Når skal man egentlig..

MammaTilN<3

Glad i forumet
Aprilbarna`15
..begynne å trene babyen på å ligge på magen? Og når begynner man å la de ligge i babygym o.l.?

Ligge på magen kan man øve på med engang :) hvis jeg husker riktig :)

Du kan gjerne la babyen ligge bittelitt på magen ved hvert stell. Lærte vi på barsel med første, i allefall.

Vi har lillegutt på magen på brystet (også når han er våken og nysgjerrig) og på stellebordet de gangene han er blid og fornøyd :-) babygym blir når han begynner å interessere seg for leker osv.. rundt 2-3 mnd tenker jeg..

Vi øver å ligge på magen hver dag, har gjort det siden den andre uken. Ofte med stell, og ellers når hun er våken og blid. Hun blir fort frustrert så blir kun korte økter om gangen, men merker fort fremgang :) Hun begynner å bli ganske sterk i nakken.

Mest ved 6 ukers alder fikk jeg beskjed om på helsestasjon. Og hvis man gjør det før det så holder det med 30 sek av gangen, da det er utrolig slitsomt for babyene så tidlig:)

Ja, jeg har hørt man ikke skulle begynne med en gang, men ble med en gang så usikker på alt :) Men lillemann her har løftet og holdt hodet sitt siden han ble født. Og når han ligger på brystet vårt presser han det opp liksom. Spesielt når han er sulten og leter, da går hodet som en jojo :p Så tenkte at vi kanskje burde begynne å trene litt mer kontrollert på det :)

Vi fikk beskjed av jordmødre og fysioterapeut på Riksen at man kunne legge de på magen ved stell slik at de fikk trent nakken :) og begynne med en gang. Men de skulle ikke ligge så altfor lenge da..

Her trener vi når lillemor er våken og energisk. Enten på stellebordet eller på et teppe. Føler hun får mest ut av det når hun blir rapet og jeg ligger lett tilbakelent. Da blir det ikke så fryktelig tungt :)

Han ligger noen få minutter av gangen på matta. Men han er veldig ivrig på skulderen og løfter hodet opp selv derfra. Også når han ligger på brystet mitt

Husk å vær veldig tilstede selv når man trener på dette.. det praktiske med å bruke stellebordet er at man kan bøye seg ned og lettere være tilstede selv.. få øyekontakt og prat med barnet.. og bare korte økter.. avslutt helst før de blir frustrerte..

Back
Topp