Når og hvordan endre døgnrytme hos babyer?

Snickers

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Mulig det er litt tidlig å tenke på enda, men her i huset er vi oppe tl kl 01 hver kveld - minst! Tipper det er fler av oss..? Ofte er det med mye skriking, men når det er rolige kvelder er vi fortsatt oppe til 01. Ikke snakk om at frøkna vil legge seg før! Kjenner jeg begynner å lure litt på hvor lenge vi skal holde på slik...? Og går dt seg til av seg selv eller må vi gjøre noe for å snu det? Når begymmer man i så fall med det? Noen drevne flergangsfødende som kan svare, kanskje?

Har det på akkurat samme viset!! Vet vi klarte å lage rutiner på søvn når storebror var rundt 3 mnd. Det gikk seg egentlig til av seg selv. Her er kveldene som oftest preget av amming, skriking og byssing. Snuppa finner liksom ikke roen selv om hun er kjempetrøtt!!

Sent from my iPhone using BV Forum

Her har døgnet begynt å få en slags rytme; våkner rundt 7-8 når gutta drar avgårde, sover to omganger 2-3 timer med et par timer våkentid imellom. Litt av og på med små dupper og våkentid/mye amming fra 19-22. Sover 22-01og 02-05. Fra 05-07 sover han urolig og er lettvekt.

Så han tar kveld her klokken 22. Håper at ila et par mnd har vi klart å presse det ned til 19, slik som storebror. Jeg vil gjerne få han lagt tidligere ettersom jeg håper å kunne begynne på treningen min etter nyttår, og den begynner 19:30.

Her har døgnet begynt å få en slags rytme; våkner rundt 7-8 når gutta drar avgårde, sover to omganger 2-3 timer med et par timer våkentid imellom. Litt av og på med små dupper og våkentid/mye amming fra 19-22. Sover 22-01og 02-05. Fra 05-07 sover han urolig og er lettvekt.

Så han tar kveld her klokken 22. Håper at ila et par mnd har vi klart å presse det ned til 19, slik som storebror. Jeg vil gjerne få han lagt tidligere ettersom jeg håper å kunne begynne på treningen min etter nyttår, og den begynner 19:30.

Veldig likt her! :) blir bra etterhvert når de sover litt flere timer sammenhengende! ;)

Du er nå heldig da som får ro helt fra 22 ;) Deilig. Men ja håper også på at snuppa tar natta kl 19 når hun er rundt 3 Mnd. Klarte det jo med storebror så satser påta hun gjør d samme :)

Mulig det er litt tidlig å tenke på enda, men her i huset er vi oppe tl kl 01 hver kveld - minst! Tipper det er fler av oss..? Ofte er det med mye skriking, men når det er rolige kvelder er vi fortsatt oppe til 01. Ikke snakk om at frøkna vil legge seg før! Kjenner jeg begynner å lure litt på hvor lenge vi skal holde på slik...? Og går dt seg til av seg selv eller må vi gjøre noe for å snu det? Når begymmer man i så fall med det? Noen drevne flergangsfødende som kan svare, kanskje?

Det går seg til selv, har hvertfall gjort det hos oss.. men det har vært når barnet er 2-3 mnd gammel og når de ikke krever like mange måltider i døgnet..
men jeg har også hjulpet til selv ved å holde barnet litt våkent når de er store nok til å interessere seg for ting og tang :) men må nok vente til barnet er hvertfall 2 måneder før det forandrer litt på sove rytmen;)

Minsten her tar kvelden mellom kl 22-24, og gleder meg til han legger seg tidligere!:D

☆★hilsen meg★☆

her er det natta imellom 22.30- 23.30, -kuttet ned fra 00.30 - 01.30.. hjelper litt etterhvert ser det ut til..
sover fra 22.30 til 02.30, spiser, sover fra 03.00 til 07.00 ( 07.30) spiser og er litt våken før han på ny slokner 1-2 timer til..

dagen er litt blanda foreløpig, sover veldig godt om vi er på trilletur,f.eks igår sov han i vogna ute fra 14.00 til 17.30

frisk luft er tingen :)

Akkurat samme her! Aldri natta før 1..men kan jo ikke tvinge så små spedbarn våkne på dagtid, og de sier jo at søvn avler søvn såå..får håpe det går seg til snart ;)

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Godt å lese at andre har det likt som oss :) Da er det bare å være litt tålmodig ned andre ord :)

Har hatt kveldsrutiner ganske lenge. Fikk vel de inn da han var ca 1 uke. De kveldene han bader, bader han mens storesøster dusjer i 19 tiden av og til blir det ca kl 20. Etter bading får han litt babymassage og fri fra bleier og styr. Pysjen kommer på, og i 9 tiden er han sulten og får da kveldsmaten. Når han da blir søvning legger vi han i sengen som er god og varm og han sover til ca kl 05.00 før han skal ha mer mat. Får da mat, men sovner mens han spiser, så legger han igjen i sengen også sover han til alt mellom 9 og 11.

De kveldene han ikke bader, blir han vasket. Da blir det så og si nesten den samme rutinen hver kveld :)

Varierer litt her,i seng fra 23.00-01.00. I natt sov han fra 23.00-04.00,så pupp. Jeg var da oppe med han ca.1t, videre søvn fra 05.00-07.30, så pupp igjen. Deretter sov vi fra 08.00-10.30:D

Legger dere babyen i senga våken så de sovner selv eller vugger dere de e.l i søvn og så bærer i senga?:)

Legger dere babyen i senga våken så de sovner selv eller vugger dere de e.l i søvn og så bærer i senga?:)

Om han skal legges i seng må han være i dyp søvn. Når jeg legger han i babyslyngen (som nå er montert på soverommet også) trenger han kun være mett og søvnig. Vugger han i søvn i slynga.

Her er vi i seng mellom 23-00 en gang. Ammer på sengen og da sovner han som regel på puppen. Ofte sovner han før han er ordentlig mett slik at han våkner når jeg legger han over i sengen og vil da ha mer mat. Slitsomt og tidkrevende, spesielt siden han stort sett våkner hver annen time for mat. Vi står som regel opp rundt 09 - da er han lys våken :)

Med storesøster begynte vi å få inn sånn noen lunde soverutiner fra hun var ca. 3 mndr. Hun hadde totalt lakenskrekk - både på dag- og nattestid - så det krevde litt.

Han sovner ofte mens han spiser, så da legges han sovende i sengen. Det går ikke lang tid før han blir søvnig om han ikle har sovnet under spisingen, så da legges han halvvåken, men sovner kjapt. Er han LYS VÅKEN gidder jeg ikke legge han. Han legger seg en stund før oss, og syns ikke det er så moro on han skal ligge våken alene i lengre tid. Han lager jo ikke noe særlig lyder heller, så er vanskelig å ha helt kontroll.

Her føler jeg det er mye våkentid på natt for tiden! Om alt går etter planen så legger vi han i 22.30/23-tiden. Da har han fått pysj og mat, men han bør ha sovnet ganske tungt i armkroken til en av oss, før han kan legges, ellers våkner han bare igjen, og så er det ny runde med mat. Den siste uka har han vært mer våken på natt. Han sover knappe to timer før han våkner igjen, i natt har det vært så ofte som hver time fra ca 04 og utover... Slitsomt, og jeg skjønner ikke hvorfor han sover så lite om gangen... Uansett, han sover maks 3 timer i strekk (på en god dag) men det er helst på dagtid... Ofte går det og 2-2 1/2 time når jeg ammer han på natt før han er fornøyd og sovner og kan legges i sengen igjen. (Dette inkluderer bleieskift -han bæsjer så og si i hver bleie, og gulping/amming)... Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å sove lenger om gangen...??

Her føler jeg det er mye våkentid på natt for tiden! Om alt går etter planen så legger vi han i 22.30/23-tiden. Da har han fått pysj og mat, men han bør ha sovnet ganske tungt i armkroken til en av oss, før han kan legges, ellers våkner han bare igjen, og så er det ny runde med mat. Den siste uka har han vært mer våken på natt. Han sover knappe to timer før han våkner igjen, i natt har det vært så ofte som hver time fra ca 04 og utover... Slitsomt, og jeg skjønner ikke hvorfor han sover så lite om gangen... Uansett, han sover maks 3 timer i strekk (på en god dag) men det er helst på dagtid... Ofte går det og 2-2 1/2 time når jeg ammer han på natt før han er fornøyd og sovner og kan legges i sengen igjen. (Dette inkluderer bleieskift -han bæsjer så og si i hver bleie, og gulping/amming)... Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å sove lenger om gangen...??
Åh, kjære vene, det hørtes utrolig slitsomt ut! Noen gir jo litt morsmelkerstatning på kvelden for at de skal bli mettere. Har vurdert å prøve det selv for å få litt lektere intervaller på natt, men nå har det gått seg litt til. Huff, det hørtes veldig slitsomt ut, håper du har anledning til å sove litt på dagtid!

Åh, kjære vene, det hørtes utrolig slitsomt ut! Noen gir jo litt morsmelkerstatning på kvelden for at de skal bli mettere. Har vurdert å prøve det selv for å få litt lektere intervaller på natt, men nå har det gått seg litt til. Huff, det hørtes veldig slitsomt ut, håper du har anledning til å sove litt på dagtid!

Nå er det nesten så jeg må "spise i meg ordene" igjen :) I natt har han jo vært verdens snilleste unge, han har sovet i intervaller på ca 3,5 time, og da ble det en runde med amming på en knapp time i natt, før han var fornøyd og kunne legges i sengen igjen, og jeg har fått sove kjempegodt! For en rar unge, det er jo som om vi har trykket på en knapp, helt annerledes enn igår natt, og dette er den beste natten siden fødselen :) Ikke skjønner jeg hvorfor, men deilig var det! Men, vi får nå se hvordan videre netter blir... Tar det ikke for gitt at alle blir som denne, men lov å håpe da :) For ja, som du sier Snickers, netter som først beskrevet er ganske slitsomme ja...

Nå er det nesten så jeg må "spise i meg ordene" igjen :) I natt har han jo vært verdens snilleste unge, han har sovet i intervaller på ca 3,5 time, og da ble det en runde med amming på en knapp time i natt, før han var fornøyd og kunne legges i sengen igjen, og jeg har fått sove kjempegodt! For en rar unge, det er jo som om vi har trykket på en knapp, helt annerledes enn igår natt, og dette er den beste natten siden fødselen :) Ikke skjønner jeg hvorfor, men deilig var det! Men, vi får nå se hvordan videre netter blir... Tar det ikke for gitt at alle blir som denne, men lov å håpe da :) For ja, som du sier Snickers, netter som først beskrevet er ganske slitsomme ja...

Det er jo slik at det som gjelder i dag ikke gjelder i morgen, og iallefall ikke i neste uke :P

Back
Topp