Når skolebarn ikke tør og gå på besøk

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Jeg har en 6 åring som ikke tør og gå på besøk til vennene sine. Hun har en venn hun er trygg nok på foreldrene til og besøke alene, men ellers vil hun ingen steder hvis ikke jeg eller pappaen kan være med.

Det har allerede vært ett problem i noen år i barnehagen, da andre foreldre har forventet at barna skal kunne gå på besøk alene.Ett foreldrepar har forstått problemet, og vært veldig behjelpelige og tillatt at jeg har vært med henne noen ganger så hun har blitt trygg, andre steder har det endt opp med at det aldri har blitt besøk hos de, bare hos oss, fordi foreldrene ikke vil ha andre foreldre på slep.

Nå går hun på skolen, og problemet blir jo bare større! Hun har allerede fått spørsmål om og komme på besøk til noen hun ikke kjenner så godt, og det vil hun IKKE, for hun kjenner jo ikke foreldrene.

Vi skal også starte opp med vennegrupper i klassen hennes nå, noe jeg i utganspunktet er veldig positiv til - og var med på og få igjennom, men så dukker problemet opp; jentungen nekter, hun vil IKKE gå på vennegruppene! Ikke fordi hun ikke vil være med de andre barna, de må gjerne komme hit, men hun tør ikke besøke de fordi hun ikke kjenner foreldrene godt.

Men hva tenker egentlig foreldre der ute om at en førsteklassing må ha med mamma eller pappa på vennegruppe?

Andre besøk blir desverre som regell ungått, fordi det er for problematisk og gjennomføre, og jeg tør nesten ikke fortelle andre foreldre om "problemet" lenger, fordi vi har møtt veldig lite imøtekommenhet hos de fleste i mange år allerede. Og jo eldre hun blir, jo vanskeligere blir det vel og få forståelse på dette? Ser for meg at det kan bli utfordrende med bursdagsbesøk i fremtiden også, hvis de ikke blir arrangert på lekeland eller andre steder hvor det er naturlig at en del foreldre blir igjen.

Er det andre med barn som er skeptisk til og gå på besøk alene? Hva er deres erfaringer med dette?

Min eldste går i 3.klasse og ei av klassevenninnene hans vil helst ha mor sammen med seg. Det har aldri vært noe problem, og jeg syns bare det er koselig at hun blir her og tar en kopp kaffe :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Tenker at dette er noe du kunne ha informert om på et foreldremøte tidlig i skoleåret, i samarbeid med lærern,så alle visste om det at ditt barn har slike utfordringer. Er jo noe som bør tas på alvor og løses sakte og sikkert over tid, tenker jeg. Hadde heller ikke ment at det var noe problem at en mamma var her og drakk kaffe mens ungene lekte sammen :)

Tenker at dette er noe du kunne ha informert om på et foreldremøte tidlig i skoleåret, i samarbeid med lærern,så alle visste om det at ditt barn har slike utfordringer. Er jo noe som bør tas på alvor og løses sakte og sikkert over tid, tenker jeg. Hadde heller ikke ment at det var noe problem at en mamma var her og drakk kaffe mens ungene lekte sammen :)
Det er sant, det hadde nok ikke vært så dumt, men jeg tenkte rett og slett ikke på det. Det er en stund siden sist det var en problemstilling, siden vi har hatt lang sommerferie og rolig skolestart. Men nå dukket det opp igjen, etter at vi har hatt foreldremøtet.

Min eldste går i 3.klasse og ei av klassevenninnene hans vil helst ha mor sammen med seg. Det har aldri vært noe problem, og jeg syns bare det er koselig at hun blir her og tar en kopp kaffe :-)

Så flott at du synes det er greit! :) De må jo gjøres trygg i situasjonen dissr barna også, og det er jo ikke så mange andre måter og gjøre det på som jeg ser, men det er vanskelig hvis de andre foreldrene ikke er positive til det.

Jeg synes også synd på de andre barna, som aldri får vist frem sitt hjem og sine ting, fordi de alltid må hit, så det burde jo øves på og løses for begge barna, ikke bare det som er skeptisk.

Så flott at du synes det er greit! :) De må jo gjøres trygg i situasjonen dissr barna også, og det er jo ikke så mange andre måter og gjøre det på som jeg ser, men det er vanskelig hvis de andre foreldrene ikke er positive til det.

Jeg synes også synd på de andre barna, som aldri får vist frem sitt hjem og sine ting, fordi de alltid må hit, så det burde jo øves på og løses for begge barna, ikke bare det som er skeptisk.
Synes det er rart at ikke de andre foreldrene forstår dette. Det er jo helt normalt at barn er forskjellige og det er så viktig at de føler seg trygge og komfortable der de er. Husker selv at jeg noen ganger syntes det var vanskelig å overnatte hos noen, og det er ikke noen god følelse. Det er vi voksne som må passe på at alle føler seg trygge...

Bestevenninna til vesla har endel utfordringer om å slippe mamman sin helt ut av syne blant annet, det har vi snakka om på foreldremøte og det ble møtt med forståelse da det ble forklart. Synes det er helt greit jeg da:)

Har dessverre ikke noe erfaring...

Hadde ikke reagert om du hadde vært med på besøk, viktigst er jo at jenta blir trygg. Siden dere alt har hatt foreldremøte kunne dere kanskje skrevet et lite infobrev som læreren sendte med hjem?

Noen tanker rundt:
- hvorfor er hun så skeptisk overfor andre voksne?
- har du tatt opp problemstilling med lærer? hvordan reagerer hun når det kommer nye voksne inn i klassen
- hva mener hs?

De har allerede hatt vikar noen dager, og det gikk heldigvis kjempe fint, fordi de alltid har en assistent inne i klassen også, så da kjente hun i allefall assistenten. :)

Hun har litt sosial angst tendenser, har vært på bup og sykehus, men ikke i så stor grad at hun har fått noen diagnose, siden hun er så ung så kunne det være at hun vokser det av seg. Settes ikke inn noen tiltak eller behandling, vi må bare prøve og trygge henne best mulig.

Det med ett infoskriv til foreldrene var jo en god ide. Det skal jeg tenke litt på og diskutere med samboeren min. Kanskje ta en samtale med helsesøster på skolen også, og høre hva hun tenker. Takk for tips! :)

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg hadde syntes det bare var koselig om en mamma ble meg sin unge jeg. Stor mulighet for å bli kjent med foreldrene og det er viktig når barna danner vennskap :)
Skjønner ikke hvorfor noen skal reagere på det? Barna må ta de skrittene de synes er riktige!
Noen barn blir med fremmede hjem uten å ofre foreldrene en tanke, mens andre er mer avhengig av foreldrene :) Sånn er barn :)

Jeg tenker at dere bør jobbe endel med å få henne trygg på å gå på besøk selv om hun ikke kjenner foreldrene. Nå er hun bare 6 men om det fortsetter så vil det jo være kjedelig for hennes del . Det med å gå på besøk til andre er viktig.
Jeg har hatt en sønn selv som ikke ville på besøk til andre, men mild pushing på han har ført til at det ikke er noe prooblem.

Hvorfor føler hun aat hun må kjenne foreldrene for å gå på besøk, jeg ville snakket litt om det i grunn.

Det med å sende ut infoskriv er jeg litt usikker på om jeg selv ville gjort egentlig.

Last edited:
Jeg skjønner absolutt ikke hvorfor andre foreldre skulle reagere på det? Her hadde jeg bare syntes det var koselig om mor eller far ble med for en kaffekopp. "Alle" vet jo at barn er forskjellige, og at noen trenger mer tid på å bli varm i trøyen enn andre, og at da trengs det en rolig tilvenning.
Ellers er jeg enig i det med infoskriv. Vi fikk et lignende skriv om en gutt i bhg, og syns det bare var positivt. Har heller aldri hørt noen andre kommentere det på noen måte.

Lykke til! Håper det ordner seg :)

Hvordan er hun i bursdagsbesøk forresten? Er problemet det samme da? Jenten min på 5 ville helst at vi skulle være med henne i bursdagsbesøk frem til nå nylig. Etter mye prating, og at hun fikk se at ingen andre foreldre var med, fikk plutselig ikke vi heller lov å være med lenger :P

Jeg tenker at dere bør jobbe endel med å få henne trygg på å gå på besøk selv om hun ikke kjenner foreldrene. Nå er hun bare 6 men om det fortsetter så vil det jo være kjedelig for hennes del . Det med å gå på besøk til andre er viktig.
Jeg har hatt en sønn selv som ikke ville på besøk til andre, men mild pushing på han har ført til at det ikke er noe prooblem.

Hvorfor føler hun aat hun må kjenne foreldrene for å gå på besøk, jeg ville snakket litt om det i grunn.

Det med å sende ut infoskriv er jeg litt usikker på om jeg selv ville gjort egentlig.
Vi har holdt på med mild pushing hele veien vi, men når hun setter seg fullstendig på bakbena og nekter, så blir det jo ikke mild pushing hvis vi sender henne av gårde uansett. Men det er klart vi jobber med det, snakker med henne og forsøker og pushe så godt vi kan! :)

Hvordan er hun i bursdagsbesøk forresten? Er problemet det samme da? Jenten min på 5 ville helst at vi skulle være med henne i bursdagsbesøk frem til nå nylig. Etter mye prating, og at hun fikk se at ingen andre foreldre var med, fikk plutselig ikke vi heller lov å være med lenger :p
Ja, her er problemet det samme i bursdagsbesøk også. Kanskje terskelen hennes er bittelitt lavere for og kunne gå alene til noen, men ikke mye. Nå har de fleste bursdagene vært på lekeland det siste året da, så da har det jo vært veldig greit og bli der.

Men ja, det er ett problem jevnt over. Bursdagsbesøk, fritidsaktiviteter, vennebesøk, vikarer i barnehagen var problematisk etc. Av og til har hun dager eller perioder hvor hun ikke svarer andre voksne når de snakker til henne ute (naboer man treffer el.), ikke fordi hun er uhøfflig, men fordi hun av en eller annen grunn ikke klarer der og da. Alikevel vil jeg ikke si hun er spesielt sjenert, hun har alltid hatt mange venner, vært populær og leker litt med mange. Har visst fint kunnet gå bort til barn i eldre klassetrinn på sfo og lekt med de hvis de holdt på med noe hun hadde lyst til, men det må være på hennes initativ, og spontant. Hvis de kommer bort til henne kan det være vanskeligere.

Jeg for min del synes ikke det hadde vært noe problem om en av foreldrene var med inn og tok en kaffe :) Siden hun går i 1.klasse er det jo også en gylden mulighet for å bli kjent med de andre foreldrene i klassen. Jeg hadde følt det ble litt formelt med infoskriv, siden ikke alle foreldrene nødvendigvis behøver å vite det. Hadde heller sendt en sms til de aktuelle foreldrene med en kort forklaring, også tatt resten over en kaffe når dere kommer innom ;)

Min første tanke er at det må jo være en grunn til at hun ikke vil gå alene.
Er hun veldig sjenert eller bare usedvanlig avhengig?
Dette må jo gå å trene bort og jeg synes jo det er trist å høre at andre foreldre ikke er spesielt imøtekommende.
Men det er vel ikke vanlig og det er viktig tror jeg å ikke gjøre dette til et problem.

At datteren nekter å gå på vennegruppe møter ville jeg ikke tillatt. Det er vel ikke hun som skal lage reglene?
Jeg tror jeg ville bedt BUP om hjelp for å utelukke at det ikke er noen psykologisk underliggende grunn. De bør og kunne være behjelpelig med tilvenning.

Ville heller aldri være med barn hjem i barnehagen/første år på barneskolen, uten mamma. Ble jeg "pusha" noen få ganger ble det til at foreldrene måtte ringe mamma for å få henne til å hente meg med en gang. Er en fint fungerende voksen idag likevel som liker å gå på besøk;) men fremdeles litt mammadalt da;)

Back
Topp