Når starte med fast leggetid?

Lilly88

Blir kjent med forumet
Novemberbarna 2021
Hei.
Jeg har ei lita jente på snart 2 mnd. Foreløpig sover hun når hun vil iløpet av dagen og legger seg sammen med oss. Vi samsover, men ønsker å få henne over i egen seng etterhvert. Jeg har lagt merke til at hun raskt våkner om jeg ikke ligger/sitter ved siden av henne. Jeg lurer på når jeg kan begynne med legging i egen seng, og litt rutiner? :)
 
Det er bare å prøve det. Enten funker det eller så funker det ikke. Når de begynner med produksjon av søvnhormon til kvelden varierer :) jeg har bare gått inn på soverommet også ikke gått ut før de sover.
Hvis lille sover godt på stua og ikke sover uten deg (slik at du må sitte hele kvelden på soverommet) ville jeg bare venta litt.
Man kn forsøke, men ikke tvinge frem at de ligger aleine på soverommet før de er klare.
Med minstemor var det veldig vanskelig å få henne til å ta kveld, veldig urolig og vondt i magen. La seg ikke for natta før 23:30, amming hver time og morgen igjen allerede rundt 8 for så å gråte og å bli bært hele dagen. Det ble gradvis bedre, fra rundt 2 mnd begynte jeg å gå på soverommet 21. De første dagene ble det ikke så hun sov før 23, men innen 2 uker justerte hun seg selv ned til å ta kveld rundt 17:30-18:30 en gang. Det har holdt seg siden.
I perioder må jeg være mye inne på rommet fordi hun er urolig, gjerne ved tannfrembrudd eller sykdom. Ja i det hele tatt, søvn går opp og ned og ett skritt frem, 20 tilbake også 15 frem igjen de første 2 årene.

Men tenker du godt bare kan prøve å gå på soverommet til ca samme tid hver kveld nå og se hva som skjer. Det har funka med begge mine, selv om jeg i perioder har måttet gå inn hver tjuende minutt.
Vi samsover enda og babyen min er 10 måneder.
 
Har en gutt på 6 uker nå og vi har ikke velt startet med faste tidspunkter på kvelden. Han legger seg fremdeles samtidig med oss.
Med mine to eldste så begynte vi med leggerutiner ganske tidlig. Rundt 4 uker tror jeg. Tok kveldsstell og la baby i nest i senga si/vår seng. Ammet/bysset på sengen når baby våknet/var urolig. Etterhvert ble det god rutine og barnet sov godt i lengre økter :)
 
Babyer er veldig forskjellige her, men generelt er det først når de er 3 mnd at de vet forskjell på natt og dag. Med nr 1 og 2 begynte vi når de var 3 mnd og med nr 3 når hun var 2 mnd. Da sovnet de uansett rundt kl 17.30 og så at de da begynte å ha lengre søvn perioder. De sov da i egen seng på eget rom (dvs nr 1 og nr 2 delte rom i en periode).
 
Vi begynte å legge ungene når de var rundt 6uker. Da merket vi at kveldsuro var om vi ikke fikk ungene i seng før den slo til. Det kunne bety at babyen var i seng 17.00. Men det funka, da slapp jeg en overstimulert baby som gråt hele kvelden :) men ingen av ungene mine har fast klokkeslett egentlig, men har funnet ut av når de bør legges, ser på de når de blir trøtt osv . Fokuserer fortsatt på at de eldste skal få 12 timer om natta, ikke alltid det går, men prøver :)
 
Back
Topp