Når og hvordan fortelle arbeidsgiver?

Ullgenseren

Glad i forumet
Marsboere 2020
Gresskarfrøene2023
Funderer litt på dette, da jeg var selvstendig da jeg var gravid med første, og stoppet som selvstendig og startet på studier etter permisjonen :wacky: så det gikk liksom ikke ut over andre enn meg selv :p
Denne gangen har jeg «kontorjobb», men er relativt nyoppstartet og har faktisk ikke en fast stiling enda (skal forhåpentlig avklares neste uke). Så er litt nervøs for å fortelle om graviditeten hvis jeg (forhåpentlig) snart blir fast ansatt!

Så noen som har erfaringer fra tidligere, eller har gjort seg noen tanker om det?

Jeg har en tanke om at jeg kommer til å fortelle det en gang mellom uke 8 og uke 12 (helst etter uke 12), når jeg har vært på TUL. Kjenner det er for sårbart for egen del å begynne å tenke på at det skal styres med å sette inn noen vikar på sikt når svangerskapet er såpass sårbart de første ukene. Litt mer usikker på hva jeg gjør dersom jeg blir skikkelig dårlig. Men krysser fingrene for å vente til i alle fall over nyttår!

Jeg har vært ansatt i 3mnd i ett anleggsfirma, lite firma med bare menn skal i hvertfall vente til etter uke 12, krysser bare fingrene for at jeg ikke blir dårligere de nærmeste ukene

Jeg ville i utgangspunktet ikke si noe før uke tolv (har flere risikofaktorer som kan føre til SA) men jobber en plass hvor det er fare for vold i hverdagen og etter en lang prossess ble det hele litt brått virkelig når jeg så en positiv test og endte med at jeg fortalte sjefen når jeg var 4+0 (jeg er 4+6 i dag) og fikk full tilrettelegging med en gang men samtidig føler meg litt dum fordi hva hvis det går galt så har det blitt enorme omveltninger på jobb på grunn av meg

Men poenget var jeg ville aldri sagt det så tidlig hvis det ikke var spesielle omstendigheter, og heldige meg så får nok hele jobben vite det til uka :shifty: det var ikke del av planen men på grunn av hvor mye tilrettelegging det er snakk om så er det nødvendig både for meg og miljøet på jobb.

Jeg fortalte det også 4+4 til arbeidsgiver pga spesielle omstendigheter med helsen min fra før, pluss arbeidsoppgaver på jobb jeg ikke kan ha..

Jeg fortalte sjefen for en uke siden. Mtp å tilrettelegge. Jeg jobber sånn at jeg kan bli utsatt for vold og passiv røyking og vil unngå begge. I tillegg er kvalmen ganske intens på morgenen, så følte det var greit å si det.

Jeg måtte fortelle i dag (4+6) pga ekstremt kvalm på morgenen, som kan resultere i at jeg må komme senere på jobb neste uke også.. har ikke klart å komme meg på jobb til vanlig tid denne uken, og følte jeg måtte forklare det. :-)

Jeg har en tanke om at jeg kommer til å fortelle det en gang mellom uke 8 og uke 12 (helst etter uke 12), når jeg har vært på TUL. Kjenner det er for sårbart for egen del å begynne å tenke på at det skal styres med å sette inn noen vikar på sikt når svangerskapet er såpass sårbart de første ukene. Litt mer usikker på hva jeg gjør dersom jeg blir skikkelig dårlig. Men krysser fingrene for å vente til i alle fall over nyttår!
Tror rundt uke 12 er det jeg forestiller meg også. Huff ja, vanskelig med kvalme og andre ting som kan gjøre at man må fortelle tidligere!

Jeg har vært ansatt i 3mnd i ett anleggsfirma, lite firma med bare menn skal i hvertfall vente til etter uke 12, krysser bare fingrene for at jeg ikke blir dårligere de nærmeste ukene
Tenker du noe over at det blir vanskelig å fortelle, eller tenker du det går helt greit? Får håpe det ikke blir noe kvalme så man kommer forbi uke 12 :)

Jeg ville i utgangspunktet ikke si noe før uke tolv (har flere risikofaktorer som kan føre til SA) men jobber en plass hvor det er fare for vold i hverdagen og etter en lang prossess ble det hele litt brått virkelig når jeg så en positiv test og endte med at jeg fortalte sjefen når jeg var 4+0 (jeg er 4+6 i dag) og fikk full tilrettelegging med en gang men samtidig føler meg litt dum fordi hva hvis det går galt så har det blitt enorme omveltninger på jobb på grunn av meg

Men poenget var jeg ville aldri sagt det så tidlig hvis det ikke var spesielle omstendigheter, og heldige meg så får nok hele jobben vite det til uka :shifty: det var ikke del av planen men på grunn av hvor mye tilrettelegging det er snakk om så er det nødvendig både for meg og miljøet på jobb.
Skjønner godt man må fortelle tidlig da, og så flott det ble ordnet med en gang! Men skjønner det kan være ukomfortabelt at hele jobben får vite så tidlig dersom noe skulle skje.
Tror man skal bli bedre på å være litt egoistisk, og ikke tenke at man er til bry. Er selv god på å tenke alle dårlige scenarioer gjennom, men det kan jo være at alt går bra også :D

Jeg fortalte det også 4+4 til arbeidsgiver pga spesielle omstendigheter med helsen min fra før, pluss arbeidsoppgaver på jobb jeg ikke kan ha..
Det er forståelig, og lurt å få avklart tidlig så man kan gjøre de nødvendige endringene :)

Jeg fortalte sjefen for en uke siden. Mtp å tilrettelegge. Jeg jobber sånn at jeg kan bli utsatt for vold og passiv røyking og vil unngå begge. I tillegg er kvalmen ganske intens på morgenen, så følte det var greit å si det.
Skjønner veldig godt at det var nødvendig. Synd at kvalmen skal være så ille allerede. Håper det blir bedre! Og greit å få tilrettelegging for det også når det var nødvendig :)

Jeg måtte fortelle i dag (4+6) pga ekstremt kvalm på morgenen, som kan resultere i at jeg må komme senere på jobb neste uke også.. har ikke klart å komme meg på jobb til vanlig tid denne uken, og følte jeg måtte forklare det. :)
Huff, kjipt når kvalmen skal være så heftig allerede. Men fint når arbeidsgiver kan imøtekomme det, så skjønner det var nødvendig å fortelle «allerede» :) håper kvalmen blir bedre!

Tenker du noe over at det blir vanskelig å fortelle, eller tenker du det går helt greit? Får håpe det ikke blir noe kvalme så man kommer forbi uke 12 :)
Jeg tror det kommer til å gå helt greit, men er jo selvfølgelig litt skummelt å fortelle det! Men er man gravid så er man gravid, arb.giver må nesten bare godta det

Forstår godt at du tenker på det. Det er ikke så lett alltid. Her er jeg litt usikker enda. Sist sa jeg det sent. Sa det ikke før ordinær ultralyd, for visste ikke helt hvordan jeg skulle si det. Syns det var vanskelig. Endte med å bare gå inn på kontoret og si det rett ut. Denne gangen blir det vel tidligere siden jeg tipper magen kommer før, men vil i alle fall vente til etter ultralyd i uke 12 :)

Jeg tror det kommer til å gå helt greit, men er jo selvfølgelig litt skummelt å fortelle det! Men er man gravid så er man gravid, arb.giver må nesten bare godta det
Tror jeg tenker mye over at det egentlig er noe litt privat, så føles så unaturlig å skulle fortelle sjefen. Pluss at det jo naturligvis betyr at man er borte en periode, noe som liksom ikke gavner bedriften. Samtidig som jeg jo vet at det er sånn det er, at det er greit, og at det liksom er en del av pakka (for mange) her i livet :wacky:

Forstår godt at du tenker på det. Det er ikke så lett alltid. Her er jeg litt usikker enda. Sist sa jeg det sent. Sa det ikke før ordinær ultralyd, for visste ikke helt hvordan jeg skulle si det. Syns det var vanskelig. Endte med å bare gå inn på kontoret og si det rett ut. Denne gangen blir det vel tidligere siden jeg tipper magen kommer før, men vil i alle fall vente til etter ultralyd i uke 12 :)
Skjønner jeg godt. Synes også det er litt ukomfortabelt å skulle dele noe så «privat» med sjefen og resten av arbeidsplassen.
Tror også det blir rundt uke 12, eller etter offentlig TUL, fordi jeg også tenker magen kan komme tidligere denne gangen! Når fikk du mage med første?
Prøver også å tenke at det er en årstid hvor det er greit med chunky gensere, så kanskje det likevel kan skjules litt :wacky:

Usikker på når det må fortelles, sist var jeg sykmeldt fra før 5+0, og fortalte det til sjefen i uke 8 fordi jeg følte jeg måtte forklare hvorfor jeg var vekk og kom til å være vekk. Kjenner at formen er tålig likt som det svangerskapet og etter å jobbet et par dager nå så kjennes det ikke ut som det blir for lenge til jeg må si det til sjefen...
Jobber som sykepleier i Hjemmetjenesten hvor vi har en del uforutsigbare, tidvis tunge, oppgaver og mye stress.
Vil helst ikke fortelle noen føre uke 12, men det tror jeg blir for lenge til, hvert fall på jobb :bag:

Dette er så vanskelig spørsmål. Jeg har et år vikariat. Arbeidsgiver har snakket om at de er fornøyd med jobben jeg gjør. Og det kan væee mulighet for forlengelse neste år. Men syntes det derfor er ekstra vanskelig å fortelle. Samtidig tenker jeg at de kanskje får mer forståelse for at jeg er litt mer sliten fremover. Vil helst ikke fortelle før uke 12, men lurer på om det er lurt likevel. Så de ikke føler jeg lurer dem heller. (Tenkt på dette helt siden jeg fikk positiv test, spessielt fordinvi har valgt å ikke dele det til familie enda.)

Skjønner jeg godt. Synes også det er litt ukomfortabelt å skulle dele noe så «privat» med sjefen og resten av arbeidsplassen.
Tror også det blir rundt uke 12, eller etter offentlig TUL, fordi jeg også tenker magen kan komme tidligere denne gangen! Når fikk du mage med første?
Prøver også å tenke at det er en årstid hvor det er greit med chunky gensere, så kanskje det likevel kan skjules litt :wacky:
Fikk mage rundt uke 12. Så frem til ordinær ultralyd gikk jeg med strikk for å utvide buksen siden jeg ikke hadde begynt med gravidbukser og jobben ikke visste noe :joyful: Enig! Har og tenkt at det passer ganske så fint med årstiden vi er inne i. Når fikk du mage med første?

Back
Topp