"Når naboens katt stadig kommer på besøk"

Vi har forsøkt myggnetting persienner og alt... hjalp ikke...katten våres bare hoppa rett i ... men vurderer nå å lage innervindu av hønsenetting å montere på innsia ..

Vi mater den ikke, den blir bare sluppet rett ut igjen dersom den kommer seg inn....

Har vært noen få ganger når det har vært på det varmeste.. og soveromsdøren vår har stått oppe, att den har kommet seg videre inn til våres katters mat bare...

Sent from my GT-N7000 using BV Forum mobile app

Jeg ville sagt til naboen noe sånt som "alle katter er forskjellige, noen mer selvstendige enn andre. Noen katter hadde klart seg med å være mest ute, men denne får helt tydelig ikke dekket sine behov." Det er forresten alt for lenge å gå fra en ettermiddag til en ettermiddag uten mat - de må jo slippe den inn på morraen også, minst!

Men katten er jo en jeger, den greier fint å skaffe seg mat selv om den er sulten. Den er absolutt ikke hjelpeløs ;) Kan jo hende den er inne og spiser på morgenen eller at de setter ut mat til den.

Til trådstarter: noen katter tar seg til rette bare fordi de kan. Sett en myggnetting på vinduet :)

app! Venter nr 3 :) 15.02

Men katten er jo en jeger, den greier fint å skaffe seg mat selv om den er sulten. Den er absolutt ikke hjelpeløs ;) Kan jo hende den er inne og spiser på morgenen eller at de setter ut mat til den.

Til trådstarter: noen katter tar seg til rette bare fordi de kan. Sett en myggnetting på vinduet :)

det er nok en myte at den skaffer seg mat om den kan =( mange katter er desverre hjelpesløs, bare se på dyrebeskyttelsen sine sider.

YMyggnetting hjelper desverre ikke, det har vi prøvd...

Katten er ute om natta og morgen/dag... treffer den ofte på kvisten når jeg skal sende jr til skolen... ofte på ettermiddag kveld også... har sett den sitte forran døren dems og vente, og henge i vindus sprossene i håp om å bli sett...

De sier selv "vi kan ikke ha den inne om natta"

Og at de slipper den inn om ettermiddagen ett par timer (noe jeg aldrig har observert)

Når den andre naboen kjeftet og sa i fra om att katten dems hadde pissa i senga hennes... fikk hun bare til svar att hun måtte holde vinduet lukket...

Denne naboen hadde observerr att katten gikk ute ved flere tilfeller akkurat som jeg og
har sett...

De har vært borte en helg og lengre uten att katten har hatt tilsyn...

Katter er dyr man skal ta vare på, på lik linje med alle andre husdyr man har. Der er ikke alltid det er så mye å jakte på i nærheten. Alle kattene jeg har hatt som har spist mus har kastet de opp igjen (delvis fordøyd) og kanskje diaré i tillegg. Så nei det er ikke så lett for en katt å bare skaffe seg mat selv! Katter som er forlatt eller bortkomne er ofte utsultet. Utrolig mange katter som lider fordi folk har en holdning om at kattene skal klare det selv! :( Og hvorfor i all verden har man skaffet seg katt hvis den skal være ute alene mesteparten av tiden? Det er sosiale dyr som trives med selskap, kos og oppmerksomhet (noen mer enn andre).

Katter er dyr man skal ta vare på, på lik linje med alle andre husdyr man har. Der er ikke alltid det er så mye å jakte på i nærheten. Alle kattene jeg har hatt som har spist mus har kastet de opp igjen (delvis fordøyd) og kanskje diaré i tillegg. Så nei det er ikke så lett for en katt å bare skaffe seg mat selv! Katter som er forlatt eller bortkomne er ofte utsultet. Utrolig mange katter som lider fordi folk har en holdning om at kattene skal klare det selv! :( Og hvorfor i all verden har man skaffet seg katt hvis den skal være ute alene mesteparten av tiden? Det er sosiale dyr som trives med selskap, kos og oppmerksomhet (noen mer enn andre).

Du får tro det du da, mine katter har fint klart å skaffe seg mat selv. Det er absolutt ingen myte at katten er en jeger og kan være selvhjulpen i kosten. Jeg har vel heller ikke sagt noe om at katten skal være alene mesteparten av tiden? Og jeg skrev vel heller ikke at den skulle sørge for mat til seg selv hver dag året rundt?

Her er det heller ikke snakk om en katt som vil være ute om natten (eller dvs kanskje den vil av og til) men en som må fordi eier mener de ikke kan ha den inne om natta (så den får ikke noe valg)

Og hvis det er tilfellet att den er inne noe så må det i så fall være noen timer på ettermiddagen når de er kommet hjem

Att katter jakter, det gjør de, men tror heller ikke man kan basere seg på den fangsten som næring alene...

Hvis du er bekymret for kattens helse og velvære i tillegg ville jeg sendt inn en bekymringsmelding via. www.mattilsynet.no Dette kan også gjøres anonymt. Ellers har jeg dessverre ingen tips.
Det hadde jo vært en drøm om det faktisk fungerte på den måten. Dessverre har det ingenting for seg, Mattilsynet rykker ikke ut på tips om katter som har det vondt. Det er det sjelden Dyrebeskyttelsen har tid til også, de har sprengt kapasitet og rykker bare ut på de mest alvorlige henvendelsene.
Og strengt tatt syns jeg ikke dette høres ut som mishandling uansett, det er helt vanlig at noen katter går til naboene, uansett hvor bra de har det. Katter er sosiale dyr, og søker mat, kos og nærhet. Det betyr ikke at de ikke får det hjemme.
Vannslangen er et godt tips, det samme er en skikkelig skremmerunde. Hyl, skrik og veiv med armene så fort du ser katten som ikke er velkommen.

Her er det heller ikke snakk om en katt som vil være ute om natten (eller dvs kanskje den vil av og til) men en som må fordi eier mener de ikke kan ha den inne om natta (så den får ikke noe valg)

Og hvis det er tilfellet att den er inne noe så må det i så fall være noen timer på ettermiddagen når de er kommet hjem

Att katter jakter, det gjør de, men tror heller ikke man kan basere seg på den fangsten som næring alene...

Jeg forstår ikke helt problemet ditt jeg. Er problemet at katten kommer inn til dere? Om det er det så begyn å jag den hver gang. Har katten det vondt så, er tynn og skrøpelig, får ikke den helsehjelpen katten trenger så er valget ende lettere. Ring Mattilsynet å gi en bekymringsmelding.
Mine katter henger i sprossene, de bruker neglene til å skrape på vinduet med, de hyler ute om de ikke får komme inn med engang. Og de er ute både natt og da. Her slippes de ut om de vil ut, og om de ikke slippes ut om natten så står de klokken 0300 ved sengekanten til mine barn å skriker. Da har de vekket allesammen;) Ja de er utspekulerte, men de er aldri hjemme alene uten kattepasser som er innom to ganger om dagen. Poenget er at mye av det du skriver er normalt for en katt, alle katter er forskjellige, min ene katt går gjennom den ene døren og ut den andre. kan ikke tenke meg at naboen fikk med seg at nå var han inne ;) Er du bekymret for kattene så ringer du, verre er det ikke :)

Er nok mer bekymret for kattens ve og vel enn att den kommer inn til oss,

Helsemessig virker den dog ok, ikke spesielt tynn eller tykk ....

Mener noen andre har klaget på eierene tidligere om det samme problemet...

Får følge med en periode å se om den er likemye ute da, så får jeg evt ringe....

Det hadde jo vært en drøm om det faktisk fungerte på den måten. Dessverre har det ingenting for seg, Mattilsynet rykker ikke ut på tips om katter som har det vondt. Det er det sjelden Dyrebeskyttelsen har tid til også, de har sprengt kapasitet og rykker bare ut på de mest alvorlige henvendelsene.
Og strengt tatt syns jeg ikke dette høres ut som mishandling uansett, det er helt vanlig at noen katter går til naboene, uansett hvor bra de har det. Katter er sosiale dyr, og søker mat, kos og nærhet. Det betyr ikke at de ikke får det hjemme.
Vannslangen er et godt tips, det samme er en skikkelig skremmerunde. Hyl, skrik og veiv med armene så fort du ser katten som ikke er velkommen.

Jeg har en stefar som jobber med dette innad i mattilsynet og vanlig prosedyre er å ta kontakt med eier av dyret på telefon i de tilfeller det er mulig. Ved mistanke om grov mishandling vil det jo bli iverksatt andre tiltak. Det finnes faktisk mennesker som ikke helt vet hva de som dyreeiere er ansvarlige for.

Du får tro det du da, mine katter har fint klart å skaffe seg mat selv. Det er absolutt ingen myte at katten er en jeger og kan være selvhjulpen i kosten. Jeg har vel heller ikke sagt noe om at katten skal være alene mesteparten av tiden? Og jeg skrev vel heller ikke at den skulle sørge for mat til seg selv hver dag året rundt?

Men det skriver jo ts! Den er kun inne å får mat på ettermiddagen - da er den jo mesteparten av tiden alene. Det er ikke dine katter som diskuteres i denne tråden - det er katten ts forteller om. Og den er både kveld, natt og morgen og dagtid alene.

Jeg har en stefar som jobber med dette innad i mattilsynet og vanlig prosedyre er å ta kontakt med eier av dyret på telefon i de tilfeller det er mulig. Ved mistanke om grov mishandling vil det jo bli iverksatt andre tiltak. Det finnes faktisk mennesker som ikke helt vet hva de som dyreeiere er ansvarlige for.
Wow, så fin stefar tar faktisk imot bekymringsmeldinger på dyr og ringer til eieren av disse? Det er jo fantastisk!

Wow, så fin stefar tar faktisk imot bekymringsmeldinger på dyr og ringer til eieren av disse? Det er jo fantastisk!

Det er vanlig prosedyre å prøve å få tak i eier av dyret når det kommer inn bekymringsmeldinger.. I de fleste tilfeller hjelper det med en telefon til eier med veiledning og i andre situasjoner kreves det andre tiltak! Dette er jo faktisk en del av jobben til de som jobber i mattilsynet så, ja! Det er jo fantastisk, ikke sant? Det er jo blant annet veterinærer som jobber med dette i mattilsynet! Jeg kan ikke svare for hva som blir gjort i ditt distrikt, men i de fleste distrikt tar mattilsynet slikt på alvor.

Jeg er involvert i Dyrebeskyttelsen og har fått et helt annet inntrykk av mattilsynet via de. Fra nå av skal jeg anbefale alle å ringe Mattilsynet hvis de er bekymret gir et dyr, for dette er jo et stort kapasitetsproblem for Dyrebeskyttelsen. Så bra Mattilsynet har tatt tak i dette på alvor og faktisk bruker masse ressurser på dette.

Jeg er involvert i Dyrebeskyttelsen og har fått et helt annet inntrykk av mattilsynet via de. Fra nå av skal jeg anbefale alle å ringe Mattilsynet hvis de er bekymret gir et dyr, for dette er jo et stort kapasitetsproblem for Dyrebeskyttelsen. Så bra Mattilsynet har tatt tak i dette på alvor og faktisk bruker masse ressurser på dette.

Det får du gjøre akkurat som du vil med for min del. Jeg ga bare mitt råd til ts ut i fra den erfaringen jeg har.!!

Back
Topp