Når skal vi kontakte lege/helsestasjon?

mylittlepony007

Betatt av forumet
Oktobermirakler 2013
Sommerfuglene
Hei alle kommende mødre :smiley-bounce016

Jeg er 4+1 idag og fant nylig ut av dette for ett par dager siden.
Nå er det noen år siden sist, så husker ikke stort.

Når skal jeg kontakte fastlege for å informere at jeg er gravid?
Ser på babyverden terminkalkulator at tidlig ultralyd er en gang i slutten av mai, men hvordan vet legen at jeg skal inn på TUL hvis jeg ikke har orientert om graviditeten? Hmm...

Ser også at flere tester HCG-nivåer, er dette noe jeg også skal gjøre? Og hvor får man kjøpt disse strimlene?
Jeg er forresten 31 år, så vet ikke hvor mye oppfølging jeg trenger? Lenge siden jeg har vært gravid, så merker jeg er veldig rusten i dette nå :farao
 
Jeg ringte helsestasjonen så å si med en gang jeg fikk positiv test, og fikk satt opp time til første kontroll :)
Det er jordmor/fastlege som må henvise deg til TUL, så du må ta kontakt ja.
 
Hei alle kommende mødre :smiley-bounce016

Jeg er 4+1 idag og fant nylig ut av dette for ett par dager siden.
Nå er det noen år siden sist, så husker ikke stort.

Når skal jeg kontakte fastlege for å informere at jeg er gravid?
Ser på babyverden terminkalkulator at tidlig ultralyd er en gang i slutten av mai, men hvordan vet legen at jeg skal inn på TUL hvis jeg ikke har orientert om graviditeten? Hmm...

Ser også at flere tester HCG-nivåer, er dette noe jeg også skal gjøre? Og hvor får man kjøpt disse strimlene?
Jeg er forresten 31 år, så vet ikke hvor mye oppfølging jeg trenger? Lenge siden jeg har vært gravid, så merker jeg er veldig rusten i dette nå :farao
Jeg ville bare ringt fastlege eller helsestasjonen nå, så setter dere opp en time om noen uker.

Dette med testing av HCG… De som tar blodprøver gjør det gjerne fordi de har mistet tidligere, for å sjekke at det øker som det skal, evt ved blødninger/smerter. Ingen vanlig prosedyre meg kjent. Disse strimlene er graviditetstester du får kjøpt på nettet, matbutikk og apotek, ingenting spesielt med de, det er helt vanlige tester og mange tar de daglig eller annenhver dag for å sjekke økning av HCG ved at streken blir sterkere. Jeg holder på sånn selv men de testene skal jo egentlig ikke brukes til det, så mitt tips til deg - dropp det! Skaper bare unødig bekymring og bortkastede penger egentlig:smiley-ashamed004
 
Jeg bestiller en time hos legen til rundt uke 8. Hun sa det var mer enn nok tid til å henvise til TUL og Nipt.
Sånn utenom det så har jeg målt hcg nivåer i blod hos legen. Kun for å roe mitt eget hode. Er ikke noe man pleier å gjøre med mindre det er en god grunn til det. Jeg fikk det for psykens skyld siden det ikke er lenge siden jeg mistet. Og jeg er så gammel at oddsen for å miste er mye større.
 
Takk for svar :)
Da tror jeg jeg venter til uke 8-9 før jeg kontakter legen
Vet ikke hvor i landet du holder til, men det kan være lurt å kontakte i hvert fall helsestasjon, om du ønsker oppfølging hos jordmor, asap. De er jo veldig presset på tid og bemanning mange steder, så om du kontakter dem sent kan du risikere å ikke få time før om veldig lenge. Vil absolutt anbefale det!
 
Bestilte også time hos legen i uke 8. da rekker de å henvise til tul+nipt :) kontakter jordmor litt etter dette. Er jo fortsatt lenge til vi begynner med jevnlig oppfølging så kan hende jeg er for avslappet men føler jeg har god tid enda :hilarious:
 
Hvordan går det med deg? :Heartred
 
Hei alle kommende mødre :smiley-bounce016

Jeg er 4+1 idag og fant nylig ut av dette for ett par dager siden.
Nå er det noen år siden sist, så husker ikke stort.

Når skal jeg kontakte fastlege for å informere at jeg er gravid?
Ser på babyverden terminkalkulator at tidlig ultralyd er en gang i slutten av mai, men hvordan vet legen at jeg skal inn på TUL hvis jeg ikke har orientert om graviditeten? Hmm...

Ser også at flere tester HCG-nivåer, er dette noe jeg også skal gjøre? Og hvor får man kjøpt disse strimlene?
Jeg er forresten 31 år, så vet ikke hvor mye oppfølging jeg trenger? Lenge siden jeg har vært gravid, så merker jeg er veldig rusten i dette nå :farao
Jeg tok kontakt med en gang jeg ble gravid med fastlegen, for da kom jeg inn på 1 time, fikk tatt blodprøver som var nødvendig og ta, og graviditeten ble registrert, tok kontakt med jordmor, men 1 kontrollen ble tatt hos fastlege siden de hadde mye sykemledinger på den tiden.

Jeg får ganske tett oppfølging grunnet vi har prøvd I 3 år, mistet 3 på veien, dette er 4 spira som festa seg på rett plass.

Jeg hadde tidlig ul uke 7 og 8, uke 10 hadde jeg 1 svangerskapskontroll og fikk helsekort. Uke 11 hadde jeg ultralyd, ble lagt inn i uke 15 med hyperemesis så fikk 2 snik titt med ultralyd da også.
Var på UL nå uke 19 på fredag 12 april, var hos jordmor I går 16.

Men jeg har blitt satt opp til ultralyd 1 gang i måneden frem til og med august, grunnet jeg er registrert med høyrisikosvangerskap.

Det er inviduelt ossen oppfølging man får. Men jeg ville bare tatt kontakt med både lege og jordmor I kommunen du bor i :) :Heartred
 
Jeg ringte helsestasjonen noen dager etter positiv test og ble enige med dem om at jeg skulle ta de første timene med fastlege og så fikk jeg time hos jordmor i uke 24. Skal til fastlegen når jeg er 7+2 :)
 
Jeg har tidligere snakket med lege om hva jeg skulle gjøre om jeg ble gravid, hun sa jeg kunne komme inn i uke 9 for første kontroll. Men fikk tips fra en venninne om at det er fint å gå til både jordmor og lege under svangerskapet. Så i går ringte jeg helsestasjonen og jeg fikk time hos jordmor i uke 9. Jeg er 4+3 i dag :)
 
Fikk ikke legetime før jeg er 10+3. Veldig takknemmelig jeg hadde time hos gynekologen sist uke. (Kontroll på knute i livmor) Han forsto jeg er er redd for å miste igjen (mistet nov/des) eller at knuten ødelegger for noe. Så skal dit hver andre ute for å følge med i starten.
 
Jeg testet meg veldig sent og oppdaget ikke graviditeten før uti uke 7 da jeg kom på at mensen burde kommet for lenge siden… Vært og tatt blod- og urinprøve for å bekrefte graviditeten, ennå ikke fått svar. Første kontroll på tirsdag (8+5) hvis bekreftet.
 
Veldig usikker. Sist gang kontaktet jeg jordmor i uke 6 og da mente de at det var veeeldig tidlig. Ringte på legekontor samme dag, og fikk ikke time før ca. en måneds tid etterpå. Jeg har type 1 diabetes og, så jeg synes det var litt rart. Med mitt første barn var jeg inne på TUL (etter henvisning fra fastlege) i uke 6 og i full (og hyppig) oppfølging fra spesialisthelsetjeneste, gynekolog, jordmor og fastlege.
 
Veldig usikker. Sist gang kontaktet jeg jordmor i uke 6 og da mente de at det var veeeldig tidlig. Ringte på legekontor samme dag, og fikk ikke time før ca. en måneds tid etterpå. Jeg har type 1 diabetes og, så jeg synes det var litt rart. Med mitt første barn var jeg inne på TUL (etter henvisning fra fastlege) i uke 6 og i full (og hyppig) oppfølging fra spesialisthelsetjeneste, gynekolog, jordmor og fastlege.
Sniker!
Som type 1 diabetiker skal du jo ha veldig tett oppfølging!
Er selv type 1 diabetiker og skal til diabeteslege/-sykepleier hver 2-3. uke. Og så får du også UL hver 4. uke fra og med uke 24. I mine to forrige svangerskap hadde jeg ingen ekstra timer pga diabetesen med lege eller jordmor, men som sagt blir det mye oppfølging hos andre.
 
Helse-Norge anbefaler at man tar kontakt med en gang.
 

Vedlegg

  • IMG_1016.png
    IMG_1016.png
    241,3 KB · Visninger: 7
Sniker!
Som type 1 diabetiker skal du jo ha veldig tett oppfølging!
Er selv type 1 diabetiker og skal til diabeteslege/-sykepleier hver 2-3. uke. Og så får du også UL hver 4. uke fra og med uke 24. I mine to forrige svangerskap hadde jeg ingen ekstra timer pga diabetesen med lege eller jordmor, men som sagt blir det mye oppfølging hos andre.
Ja, opplever at forskjellene er store. Jeg synes jeg kanskje hadde litt vel mye oppfølging i første svangerskap. Det ble ekstremt vanskelig å kombinere med studier. Derfor får man litt sjokk når man nærmest blir avvist på runde nr 2. Jeg var på TUL 2 ganger før uke 12 med første barn.
 
Back
Topp