Når ringer man legen/jordmor??

Tessa89

Glad i forumet
Jeg lurer på når man skal ringe legen/jordmor? Og hva skal man si:p? Er så usikker på dette. Er helt nytt dette:)

Første svangerskapskontroll anbefales å ta mellom uke 12-13 :) etter uke 12 kan antistoffer påvises! Du bare ringer legen og sier du er gravid og skal på første svangerskapskontroll så skal hun fikse resten:)

Første svangerskapskontroll anbefales å ta mellom uke 12-13 :) etter uke 12 kan antistoffer påvises! Du bare ringer legen og sier du er gravid og skal på første svangerskapskontroll så skal hun fikse resten:)
Men noen sier også at man bør gjøre det tidlig slik at man skal ta blodprøver osv? Bør jeg ringe på mandag å si at jeg er gravid??

Det er ikke noe i veien for å ringe tidligere. Første gangen ringte jeg med en gang jeg var sikker på det :)

Jeg skal neste uke. Man tar alltid blodprøver første svangerskapkontroll. Jeg vet at vaksinene mine er bra da jeg tok påfyll i sommer. Alle barnevaksinene + rubella ( røde hunder )

Jeg var hos legen på onsdag, for å teste blodprosent, og urinveisinfeksjoner osv. Da var jeg 5+2. Skal på 1. Svangerskapkontroll på tirsdag, da er jeg 6+1, og så skal jeg ta de blodprøvene som er obligatorisk i starten av svangerskapet 10. Des, da er jeg 10+2. Legen min sa hvertfall at det var lurt å få igang alt mellom uke 8-12. Gjerne tidligere om man vet om noe som kan skade embryo eller gjøre svangerskapet tøffere for deg. Da jeg ringte jordmor ville hun ha første samtale osv så fort som mulig, så jeg skal være klar for hva som venter. Er visst vanlig her.

Bestiller nok time i januar til første kontroll. I uke 12-13. Men tipper jeg må inn før allikevel, pga kvalme eller bekkenet... Om dette svangerskapet blir likt de to andre :)

Jeg var hos legen på onsdag, for å teste blodprosent, og urinveisinfeksjoner osv. Da var jeg 5+2. Skal på 1. Svangerskapkontroll på tirsdag, da er jeg 6+1, og så skal jeg ta de blodprøvene som er obligatorisk i starten av svangerskapet 10. Des, da er jeg 10+2. Legen min sa hvertfall at det var lurt å få igang alt mellom uke 8-12. Gjerne tidligere om man vet om noe som kan skade embryo eller gjøre svangerskapet tøffere for deg. Da jeg ringte jordmor ville hun ha første samtale osv så fort som mulig, så jeg skal være klar for hva som venter. Er visst vanlig her.

Tusen takk for svar:) ringer både helsestasjon og lege på tirsdag for å høre hva de sier:)

Jeg kommer til å bestille time i uke 6 :) ønsker ultralyd da for å sjekke at alt er ok :-) (de har ul her)

Jeg fikk beskjed å komme på kontroll i uke 10..men det er noen år siden nå.. Vet ikke om de har endret d:)

Tenkte jeg skulle prøve jordmor :)
Ringer nok til uka, for jeg vil gjerne snakke med de ang jobben osv :)

Jeg tror jeg venter til rundt uke 12 med time, hadde SA i uke 12 sist, så orker ikke å sette i gang noe for tidlig. Uke 12 er i romjula da, så blir vel i uke 11 eller 13, med mindre jeg får noen plager før den tid.

Det tenkte jeg også:) særlig nå som det kom litt mørkt på papiret:(

Er jo bare å ringe da. Er ikke sikkert blodprøver osv blir tatt så tidlig, men greit å snakke med noen :)

Jeg ringer legen neste uke tenker jeg. Vil ha det registrert hos legen og starta papirmølla.. Har bestilt meg en tidlig privat ul i uke 9 allerede for å se bankende hjerte før vi annonserer dette til jul... Får heller avbestille timen hvis det skulle skje noen endringer i tilstand eller hvis jeg får henvisning av legen før ;)

Jeg jobber selv på legekontor, og første svangerskapskontroll er mellom uke 11 og 12 hos oss. Har aldri kommet en på labben som er 6 uker på vei, med svangerskapsskjema og skal ta blodprøver ifb med dette. Så jeg bestiller første time til uke 11-12 :)

Back
Topp