Når slutta ungene med sprinkelseng?

*lykkeligst*

Forumet er livet
Lillesøster her er jo bare litt over året, men det hadde vært forferdelig kjekt om hun kunne legges over i juniorseng (som bare står på rommet vårt nå) før babyen kommer i juni... Så slapp vi å kjøpe enda en sprinkelseng liksom

Noen som har prøvd "storseng" til 1-åringer? Funker det? Tips?

2 år og 4 mnd :)

Han var 1,5 år. 
Da nektet han å ligge i sprinkelsengen, enda vi tok av den ene kanten. 
Så vi kjøpte juniorseng til han da, istedet for at han skulle ligge på madrass på gulvet. 

Min bytta til seng for store gutter i romjula 2011 da var han 2,5 år :) 

Han var ett år og åtte mnd. Hadde ikke noe valg ettersom han bare krabbet over sengekanten (hadde gjort det i noen mnd på det tidspunktet). Mye bedre at han ikke falt så langt ned om han først krabbet ut av sengen. Var ikke noe problem og han fikk "voksenseng" med en gang da juniorseng uansett er bortkastet etter min mening (den må skiftes ut etter få år).

Mi var 2 år og 3 mnd da hun fikk stor seng, men det var fordi lillebror ble skummel å ha i vogga, så han måtte sprinkles for natten :)

Gikk veldig greit. Vet om mange 1 åringer som har fått stor seng og det har gått både bra og dårlig, det er ofte blitt mange løpeturer på foreldra da hehe.

Nå som vi ikke venter flere barn vet jeg ikke hvor lenge minin kommer til å bruke den, han trives godt i den så da lar vi det gå enda lenger :)

*lykkeligst* skrev:
Men dere som bytta seng tidlig. Det var ikke noe problem med at ungen gikk ut av senga 100 ganger hver kveld?

Nei, null problem med det. 
Vi har alltid sittet hos han til han har sovnet, noe som tar kort tid. 
Og når han våknet på natten kunne han komme inn til oss, istedet for å få hyleanfall bak sprinklene.

Her var han 2år, her ble han for lang til senga. Gikk rett over på voksenseng.

Ingen av mine har noensinne sovet i lukket sprinkelseng, de har alltid kunnet komme seg inn og ut av sengen selv. Jeg synes åpen seng til 1-åringer fungerer helt perfekt. :) 

Han var vel 1,5 ca da vi tok av kanten på sprinkelsenga, nå har han juniorseng.

Jenta mi sover i sprinkelseng enda, men har tenkt å bytte til storjente seng med engang vi flytter

Da var han nok 1 år og 10 mnd, to mnd. før ny baby skulle komme:-)
Nå har det gått fem-seks mnd (tror jeg..?) og det har skjedd to ganger at han har gått ut av senga, for å hente seg en tusj og tegne overalt. Utenom det har det aldri vært noe problem. Første natta gikk supert:-)

Vår var 3 år :P

Da pga hu var blitt så stor jente, hu klatra enda ikke ut av sprinkelsenga så. Men hu ble jo også bleiefri da, så greit hu kunne bevege seg ut og inn av senga selv.

Hu minste kommer heller ikke til å få ei storjente seng før hu er rundt den aldern tenker jeg, eller hu begynner å klatre utav sprinkelsenga.

Storebror var ca 1,9 år. Det gikk i periodevis fint, men stort sett var det et styr å få lagt han. For ca en mnd siden tok vi til slutt på kanten igjen, og det var en lettelse for han. Tar to min å få lagt han nå... Så han var tydeligvis ikke klar for stor seng...

En sprinkelseng (rosa/blå) koster 350 kr på ikea ut denne uka, så er jo ikke den store invisteringen sånn sett. Særlig ikke da om største faktisk blir liggende enda en stund:)

detnyenicket skrev:
Storebror var ca 1,9 år. Det gikk i periodevis fint, men stort sett var det et styr å få lagt han. For ca en mnd siden tok vi til slutt på kanten igjen, og det var en lettelse for han. Tar to min å få lagt han nå... Så han var tydeligvis ikke klar for stor seng...

En sprinkelseng (rosa/blå) koster 350 kr på ikea ut denne uka, så er jo ikke den store invisteringen sånn sett. Særlig ikke da om største faktisk blir liggende enda en stund:)

Senga er jo ikke det dyre, men madrassen er  Men må man, så må man jo. Får prøve litt de neste ukene og se hvordan det går. Er bare litt surt å kjøpe ny når vi har en juniorseng som står uten å bli brukt bare. Storesøster har jo fått køyeseng, så hun bruker den heller ikke lengre

Vi byttet i påsken nå og da var jenta vår 2 år og 2-3 mnd. Det var skikkelig stor stas med stor-jente-seng altså :-D

Sofie er 3, og vi kommer nok til å bytte ganske snart. Tenker først vi tar ned den ene siden på senga, så hun lærer seg å takle friheten (hun klatrer ikke ut enda!), og så blir det ny seng når det går bra og vi har råd. 

Hun har nå blitt så lang at hun trenger ikke å ake seg langt ned i senga før beina stikker ut under, så det er vel på tide. :p

Vår var berre litt over året da han fant ut at å hoppe over sprinklene ikkje var noko problem. Da enda han opp i vår seng ein periode, før me fekk fiksa nytt soverom til han med ei vanlig dobbelseng (var det me hadde).
Det har aldri vore noko problem at han gjekk ut av senga. Viss han gjer det, så legg me han berre igjen, og det er sjelden protestar. Brukar babycall da, så han ikkje vandrar rundt å finne på masse ulovligheita :o)

Back
Topp