Når sluttet barnet å leke med pynt?

Aldri? :bag: Har en tiåring som bare måååååå pille på alt, og en fireåring som ikke rører noe.

Når kan man forvente at barnet forstår at det ikke skal leke med pynt/interiør?

Hva slags pynt tenker du på?
Det vi har i hans høyde som kunne vært spennende er vel gardiner og to planter. Vi jobba mye med at plantene ikke er lov fra han var mobil, og fra ganske tidlig har han respektert dem. Han må av og til pille bittelitt på dem, men så ser han på oss og rister på hodet
Ellers har jeg tatt bort mye, orker ikke si nei, avlede og at han blir frustrert og sint fordi han ikke får lov og ikke skjønner hvorfor flere ganger om dagen. Men når de har mer språk og forståelse kan man jo forklare litt mer, likevel er det vel noen som bare kløøøør i fingra og må pirke litt :hilarious:

Hva slags pynt tenker du på?
Det vi har i hans høyde som kunne vært spennende er vel gardiner og to planter. Vi jobba mye med at plantene ikke er lov fra han var mobil, og fra ganske tidlig har han respektert dem. Han må av og til pille bittelitt på dem, men så ser han på oss og rister på hodet
Ellers har jeg tatt bort mye, orker ikke si nei, avlede og at han blir frustrert og sint fordi han ikke får lov og ikke skjønner hvorfor flere ganger om dagen. Men når de har mer språk og forståelse kan man jo forklare litt mer, likevel er det vel noen som bare kløøøør i fingra og må pirke litt :hilarious:
Minsten her er helt besatt av ting. Hvis vi har ting fremme så må jeg løpe etter og si "nei" hele tiden, og han hyyyyler hver gang han får et nei. Det orker jeg bare ikke :hilarious:

Minsten her er helt besatt av ting. Hvis vi har ting fremme så må jeg løpe etter og si "nei" hele tiden, og han hyyyyler hver gang han får et nei. Det orker jeg bare ikke :hilarious:

Ja samme her, orker ikke at det skal være sånn dagen lang :p

To år og still going strong her. Kan ikke engang ha stuebordet i stua mens han er våken, fordi han drar det bort til veggene og klatrer for å rive ned bilder osv. Helt umulig er han

Slutter de noen gang med det, altså? :p

Jeg har allerede startet og han er 7 mnd. Han åler seg bare foreløpig. Har ikke så mye pynt stående men har en lysestake som står på gulvet han har veeeeeldig lyst å rive ned. Men han begynner faktisk å forstå at den ikke er lov å røre:wtf: prøver selvfølgelig igjen og igjen, men slutter når jeg sier «nei, ikke lov».

Jeg tenker det er ikke noe problem å sikkerhetsrydde hjemme og ta bort alt av pynt osv, men veldig slitende med en gang en skal på besøk da:wacky:

2 og 3,5 år her, og hvis jeg sier at noe er pynt lar de det være, men jeg må gjenta det ca én gang i timen :p

Mannen min blir 35 og hender jeg kjefter mer på han enn ungene. Noen slutter aldri. Barna er 6 og 3.5 år og må ta på alt hele tiden. De har bare blitt verre og håpløst å ta de med på butikken.

Har aldri ryddet bort noe, jeg tar den kampen fra starten av. En plass mellom 1 år og 18 mnd sank ting inn, og det ble en forståelse for hva nei betyr og at pynt og blomster ikke er til å leke med. Synes det er veldig greit spesielt når vi er andre steder, at barnet mitt forstår og respekterer regler og grenser.

Tror det er så utrolig forskjellig fra barn til barn! Mine fire har forstått at de ikke skal rive i pynt, duker, planter osv en gang rundt 1,5 år, og stopper når jeg sier nei hvis de prøver. Men har noen tantebarn som er helt utrolige, og et nei fungerer bare ikke. Og foreldrene er ikke mindre strenge enn oss.. Og har halvparten av mange av de samme genene.. Så tror man bare må se an sitt eget barn. Men anbefaler jo på et vis å ikke rydde vekk for mye hjemme da, ellers får de ikke en grei arena å lære på, og man må springe mer etter hos andre som ikke har gjort det samme.. Og det er kjipere! Kanskje lett for meg å si som har barn som ikke plukker for mye da :hilarious:

Vi sa fra om TV, stereoanlegg og stikkontakter med en gang, og det var aldri noe stort problem. Han hadde sin egen roteskuff på kjøkkenet med masse rart oppi, og det hjalp veldig hvis vi skulle lage mat med han på gulvet. Ellers har vi prøvd å ha stasjoner med leker som han kan gjøre hva han vil med, og sagt nei til det som har med pynt/elektrisitet å gjøre.
Borte hos andre så han alltid på oss først og lot være hvis vi ristet på hodet. Hadde alltid med noe eget til han.

Snart femåringen min må være borti alt, elsker å ta på ting. Men hvis vi sier at han ikke skal ta på noe så gjør han ikke det og han tar ikke på det igjen.
Minstemann på 2,5 er ikke like ivrig på å ta på ting lengre, men han blir seriøst døv når vi sier at det ikke er lov å røre :rolleyes: Og kan røre flere ganger etterpå.
Han var vel litt over 2 år før jeg turte å kjøpe inn planter til vinduskarmen (som er lav, ca halvmeter over gulvet). Han er borti innimellom, knekte blant annet av en ny gren på orkidéen min forrige uke :arghh:

Back
Topp