Når noen har meldt bekymring til bv..

Lyckeliten10

Forumet er livet
VIP
✨️Julestjernene2023✨️
Septemberlykke 2024
Har de da krav på å få vite saksgangen i saken, bortsett fra at de skal få beskjed innen 3 uker om at meldingen er mottatt? Jeg vet at offentlige instanser skal få vite om at det er opprettet tiltak, men har privatpersoner det?
I meldingen som en venninne av meg har mottatt står det fra melderern( ikke anonym privatperson) at de ber om å få vite om det skjer noe videre i saken... Har bv lov til å underrette denne privatpersonen om det blir gjort noe mer?
 
Når en privat person melder får de kun beskjed om at meldingen er mottatt.
En offentlig instans derimot får vite saksgangen.

https://www.bufdir.no/Barnevern/Om_barnevernet/Gangen_i_en_barnevernssak/

Klarte å lese meg opp til det. Men melderen ber om å få vite om det skjer noe videre. Og hvis bv skulle gitt noe informasjon, så bryter de i allefall taushetsplikten?! Skal få venninnen min til å ringe saksbehandleren i morgen for å forsikre seg om at ikke noe evt blir delt videre til denne privatpersonen(familiemedlem).
 
Klarte å lese meg opp til det. Men melderen ber om å få vite om det skjer noe videre. Og hvis bv skulle gitt noe informasjon, så bryter de i allefall taushetsplikten?! Skal få venninnen min til å ringe saksbehandleren i morgen for å forsikre seg om at ikke noe evt blir delt videre til denne privatpersonen(familiemedlem).

En privat person får ikke vite noe mer enn at meldingen er mottatt.
 
Nei, melder har ikke krav på noe informasjon i etterkant.
 
Om saksbehandleren i barnevernet deler eventuell videre saksgang eller saksopplysninger med en privat melder begår saksbehandler brudd på taushetsplikt og risikerer at saken må droppes grunnet saksbehandlingsfeil. Man kan be om tilbakemelding så mye man vil. Det har ikke BV lov til å gi innsyn i med mindre sakens parter godkjenner det.
 
Sensitive opplysninger-taushetsplikt
 
Privat melder kan be om det alt de vil, men de har ikke rett på informasjon og bvtj kan ikke utlevere dette :)
 
Back
Topp