Når skal man søke om engangstønad og lignende?

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Etter som jeg er sykemeldt ut november så har jeg ikke jobbet noe dette svangerskapet, og kommer heller ikke til å jobbe noe ettersom jeg blir nødt å si opp grunnet senebetennelse. Må derfor søke om engangsstønad fordi jeg mest sannsynlig ikke har krav på så mye annet støtte når jeg ikke har jobbet. Noen som vet når man skal begynne å søke om slike ting som engangsstønad og lignende, og når er fristen for å søke? :-)

Hvis du ikke kan jobbe blir du vel sykemeldt, og har dermed krav på foreldrepenger?

Hvis du ikke kan jobbe blir du vel sykemeldt, og har dermed krav på foreldrepenger?
Men i november har jeg vært sykemeldt et helt år og kan derfor ikke være sykemeldt videre med sykepenger. Har sikkert krav på foreldrepenger også, men trodde også engangsstønad var noe å søke på da man ikke har videre jobb etter sykemeldingen.

Da blir det jo annerledes. Ring NAV og hør. Engangsstøtte er jo vesentlig mindre enn foreldrepenger. Noe må du jo ha krav på. Foreldrepenger kan man ikke søke om før man er i uke 26, regner med det samme gjelder for engangsstøtte.

Men i november har jeg vært sykemeldt et helt år og kan derfor ikke være sykemeldt videre med sykepenger. Har sikkert krav på foreldrepenger også, men trodde også engangsstønad var noe å søke på da man ikke har videre jobb etter sykemeldingen.

Da må du jo søke om aap, det gir også rett til foreldrepenger :)
Mer lønnsomt å få foreldrepenger enn engangstønaden

Da blir det jo annerledes. Ring NAV og hør. Engangsstøtte er jo vesentlig mindre enn foreldrepenger. Noe må du jo ha krav på. Foreldrepenger kan man ikke søke om før man er i uke 26, regner med det samme gjelder for engangsstøtte.
Da må du jo søke om aap, det gir også rett til foreldrepenger :)
Mer lønnsomt å få foreldrepenger enn engangstønaden
Okei, takk for svar :-) vet dere hvor mye foreldrepengene er på?

Arbeidsavklaringspenger kan man få innvilget om du har behov for omskolering, og ikke har mulighet for å dekke dette selv.. Altså om du må finne deg ett nytt yrke pga helse.
Om du blir arbeidsledig i november får du jo ledighetstrygd, dette blir det også beregnet foreldrepenger av.

Har du ikke hatt noen møter med NAV pga din sykdom? Ring NAV i morgen å spørr om møte, viktig å finne ut hva som er riktig for deg.
Foreldrepenger beregnes ut fra din inntekt :)
Om man har vært sykemeldt 1år så skal man jo hatt opptil flere møter med NAV..

Arbeidsavklaringspenger kan man få innvilget om du har behov for omskolering, og ikke har mulighet for å dekke dette selv.. Altså om du må finne deg ett nytt yrke pga helse.
Om du blir arbeidsledig i november får du jo ledighetstrygd, dette blir det også beregnet foreldrepenger av.
Har hørt om det, men visst ikke at forkortelsen var aap, tenkte ikke over det. Men uansett så får jeg ikke aap grunnet jeg er uføretrygdet av diverse andre grunner, har bare glemt å skrive det i første innlegget. :-) Så da vet jeg egentlig ikke helt hva jeg har krav på når jeg venter barn..

Back
Topp