Når sluttet dere samsove?

Zonnestraaltje

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Vi samsover for tiden ufrivillig. Det startet for ca. 1 1/2mnd. siden. Det er rett og slett ikke mulig å få datteren vår over i egen seng for tiden. Hun er 7mnd. Vi velger å la det gå for nå, men når fikk dere babyen over i egen seng etter lengre tids samsoving(alder)?

Her har vi hatt sprinkelsenga inntil vår med den ene siden av som bedside, bundet senga til vår med bagasjestropper.
Vesla likte ikke å sove der ganske lenge. Hun valgte selv å krabbe nedi og legge seg der for å sovne ved legging da hun var rundt 15-16 mnd tenker jeg, kanskje det var litt før. Hadde lang «kamp» med sønnen min for å vende han til sprinkelseng og det var ikke verdt det :hilarious: så denne gangen har jeg bare latt hun få regulere selv men forsøkt å legge henne ned i sprinkelsenga iblant.
Nå er det litt tilfeldig hvor hun sovner - etter en lang dag i bhg vil hun gjerne ligge inntil oss pg sovne, men vi kan legge henne ned i senga hennes etter hun har sovnet uten at hun våkner av det nå. Hun er akkurat blitt 2 år nå. Våkner som regel 0-3 ganger per natt, ibalnt finner hun en smokk selv og sovner i senga si igjen og andre ganger krabber hun opp i vår seng.

Fra dag 1 men hun fikk eget rom når hun var 6 mnd.
Hun vekket meg og jeg vekket henne.
Helt mørkt med lukket dør noe vi har tjent så mye på i ettertid, vi kan dra hvor som helst og hun legger seg uten problem på eget rom.
Er i dag 10 år.

Ca 6-7 mnd tror jeg. Da begynte hun å flytte så sykt mye på seg i løpet av natta, at jeg tilslutt ble så redd for å få hun under meg mens jeg sov :nailbiting:
Så da var det opp i sprinkelsenga, fremdeles på rommet mitt. Gikk helt smertefritt å venne henne til å sove der, heldigvis :)

Men jeg ser nok for meg at hun kommer opp i senga mi igjen etterhvert, mellomste kom og la seg i senga mi helt til minstemor ble født. Da var han 5 år :joyful: Og hadde sikkert sovet hos meg enda hadde det ikke vært for lillesøsteren

Fra dag 1 men hun fikk eget rom når hun var 6 mnd.
Hun vekket meg og jeg vekket henne.
Helt mørkt med lukket dør noe vi har tjent så mye på i ettertid, vi kan dra hvor som helst og hun legger seg uten problem på eget rom.
Er i dag 10 år.
Dette er mitt 3. barn og jeg har aldri opplevd samsoving før :bag: Føler det ligger mer bak enn øvelse i denne alderen, men har håp for at dette blir lettere å kommunisere at egen seng er ok når hun har passert året, for akkurat nå føler jeg meg rådvill. Hun har et ekstremt behov for nærhet ved soving. Unntaket er formiddagsluren. Da sover hun gjerne i vogna, noe hun ikke gjør mot ettermiddagen/kvelden.

Hun tar dessverre ikke smokk heller, noe de to første som sov i sprinkelsenga gjorde.

Dette er mitt 3. barn og jeg har aldri opplevd samsoving før :bag: Føler det ligger mer bak enn øvelse i denne alderen, men har håp for at dette blir lettere å kommunisere at egen seng er ok når hun har passert året, for akkurat nå føler jeg meg rådvill. Hun har et ekstremt behov for nærhet ved soving. Unntaket er formiddagsluren. Da sover hun gjerne i vogna, noe hun ikke gjør mot ettermiddagen/kvelden.

Hun tar dessverre ikke smokk heller, noe de to første som sov i sprinkelsenga gjorde.

Jeg mener også at behov for nærhet (dag ig natt) er litt medfødt. Jeg har 2 stk og de har hvertfall ikke vært like. Jeg har gjort en del likt, men jenta hr alltid trengt mer hjelp og støtte for å sove. Både på dagen og natta :p
Men mine har tatt smokk, og det er faktisk veldig ekstra hjelp. Sånn selv om den yngste sov dårlig. Det er kanskje litt for seint for smokk nå også, siden hun ikke har villet ha den til nå? Yngste tok den fra 2,5-3 mnd en gang, og første tok den fra første øyeblikk.

Jeg har hevrtfall merket stor forskjell på mine rundt 10 mnd, og igjen rundt 14 mnd, med mer selvstendighet. Hvertfall om man sammenligner med 6-9 mnd som var skikkelig «kleggperiode».

Håper det blir bedre snart ❤️ mitt beste tips er bare egen seng til mannfolket, sånn at man får bedre plass når det første skal samsoves.

Det er kanskje litt for seint for smokk nå også, siden hun ikke har villet ha den til nå?
Jeg har gitt henne smokk hver dag i over 7mnd. :hilarious: Jeg ville så gjerne at hun skulle bruke det :bag:Hun har brukt den som biteleke siden hun begynte lede ting til munnen selv. Før dette dyttet hun den bare ut, men jeg fortsatte å tilby daglig. Hun er veldig glad i å holde i sugedelen mens hun biter i ringen(bibs) eller den runde delen med bilde på(mam) :hilarious:

Suge på den skal hun aldeles ikke. Jeg har prøvd flere smokketyper. Hun kan nå få hele plastikken i munnen, så hun får aldri leke med den uten oppsyn mer. Jeg tar de fra henne hver gang hun begynner trykke hele inn i munnen. Regner med å kaste de snart av den grunn(dette er 6mnd.+ smokkene - de mindre tør jeg ikke gi henne mer).

Her går det i perioder. Av og til sover hun hele natten i egen seng, men nå for tiden kommer hun i vår seng ila natten. Hun er ca halvannet.
Før hun var året, sov hun aldri hel natt i egen seng. Men skal sies, dette barnet har et ekstremt nærhetsbehov. Selv hennes første levedøgn, så kunne hun sovne av.. men la jeg henne fra meg, tok det maks 5 min før hun begynte gråte. Helt ekstrem. De andre greide fint ligge for seg selv litt liksom..

Her går det i perioder. Av og til sover hun hele natten i egen seng, men nå for tiden kommer hun i vår seng ila natten. Hun er ca halvannet.
Før hun var året, sov hun aldri hel natt i egen seng. Men skal sies, dette barnet har et ekstremt nærhetsbehov. Selv hennes første levedøgn, så kunne hun sovne av.. men la jeg henne fra meg, tok det maks 5 min før hun begynte gråte. Helt ekstrem. De andre greide fint ligge for seg selv litt liksom..

Høres kjent ut - husker minste her våkna I SVEVET på vei vekk fra meg det første halvåret. Lite transfervennlig baby. Slo øynene opp og så strengt på meg om jeg prøvde :hilarious:
Eldste car aldri sånn, sov for seg selv, hvertfall på dagtid, fra første sekund.

Høres kjent ut - husker minste her våkna I SVEVET på vei vekk fra meg det første halvåret. Lite transfervennlig baby. Slo øynene opp og så strengt på meg om jeg prøvde :hilarious:
Eldste car aldri sånn, sov for seg selv, hvertfall på dagtid, fra første sekund.

Transfer gikk ofte greit nok, men så oppdaget hun vel at ingen holdt kroppskontakt lenger, og våknet. Aldri vært borti noe så klengete før :hilarious:

Guttungen her sov i vår seng og i bedside crib (sprinkelseng hvor vi fjernet ene veggen bare) første året. Han fikk eget rom da han var 1 år, og har aldri ønsket å komme inn for å sove hos oss siden. Han er straks 4. Men alle barn er vel forskjellig, og har forskjellig behov.

Vi samsover for tiden ufrivillig. Det startet for ca. 1 1/2mnd. siden. Det er rett og slett ikke mulig å få datteren vår over i egen seng for tiden. Hun er 7mnd. Vi velger å la det gå for nå, men når fikk dere babyen over i egen seng etter lengre tids samsoving(alder)?

De føler seg jo så trygg og god hos oss <3 Datteren vår er delvis i egen seng nå, 2,5 år. Men kommer inn til oss på natten mellom kl 5-6 (vi bruker ikke barnehage så vi sover til 9 her i huset). Hun gikk egen seng fra hun var 1,5.

Vi har samsovet lenge, men ikke ufrivillig. Jeg har vært helt trygg på at alle ville ønske seg egen seng innen de ble konfirmert. ;)

Eldste flyttet ut av vårt rom og seng like før han ble storebror. Dvs, han hadde egen seng på vårt rom før det, men sov det meste av natten i vår. Han fortsatte å komme inntil oss men innså at babyen bråket så det var beste å sove i egen seng. Han var 2,5 da hun ble født.

Mellomste fikk egen seng på samme rom som broren da hun var ca halvannet og kom fortsatt inn til oss i løpet av natten en stund. Igjen tror jeg muligens det sluttet helt da det kom en ny baby, men da var hun nesten 5.

Og minstemor sov med oss lengst. Hun hadde også egen seng etterhvert men sov det meste av natten i vår seng til hun var nærmere 3. Hun har fått eget rom for flere år siden, men kommer fortsatt inn til oss når hun har vært på do. Det skjer en gang mellom midnatt og 6 på morgenen. For tiden stort sett mellom 5 og 6. Det er bedre om hun kommer før 4 for da sovner hun, etter fem starter hun dagen.
Hun er 7 år gammel.

Men det stemte det jeg sa i starten. Eldstemann er konfirmant i år og han vil slett ikke sove med oss lenger.

Det er bare en kort periode i ungenes liv de vil sove med oss. Den nærheten har jeg gitt. Men jeg har også ammet lenge og da var det enklest å ha ungen der så egen seng når de er baby har jeg ikke orket. Da måtte jeg stått opp.

Vi har samsovet lenge, men ikke ufrivillig. Jeg har vært helt trygg på at alle ville ønske seg egen seng innen de ble konfirmert. ;)

Eldste flyttet ut av vårt rom og seng like før han ble storebror. Dvs, han hadde egen seng på vårt rom før det, men sov det meste av natten i vår. Han fortsatte å komme inntil oss men innså at babyen bråket så det var beste å sove i egen seng. Han var 2,5 da hun ble født.

Mellomste fikk egen seng på samme rom som broren da hun var ca halvannet og kom fortsatt inn til oss i løpet av natten en stund. Igjen tror jeg muligens det sluttet helt da det kom en ny baby, men da var hun nesten 5.

Og minstemor sov med oss lengst. Hun hadde også egen seng etterhvert men sov det meste av natten i vår seng til hun var nærmere 3. Hun har fått eget rom for flere år siden, men kommer fortsatt inn til oss når hun har vært på do. Det skjer en gang mellom midnatt og 6 på morgenen. For tiden stort sett mellom 5 og 6. Det er bedre om hun kommer før 4 for da sovner hun, etter fem starter hun dagen.
Hun er 7 år gammel.

Men det stemte det jeg sa i starten. Eldstemann er konfirmant i år og han vil slett ikke sove med oss lenger.

Det er bare en kort periode i ungenes liv de vil sove med oss. Den nærheten har jeg gitt. Men jeg har også ammet lenge og da var det enklest å ha ungen der så egen seng når de er baby har jeg ikke orket. Da måtte jeg stått opp.
Hvordan får dere tid til fysisk nærhet mellom deg og mannen? Jeg skjønner jo at dere får det til, for dere har jo flere barn :hilarious: Dette er noe av årsaken til at jeg ikke ønsker samsoving som standard. Senga vår er også 1,60 bred bare, slik at vi blir liggende veldig stivt og på kantene i hver vår ende :hilarious:

Mine to eldste(ene er blitt voksen, men bor hjemme), har aldri delt seng med oss, med unntak av under amming. De haddr null behov for samsoving. Da var det liksom ikke noe problem for oss voksne å ha tid til fysisk nærhet etter leggetid. Nå har vi unger "i hele huset" når minste sover på dagtid, og når hun er lagt for natten er hun mellom oss, så det går jo ikke!

Hvordan får dere tid til fysisk nærhet mellom deg og mannen? Jeg skjønner jo at dere får det til, for dere har jo flere barn :hilarious: Dette er noe av årsaken til at jeg ikke ønsker samsoving som standard. Senga vår er også 1,60 bred bare, slik at vi blir liggende veldig stivt og på kantene i hver vår ende :hilarious:

Mine to eldste(ene er blitt voksen, men bor hjemme), har aldri delt seng med oss, med unntak av under amming. De haddr null behov for samsoving. Da var det liksom ikke noe problem for oss voksne å ha tid til fysisk nærhet etter leggetid. Nå har vi unger "i hele huset" når minste sover på dagtid, og når hun er lagt for natten er hun mellom oss, så det går jo ikke!
For det første så har vi hatt gjesterom når ungene ikke hadde egne rom. ;) Også står de jo opp lenge før oss i helgene. ( Eldste hadde dog akkurat begynt å stå opp uten at vi trengte være der, bare bytte bleie og følge ham opp så kunne vi legge oss igjen (våken, men ikke i samme rom) da mellomste ble født.

Også har vi litt bredere seng enn dere og har greit plass selv med en baby i midten. Men det er jo en fase som ikke var vart så lenge

Skal si fra når/hvis det skjer, han blir 4 i sommer :hilarious:

Han har vært sånn helt siden han var liten og hadde stille refluks, soving alene var kjempevanskelig. Men så fort noen er ved siden av, så ligger han pent og rolig og sover hele natta. Vi øver hver kveld og natt, og han sover stort sett alene fra 19.30-23, men så kommer han oppi til oss.

Jeg tipper det går seg til før han blir konfirmant :p

Hun er 3 og nå forsøker jeg bestikkelser med badeland i helga om hun sover i egen seng hele uka.

Med yngste som har krevd samsoving (mot min vilje egentlig) tror jeg vi har fått kutta det nå ved fylte 3år. Lagde skjema med stjerner hvor man får stjerne for hver natt i egen seng, og mulighet for diverse belønninger for hver tredje stjerne. Typ lage smoothie, spise en is, velge middag, dra på lekeland osv (bare mulighet til å velge det en gang, hadde blitt ruinert ellers :D )

Samsov til ammingen var over . De var rundt 7 mnd alle tre. Samsov noe etter det , men du bestemmer hvor barnet skal sove . Merket ikke så mye her for de sov når jeg la dem i egen seng.

Vi samsover delvis fremdeles, eldste er 2 år 3 mnd. Men de siste 2-3 mnd har han i større og større grad hatt hele natta inne hos seg selv. Fram til da har han stort sett sovet halve natta hos seg og halve hos oss. Vi fant fort ut at det var like greit at han sov hos oss, for da sov vi alle sammen.

Back
Topp