Når og hvordan fortelle arbeidsgiver?

Fikk mage rundt uke 12. Så frem til ordinær ultralyd gikk jeg med strikk for å utvide buksen siden jeg ikke hadde begynt med gravidbukser og jobben ikke visste noe :joyful: Enig! Har og tenkt at det passer ganske så fint med årstiden vi er inne i. Når fikk du mage med første?
Hehe ja husker også jeg brukte strikk i starten!
Så hyggelig med tidlig mage. Blir spennende å se når den kommer denne gangen, da! Husker ikke helt når den kom med første her, men første magebilde er 15+1 hvor man nok kunne ane at det var noe som ikke bare var vektøkning :D Husker selv at magen var sånn rimelig «stram/sprengt» på det tidspunktet, og man ikke kunne trekke den inn:p så tror det bør gå greit å skjule det inntil rundt uke 12!

Dette er så vanskelig spørsmål. Jeg har et år vikariat. Arbeidsgiver har snakket om at de er fornøyd med jobben jeg gjør. Og det kan væee mulighet for forlengelse neste år. Men syntes det derfor er ekstra vanskelig å fortelle. Samtidig tenker jeg at de kanskje får mer forståelse for at jeg er litt mer sliten fremover. Vil helst ikke fortelle før uke 12, men lurer på om det er lurt likevel. Så de ikke føler jeg lurer dem heller. (Tenkt på dette helt siden jeg fikk positiv test, spessielt fordinvi har valgt å ikke dele det til familie enda.)
Åh skjønner veldig godt problemstillingen. Jeg er også frem og tilbake om jeg skal være ærlig når jeg evt blir tilbudt fast stilling, eller om er det «lurest» å vente til den er på plass. Har det ikke så godt med å «lure» de, og ikke si noe før kort tid etter kontrakt er underskrevet! Selvom man jo ikke er pliktig til å fortelle noe før senere, men årh. Vanskelig.

Sniker fra juni.. Jeg er i uke 15 nå, og har store planer om å klare meg til jul uten i si noe på jobb. Er andre barnet, så magen begynner å gjøre det utfordrende allerede da, haha..blir mye store gensere om dagen :hilarious: Har vel kommet fram til at jeg må fortelle sjefen det denne uka, siden jeg skal på sv.kontroll i slutten av uka, og aldri bruker å være borte fra jobb. Kommer imidlertid til å be om at det ikke fortelles videre til resten før etter jul, siden vi skal fortelle nærmeste familie det rett før jul (ingen vet noe enda), og siden vi har oul rett etter nyttår.. Så håper det holder helt til jul nå..

Er litt spent på å fortelle det også, for er flere andre gravide utover våren, så jeg får nesten dårlig samvittighet for å lage mer styr for dem med bemanning osv..selv om jeg vet at jeg ikke skal tenke sånn, og at de bare må godta at jeg er gravid også..men det gjør meg jo litt spent på reaksjonen..

Skal sies at jeg var akkurat lik i første svangerskap da:hilarious: Da ville jeg også vente med å dele det til etter oul, men endte med å måtte si det et par uker tidligere fordi de måtte utlyse vikariat for meg den sommeren.. Er jo så forskjellig hva man liker, men jeg er litt lei av folk som ikke klarer å holde på sånne ting, men sprer det videre så fort de får høre noe.. Er jo litt trist å ikke få dele sånne nyheter selv liksom (selv om det er helt uaktuelt å publisere det på sosiale medier osv da)..men at man vet at når man har sagt det til et par stk, så vet plutselig alle det..

Hehe ja husker også jeg brukte strikk i starten!
Så hyggelig med tidlig mage. Blir spennende å se når den kommer denne gangen, da! Husker ikke helt når den kom med første her, men første magebilde er 15+1 hvor man nok kunne ane at det var noe som ikke bare var vektøkning :D Husker selv at magen var sånn rimelig «stram/sprengt» på det tidspunktet, og man ikke kunne trekke den inn:p så tror det bør gå greit å skjule det inntil rundt uke 12!
Ja, det blir spennende for oss begge! Satser på at vi klarer å holde på det frem til etter ultralyd i uke 12. Vi får ty til strikk denne gangen og, og store gensere, haha :joyful:

Sniker fra Juli.. Jeg er 8+5 i dag og skal fortelle det til arbeidsgiver i morgen. Gruer meg veldig! Ser for meg at det ikke blir så godt mottatt. Jeg var mye sykmeldt sist graviditet pga hypertensjon, hyperemesis og noe med navelstrengen. Denne gangen har jeg visst også høyrisiko svangerskap. I flere uker har jeg følt meg HELT utmattet, ingenting hjelper, så er sykmeldt 50% ut desember + begynnende høyt blodtrykk allerede. Så legen mener jeg vil være gradert sykmeldt store deler av svangerskapet. :confused: Håper det går bra og at h*n ikke tar det så negativt som jeg ser for meg…

Sniker fra Juli.. Jeg er 8+5 i dag og skal fortelle det til arbeidsgiver i morgen. Gruer meg veldig! Ser for meg at det ikke blir så godt mottatt. Jeg var mye sykmeldt sist graviditet pga hypertensjon, hyperemesis og noe med navelstrengen. Denne gangen har jeg visst også høyrisiko svangerskap. I flere uker har jeg følt meg HELT utmattet, ingenting hjelper, så er sykmeldt 50% ut desember + begynnende høyt blodtrykk allerede. Så legen mener jeg vil være gradert sykmeldt store deler av svangerskapet. :confused: Håper det går bra og at h*n ikke tar det så negativt som jeg ser for meg…

Lykke til ❤️ håper det blir en fin samtale!

Huff, så kjedelig at formen er litt skral allerede. Og kjipt at det skal være sånn at man skal grue seg til å fortelle noe/forvente negativ tilbakemelding på noe som egentlig bare er fint og som noen attpåtil kjemper lenge om å få til!
Masse lykke til, og håper det går bedre enn forventet

Jeg står plutselig i en litt annen situasjon da jeg ikke ble tilbudt fast stilling og dermed er arbeidsløs fra januar av! Dritkjipt, og må nå gå til jobbintervju vel vitende om at det venter en permisjon kort tid etter eventuell ansettelse og det har jeg det fryktelig dårlig med! Liker ikke at jeg må «lure» noen, men tør heller ikke satse på å bli ansatt hvis jeg forteller om graviditet til intervju.

Jeg står plutselig i en litt annen situasjon da jeg ikke ble tilbudt fast stilling og dermed er arbeidsløs fra januar av! Dritkjipt, og må nå gå til jobbintervju vel vitende om at det venter en permisjon kort tid etter eventuell ansettelse og det har jeg det fryktelig dårlig med! Liker ikke at jeg må «lure» noen, men tør heller ikke satse på å bli ansatt hvis jeg forteller om graviditet til intervju.

Så utrolig kjedelig! Håper det dukker opp en jobb du kan i intervju på på nyåret! Jeg skjønner godt du ikke vil fortelle om graviditeten på intervjuet, de skal jo ikke ta det med i vurdering, men en vet jo aldri......
Du har all rett til å holde det for deg selv ❤️

Huff, så kjedelig at formen er litt skral allerede. Og kjipt at det skal være sånn at man skal grue seg til å fortelle noe/forvente negativ tilbakemelding på noe som egentlig bare er fint og som noen attpåtil kjemper lenge om å få til!
Masse lykke til, og håper det går bedre enn forventet

Veldig. Håper det bare er jeg som overtenker og at det går bedre enn forventet ☺️

Masse lykke til, til deg også ❤️ Håper det dukker opp en jobb snart

Forstår veldig godt at det er kjipt. Jeg forstår og veldig godt at det ikke føles bra å «lure» noen. Svangerskap og foreldrepermisjon er imidlertid bare en kort periode i livet. Tenk på alle årene vi skal jobbe utenom! Selv om det ikke er lov så diskrimineres gravide likevel, så du har all rett til å holde det for deg selv. Håper det løser seg for deg:Heartred

Kjenner jeg er litt spent på å fortelle lederen denne gangen, da jeg «nettopp» er tilbake fra permisjon. Har oktober 21-baby, og hadde permisjon et år, så bare vært i jobb igjen litt over to mnd:hilarious: tenker uansett jeg venter til etter nyttår - med mindre jeg trenger noe tilrettelegging før den tid:joyful:

Back
Topp