Hvordan løser man det egentlig da?
Her skjer samme regla hver bidige gang. Han er avvisende, jeg prøver igjen, han avviser meg. Så blir det krangling der han mener jeg legger all skyld på han, mens jeg bare prøver å forklare at jeg blir frustrert når jeg bruker så mye energi og penger på å få eggløsning (tabletter, akupunktur etc) og at jeg føler vi må ta vare på de få eggløsningene vi har.
Det er en kamp hver gang. Og jeg føler han klandrer meg fordi jeg sier ifra. Men hva ellers skal jeg gjøre? La eggløsning etter eggløsning komme uten å ta vare på sjansen? Blitt så ille nå i forrige syklus og nå at jeg faktisk gleder meg til nytt IVF hvor vi slipper ha sex i det hele tatt..Og sånn skal det jo ikke være.
Forøvrig er det gjenganger utenom EL også. Så har ingenting med selve eggløsningen å gjøre.
Jeg spurte mannen jeg, for å få en manns synspunkt på dette. Jeg leste opp innlegget ditt rett før jeg måtte springe inn på biblioteket for å hente ei bok og sa "nå kan du fordøye dette litt". Da jeg kom tilbake, hadde han fått tid til å tenke på innlegget ditt.
Han spurte "Vil ikke mannen hennes ha barn? For han skjønner jo at skal det bli barn, så må han trø til når det er EL. Og hvis det er lite sex utenom EL også, da må det hvertfall være mulig å gi litt ekstra den knapt éne uka i måneden? Og hvorfor skal HUN betale kostnadene? Er det ikke de to SAMMEN som vil ha barn? Da er det jo en selvfølge at begge betaler!"
( Ser i etterkant du har svart på dette med økonomiske biten, som mannen min ikke hadde kjennskap til da han svarte, så du kan vel se bort i fra hans svar.
Selv tenker jeg at dere begge to kanskje er "slitne" som følge av at dere dessverre har vært prøvere en god stund, og det tar på en hver. Både hver for dere som personer og på parforholdet. Har du mulighet til å bare la dette bero en stund nå, frem til dere skal på ny runde med IVF? Og heller ta det som en positiv overraskelse, dersom dere får hatt litt nærhet, uavhengig EL? Tenker det første fokuset her må være at dere får opp piffen igjen, og gleden ved å være intim sammen. Hvordan er det for deg at han hadde vekket deg på natta, når han plutselig får lyst? Kunne det ha vært noe du kan ofre litt søvn for, en sjelden gang? Det sies at sex nærer sex, dvs. at når den søte kløa har først blitt klødd, så blir det så mye vil ha mere! Så kanskje du kan si det til mannen din, at du heller vil at han skal vekke deg for kos, enn å la det være.
Jeg VET at hver EL er dyrebar, og likedan tiden, men dessverre så er det i blant sånn, at jo mer fokus man har på dette, jo mer stress og negative følelser dyrker det frem sier legene. Og det er en kjennsgjerning, at straks man slapper litt av og får fokuset bort fra dette, DA løsner ting og tang. Dere vet nå at dere skal en ny runde med IVF, prøv å ha det godt med deg selv, og med mannen din før den tid. Dyrk kjærligheten og nærheten mellom dere først og fremst, og få frustrasjonen på avstand en stund. For mange blir det en utfordring når man har blitt gravid å skulle orke å opprettholde nærhet pga. at man er dårlig osv, så nyt tiden med hverandre mens dere har muligheten og "friheten" til det, inntil videre.