten toppa seg litt nå da jeg gikk inn på babyverden sin terminkalkulator, trykka inn termindatoen min og så at jeg skal gå inn i andre trimester når jeg er 13+2.

Ikke at det har så mye å si, men bare veldig rart at det er så mye forskjellig. Med hvordan man teller uker også. Der forholder appene seg ofte annerledes til det enn hvordan helsepersonell omtaler det. Igjen, det har ikke noe å si egentlig, men jeg synes bare det er rart at vi ikke har ett felles språk for alt dette. Bare meg? :p
Jeg syns også det er rart at det skal være så mye forskjellig. Skjønner at i utlandet har de en annen terminberegning (40+0), og at i Norge krangler de om et svangerskap er 40+2 eller 40+3, så er jo ikke rart at appene sier forskjellig. Men jeg er enig i at jeg syns det kunne vært et felles språk og alle enig :hilarious:

Jeg syns også det er rart at det skal være så mye forskjellig. Skjønner at i utlandet har de en annen terminberegning (40+0), og at i Norge krangler de om et svangerskap er 40+2 eller 40+3, så er jo ikke rart at appene sier forskjellig. Men jeg er enig i at jeg syns det kunne vært et felles språk og alle enig :hilarious:

Ja, sant :p Det er så forvirrende. Vi kunne vel iallfall fått til et felles språk som gjelder innad i Norge :p

Lurer på det samme selv. Appene sier forskjellig:p

Har også vært litt forvirret over at det står så mye forskjellig, men det som går igjen mest er 14+0. Jordmor bekreftet også dette når jeg spurte denne uken :D

Har også vært litt forvirret over at det står så mye forskjellig, men det som går igjen mest er 14+0. Jordmor bekreftet også dette når jeg spurte denne uken :D

Sant! Veldig forvirrende :P Og så rart at appene sier noe annet enn helsepersonell.. Jeg foretrekker å støtte meg på det helsepersonell sier og bruker, så holder en knapp på 14+0 :) Skal spørre om det samme når jeg får muligheten selv. Håper iallfall helsepersonell er enige med hverandre.

Denne er nok utdatert ja
Boka er fra 2022, så tviler litt på at den er utdatert :knegg: kan vere forskjell i korleis vekene blir omtalt som gir mest forvirring kanskje, at veke 14 er 13+0, og at det er det forfattarane meiner. Menmen, til sjuande og sist «bare» eit definisjonsspørsmål.

Sniker fra mai.:joyful:
Jeg trodde alltid at det var fra uke 12+0 jeg. :angelic: Slik jeg tenkte i forrige svangerskap, men det er visst helt feil det da. :smiley-ashamed005

Sniker..
Om du deler svangerskapet i tre, så får du 14 uker på hvert trimester. før 14+0 er første, før 28+0 er andre og resten (opp til 42+0) er tredje. Det er det jeg ser går OFTEST igjen og.. (i alle appene jeg har gått gjennom i mine svangerskap.). Derfor har jeg fulgt dette..

Men altså... det er jo bare et definisjonsspørsmål, og det ser jo ikke så egentlig ut som om noen er enige. Noen få sier 12+0, noen sier 13+0 og de fleste 14+0.
Så er det det samme med tredje trimester.. noen sier uke 26+0, noen 27+0, og de fleste 28+0...
Jeg tenker at hvis de ikke har noe funksjonsfordeling på det (at det heter andre trimester DA fordi det eller det skjer i magen da), så er det jo mest fornuftig å dele trimesterene i tre like deler.

Her er fra appen nørs. Der skriver de tydelig at de har valgt å omtale uker på en helt annen måte enn det som brukes i svangerskapsomsorgen :P Så de er åpenbart klar over det. Synes det mangler en forklaring. Jeg ser at dere har valgt noe annet, men HVORFOR :P

Kanskje det er det som gir følgefeilen ift når de ulike trimesterne slutter og starter.

Vedlegg

• IMG_2188.jpeg
    IMG_2188.jpeg
    392,7 KB · Visninger: 21
Back
Topp