Når skal man begynne å bruke solkrem?

Ugleline

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Når begynner man å smøre med solkrem? Får stadig vekk spørsmål om det fra mormor, men etter min forståelse så skal ikke babyer smøres med solkrem. De skal jo heller ikke være ute i solen på samme måte. Og skal heller bruke solhatt, solbriller + uv telt osv

Så da er det vell mer aktuelt med solkrem når de er passert 1 år eller sånn??
 
Mine er født januar og mars. De hadde ikke særlig med solkrem den første sommeren sin hvor de var typ 4-6 mnd. Men året etter gikk/krabbet de rundt og jeg smurte godt på områder som ikke ble dekka av tøy og ansiktet. De brukte solhatt stort sett hele tiden også fordi ingen av dem hadde særlig med hår før etter 2 år. Og jeg gadd ikke å smøre hele hodebunnen.
Så en 1åring som er lenge ute ville jeg ha smurt, men litt avhengig av hvor mye sol det er og om de for det meste sitter i vogna:)
Har ofte brukt uv-klær på stranda for å slippe å smøre hele ungen. Bruker Cosmica solkrem uten parfyme :)
 
Bruker det tvert de utsettes for sol, og det er når de begynner å bevege seg rundt selv. Følg med på Forbrukerrådets tester. De fleste solkremene inneholder dessverre (fortsatt!) hormonforstyrrende stoffer, bl.a. Cosmica som nevnes her oppe. Se fjorårets test her: https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/seks-testvinnere-i-forbrukerradets-solkremtest-for-2022/.

Bruker Änglamark siden den er lett tilgjengelig og testvinner. Ellers har vi også en økologisk en som ikke var så lett å få tak i, men anbefalt av Ren Mat. Mener den heter Del Sol eller noe. Skal sjekke.
 
Sniker:
Babyer skal ikke være i sola, derfor heter det seg at babyer ikke trenger solkrem. Dessverre ser det ut til å ha lagd en misforståelse om at babyer ikke skal ha solkrem fordi det er farlig (?!). Det eneste farlige er solstrålene…
Jeg smører inn fra når vi sitter ute i høysommer i skygge (septemberbarn, så da er de rundt 8-9mnd). Bruker da solkrem med minst mulig drittstoffer i seg, faktor 50 og med ordentlig uva+uvb filter (kjemisk).

Ungene får i seg nok hormonforstyrrende ræl gjennom alt det andre vi omgis av i hverdagen (klær, leker, mat, lufta vi puster) - å beskytte de mot kreft er det minste av mine bekymringer ifht kjemiske tilsetningsstoffer. Tvert i mot priser jeg meg lykkelig for både HPV-vaksinen og solkrem i tykke lag - tenk å være så heldig å leve i en tid hvor vi kan beskytte barn mot kreft! :)
 
Når begynner man å smøre med solkrem? Får stadig vekk spørsmål om det fra mormor, men etter min forståelse så skal ikke babyer smøres med solkrem. De skal jo heller ikke være ute i solen på samme måte. Og skal heller bruke solhatt, solbriller + uv telt osv

Så da er det vell mer aktuelt med solkrem når de er passert 1 år eller sånn??
Bruker ikke solkrem før de er begynt i bhg her. Solkrem er ikke veldig bra det heller, så anbefalingen er vel å holde baby ute av sola for det meste? Ihvertfall det jeg alltid har lest.
 
Bruker ikke solkrem før de er begynt i bhg her. Solkrem er ikke veldig bra det heller, så anbefalingen er vel å holde baby ute av sola for det meste? Ihvertfall det jeg alltid har lest.
Som hun over skriver er solkrem ikke noe større problem enn alt annet vi omgir oss med. Men det finnes flere typer uten hormonforstyrrende stoffer også. Følg med på Forbrukerrådets tester og velg en av dem med toppnotering. Men jo, en skal selvsagt ikke ha babyen i sola noe særlig!
 
Brukte solkrem på dattera mi i fjor sommar,då var hu 8 mnd og åla seg framøve så vanskelig å holda hu i skyggen.
Var ikkje ute lenge om gongen. Spedbarn ska helst ikkje oppholda seg i direkte sol. Las og i fjor at det er anbefalt med lite eller ingen sol for ungar onna 2 år. Jobbe i barnehage og ungane e jo ute i fint ver, men begrensa midt på dagen når solå e sterkast.
 
Bruker det tvert de utsettes for sol, og det er når de begynner å bevege seg rundt selv. Følg med på Forbrukerrådets tester. De fleste solkremene inneholder dessverre (fortsatt!) hormonforstyrrende stoffer, bl.a. Cosmica som nevnes her oppe. Se fjorårets test her: https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/seks-testvinnere-i-forbrukerradets-solkremtest-for-2022/.

Bruker Änglamark siden den er lett tilgjengelig og testvinner. Ellers har vi også en økologisk en som ikke var så lett å få tak i, men anbefalt av Ren Mat. Mener den heter Del Sol eller noe. Skal sjekke.

Oi, visste faktisk ikke det om cosmica. Vi har brukt Änglamark også, så da får jeg heller kjøpe inn den i år.
 
Har brukt solkrem når eg har hatt med babyen ut i pulk, bæresele eller vogn og det har vore sol. Tenker at når det er såpass lyst at babyen får på solbriller, så får han også solkrem. Han beskyttes med kalesje, men likevel får han sikkert nokon solstråler på seg innimellom, så tenker det er betre å vere føre var.

På påskefjellet ville eg aldri ha droppa solkrem, sjølv om babyen sov i pulken stort sett heile tida, eller satt på fanget i skyggen under fjellduken som me hang opp.
 
Som hun over skriver er solkrem ikke noe større problem enn alt annet vi omgir oss med. Men det finnes flere typer uten hormonforstyrrende stoffer også. Følg med på Forbrukerrådets tester og velg en av dem med toppnotering. Men jo, en skal selvsagt ikke ha babyen i sola noe særlig!
Jeg skrev da vel ikke at jeg ikke bruker solkrem? Vi begrenser det bare.
 
Bruke solkrem når de begynner være ute i sola (og ikke bare i skyggen). Lille her fikk være ute i gresset når hun var 9mnd. Da er det innafor med solkrem. Bruker selv kun änglamark av sånne kjemiske solkremer, til barna.

Har kjøpt solkrem med fysisk filter som jeg skal teste på meg selv først nå når sola titter frem, så får jeg se om det er noe jeg tenker ungene får begynne med etterhvert.
 
Bruke solkrem når de begynner være ute i sola (og ikke bare i skyggen). Lille her fikk være ute i gresset når hun var 9mnd. Da er det innafor med solkrem. Bruker selv kun änglamark av sånne kjemiske solkremer, til barna.

Har kjøpt solkrem med fysisk filter som jeg skal teste på meg selv først nå når sola titter frem, så får jeg se om det er noe jeg tenker ungene får begynne med etterhvert.

Problemet med de med fysisk filter for min del er at de er et helvette å smøre ut. Så tjukt. Også går man rundt som et hvitt spøkelse etterpå :hilarious: si ifra om du finner noen som faktisk lr seg smøre ut på en utålmodig 2åring som ikke vil stå i ro men skal smøres på både armer, bein og ansikt
 
Problemet med de med fysisk filter for min del er at de er et helvette å smøre ut. Så tjukt. Også går man rundt som et hvitt spøkelse etterpå :hilarious: si ifra om du finner noen som faktisk lr seg smøre ut på en utålmodig 2åring som ikke vil stå i ro men skal smøres på både armer, bein og ansikt

Jeg har ikke fått testet her enda :hilarious: i skapet står én med fysisk filter, og flere fra änglamark. Så får jeg se hvilke det blir! :)
 
Bruker det tvert de utsettes for sol, og det er når de begynner å bevege seg rundt selv. Følg med på Forbrukerrådets tester. De fleste solkremene inneholder dessverre (fortsatt!) hormonforstyrrende stoffer, bl.a. Cosmica som nevnes her oppe. Se fjorårets test her: https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/seks-testvinnere-i-forbrukerradets-solkremtest-for-2022/.

Bruker Änglamark siden den er lett tilgjengelig og testvinner. Ellers har vi også en økologisk en som ikke var så lett å få tak i, men anbefalt av Ren Mat. Mener den heter Del Sol eller noe. Skal sjekke.
Følger med på den jeg også, men siden de har atopisk eksem så er det anbefalt med solkrem med filter i tillegg.

Så selvom jeg har kjøpt änglamark så er den kanskje ikke god nok til dem.
 
Kan jo legge til at jeg følger med på uv varsel og som regel når vi er ute så er det i vognen. Så på den måten syns jeg heller ikke det er så aktuelt med solkrem enda. De er jo ikke i solen. Men der jo jeg snart må kjøpe solbriller da :smiley-ashamed004
 
Kan jo legge til at jeg følger med på uv varsel og som regel når vi er ute så er det i vognen. Så på den måten syns jeg heller ikke det er så aktuelt med solkrem enda. De er jo ikke i solen. Men der jo jeg snart må kjøpe solbriller da :smiley-ashamed004
Anbefaler heller solhatt/solcaps. Solbriller er noe herk på små barn. De aller fleste vil ikke bruke det, og man ender med å kaste bort penger på det. Jeg har gjort samme tabben to ganger til egne barn. Gjør det ikke til nr. 3 :hilarious: . Noen få småbarn godtar solbriller.

Har kjøpt solcaps med nakkebeskyttelse til frøkna nå :)
 
Jeg skrev da vel ikke at jeg ikke bruker solkrem? Vi begrenser det bare.
Hehe, jeg skrev jo heller ikke at du ikke brukte det. Påpekte bare at solkrem ikke er verre enn alt annet vi likevel omgir oss med. Det er lett å ta mye av det man leser altfor bokstavelig, og plutselig kunne noen ha tenkt "oi, er det farlig?" for så å droppe det. Og det er jo heller ikke bra.
 
Følger med på den jeg også, men siden de har atopisk eksem så er det anbefalt med solkrem med filter i tillegg.

Så selvom jeg har kjøpt änglamark så er den kanskje ikke god nok til dem.
Aha, hva slags merker har filter? Ikke fulgt med på den biten (ennå). De er stort sett tjukkere å smøre på?

Prøver også på meg selv før ungene får. Litt trasig om "den fine økokremen" fører til solbrenthet.
 
Anbefaler heller solhatt/solcaps. Solbriller er noe herk på små barn. De aller fleste vil ikke bruke det, og man ender med å kaste bort penger på det. Jeg har gjort samme tabben to ganger til egne barn. Gjør det ikke til nr. 3 :hilarious: . Noen få småbarn godtar solbriller.

Har kjøpt solcaps med nakkebeskyttelse til frøkna nå :)
Tenker litt at solhatt eller solbriller det kan bli herk begge deler :bag: Men de er jo vandt med lue så solhatt kan jo funke bedre. Det har jeg allerede kjøpt, med nakkebeskyttelse her også!
 
Back
Topp