Når søke permisjon?

Svane92

Forelsket i forumet
Noen som veit når en må tenke på å søke permisjon?

Sist gradivitet hadde jeg en app der dato får når både mor og far måtte søke... noen som husker va app’en heiter?[emoji4][emoji4]

Du må legge ved terminbekreftelse fra lege /jm datert uke 26 eller senere. Og så kommer det ann på behandlingstiden på ditt nav kontor. Er den f.eks 9 uker må du søke minst 9 uker før permisjon start. Dvs 12 uker før termin. Tror de fleste sender inn søknad så fort de har fått terminbekreftelsen i uke 26- 28

Hvis du venter til 27+0 er du garantert at du ikke har søkt en uke for tidlig. Det er litt ulikt hvordan etter 26. svangerskapsuke defineres. :)

I min kommune står det spesifikt at å søke for tidlig kan forlenge behandlingstiden....

Så det er altså ikke nødvendigvis lurt å søke så snart du kan få terminbekreftelse i uke 26.

I kommunen min er behandlingstiden 6 uker, så jeg må søke minst 9 uker før termin. Jeg tenker vi søker i januar en gang, når det er 10-11 uker til termin eller så.

Jeg kommer til å søke så snart jeg har mulighet [emoji2] Egentlig bare for å få bekreftet at all dokumentasjon som må sendes inn er riktig [emoji28] Lang behandlingstid i min kommune også.
MEN: jeg skal flytte til en annen kommune før termin, hvordan løser det seg om jeg søker i en kommune men flytter til en annen før jeg får svar?

Jeg kommer til å søke så snart jeg har mulighet [emoji2] Egentlig bare for å få bekreftet at all dokumentasjon som må sendes inn er riktig [emoji28] Lang behandlingstid i min kommune også.
MEN: jeg skal flytte til en annen kommune før termin, hvordan løser det seg om jeg søker i en kommune men flytter til en annen før jeg får svar?

Det behøver ikke å så mye å si om du flytter mellom kommuner før du har fått svar på søknaden. Alle kommunene i samme fylke behandles hos samme avdeling i NAV, og slik det er lagt opp nå behandles også flere fylker hos den samme avdelingen. Dersom du flytter fra en kommune til en annen, vil det antageligvis være den samme avdelingen som behandler søknaden din okke som. Flytter du til en kommune eller et fylke som en annen avdeling behandler, blir søknaden din behandlet der, værre er det ikke. Søknaden din med tilhørende dokumentasjon ligger uansett journalført på deg elektronisk og følger deg uansett hvor du flytter.

Dersom du flytter etter at du har fått det innvilget kan det i noen tilfeller hende at utbetalingen din kan bli forsinket i overgangen mellom mødrekvote / fellesperiode fordi disse utbetales som forskjellige kvoter.

Så du behøver ikke bekymre deg noe særlig over det :)

Sist jeg var hos jm fikk jeg beskjed om ar jeg skulle få terminbekreftelsen. Dette er i uke 24. På nav sine sider står det at terminbekreftelsen må vær datert i uke 26 eller senere. Da var det rart jm sa jeg skulle få denne neste gang.

Ja det er rart. Du skal rekke det om du får den på kontroll i uke 28.

Bruker en app
Som heter "permisjon"[emoji4]
Vet ikke om det er den samme som jeg fant, men den er noe snever. Da det er varierende behandlingstider fra fylke til fylke. Og den tar jo ikke hensyn til fleksibilitet uttak og ferie bla.

Kan bare oppdatere at i min kommune fikk ei nettopp avslag fordi dokumentasjonen var fra 26+5 (skulle vært 27+0), så det er i noen tilfeller såpass firkanta :p

Det behøver ikke å så mye å si om du flytter mellom kommuner før du har fått svar på søknaden. Alle kommunene i samme fylke behandles hos samme avdeling i NAV, og slik det er lagt opp nå behandles også flere fylker hos den samme avdelingen. Dersom du flytter fra en kommune til en annen, vil det antageligvis være den samme avdelingen som behandler søknaden din okke som. Flytter du til en kommune eller et fylke som en annen avdeling behandler, blir søknaden din behandlet der, værre er det ikke. Søknaden din med tilhørende dokumentasjon ligger uansett journalført på deg elektronisk og følger deg uansett hvor du flytter.

Dersom du flytter etter at du har fått det innvilget kan det i noen tilfeller hende at utbetalingen din kan bli forsinket i overgangen mellom mødrekvote / fellesperiode fordi disse utbetales som forskjellige kvoter.

Så du behøver ikke bekymre deg noe særlig over det :)

Tusen takk for utfyllende svar [emoji177] Da slapper jeg helt av angående den delen der [emoji4][emoji1303]

Kan bare oppdatere at i min kommune fikk ei nettopp avslag fordi dokumentasjonen var fra 26+5 (skulle vært 27+0), så det er i noen tilfeller såpass firkanta :p

Jeg vet dessverre om flere som har opplevd det samme. Jeg ventet derfor til etter 27+0 for å være sikker :)

Oi! Kan det være såpass strengt, jeg trodde det holdt fra 26+0... I mitt fylke er det 12 ukers behandlingstid for foreldrepenger. Jeg er i dag 25+3 og det er såvidt jeg har regnet ut ganske nøyaktig 12 uker til min ordinære permisjon skal begynne NÅ :wideyed: Blir litt stressa av at kravet om 26 uker og kravet om NAVs behandlingsfrist direkte kræsjer i mitt tilfelle. Chattet med NAV, som sier at jeg ikke vil miste dager, kun evt. få etterbetalt. Men likevel. Er jo litt på hengende håret hvis jeg ikke kan søke før jeg får bekreftelse ved 27+0... o_O Unødvendig stress for en hormonell dame, synes jeg :wacky:

Oi! Kan det være såpass strengt, jeg trodde det holdt fra 26+0... I mitt fylke er det 12 ukers behandlingstid for foreldrepenger. Jeg er i dag 25+3 og det er såvidt jeg har regnet ut ganske nøyaktig 12 uker til min ordinære permisjon skal begynne NÅ :wideyed: Blir litt stressa av at kravet om 26 uker og kravet om NAVs behandlingsfrist direkte kræsjer i mitt tilfelle. Chattet med NAV, som sier at jeg ikke vil miste dager, kun evt. få etterbetalt. Men likevel. Er jo litt på hengende håret hvis jeg ikke kan søke før jeg får bekreftelse ved 27+0... o_O Unødvendig stress for en hormonell dame, synes jeg :wacky:

Ja, det varierer jo hvor strenge på det, men du kan risikere å få avslag ved søknad før 27+0, og da havner man bakerst i køen ved ny søknad.
Men min søknad har tatt halvparten av søknadstida denne gangen, og ser flere som får behandlet raskere :)
Og skulle barnet bli født tidligere så permisjonen begynner før, kan man oppdatere det til nav, og søknaden vil da med stor sannsynlighet komme lenger frem i køen. Så det skal nok ordne seg :) ❤️
Da jeg søkte etter fødsel (som skjedde alt for tidlig) ble behandlingstiden min 2 dager .

Chatta med NAV, som har egen chat for foreldrepenger. Saksbehandleren her er tydelig på at det er 26 fullgåtte som gjelder, se vedlegg. Håpløst med forskjellig praksis.

Vedlegg

• bekreftelse foreldrepenger.JPG
    bekreftelse foreldrepenger.JPG
    94,2 KB · Visninger: 53
Jeg sendte søknaden på mandag. 27+4. :) det er 12 uker behandlingstid i mitt fylke.
Fars søknad tar vi vel om et årstid. :)

Jeg har søkt rundt uke 27-28 de to forrige gangene, og fått raskt svar begge gangene. Fødte mine to i uke 38 og 37, og fikk foreldrepengene fra første måneden de ble født uten problemer. Pga jul og sånt nå, så søker jeg ikke før starten på januar, som vil bli uke 28-29. Satser på at det går bra denne gangen også [emoji4][emoji1319]

Edit: Dvs med første sendte jeg først for tidlig (da var grensa 27+0) i uke 26+, og fikk den i retur. Så dermed ble det ikke søkt før et par uker etter det igjen.

Slik er det for meg også... søkte idag, 12ukers behandlingstid og jeg er nå 28uker på vei... så dette blir spennende.....

Back
Topp